Obesity News
ŽIVOT S OBEZITOU PŘIPOMÍNÁ ŽIVOT VRCHOLOVÉHO SPORTOVCE

ŽIVOT S OBEZITOU PŘIPOMÍNÁ ŽIVOT VRCHOLOVÉHO SPORTOVCE

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Ačkoliv to mnoho lidí zlehčuje a je přesvědčeno, že lidé s obezitou, a zvláště většího stupně, nic nedělají a jenom se válí doma a jedí, opak je často pravdou. Ve svém životě se svými kilogramy naopak denně často podávají sportovní výkony, které by jim mohl leckdo závidět.

JAK SNÍŽIT HMOTNOST A PŘITOM PŘEŽÍT BĚŽNÝ ŽIVOT?

V praxi jsou doporučovány diety lidem s obezitou tak přísné, že ve své podstatě je nelze dlouhodobě dodržet. I jejich krátkodobé dodržování může vést k rychlému poklesu s následným jojo efektem. Když jsme analyzovali na našem pracovišti pacienty s hmotností 120-200 kg, zjistili jsme, že klidový energetický výdej se pohybuje od 7 do 14 tis. kJ (!). Připočteme si k tomu i normální výdej při pohybové aktivitě, což při těchto hmotnostech může být klidně 2-4 tis. kJ + do 1-1,5 tis. kJ tzv. termogeneze po jídle, dostaneme se k tzv. metabolickému obratu, který je srovnatelný s řadou vrcholových sportovců. Zvláště pohyb s hmotností 150-200 kg je často náročný, zatímco například vzpěrači činku odloží po několika vteřinách a trénink trvá maximálně několik desítek minut, obézní pacient své „závaží“ má na sobě 24 hod. Kvalitní analýzou jídla zápisem bychom měli dostat číslo maximálně o 20 % nižší než je realita. Pokud jste aktivní v běžném životě i při těchto vyšších hmotnostech, musíte k dietám přistupovat spíše opatrně, aby byl dostatek energie na pohybovou aktivitu, tedy udržení aktuální svalové hmoty. A k tomu jsou potřeba jak bílkoviny, tak sacharidy. Je velkým omylem myslet si, že omezením sacharidů zhubnete a zachováte si výkonnost.

ODBORNÍCI PRACUJÍ S DATY

Sběr dat je zásadní, a tak i sportovci, pro které jsou vyvíjeny různé aplikace na monitoring srdečního tepu, doby regenerace apod., tak pro monitoring jídla, pohybu, ale i krevního tlaku či hladiny cukru, mají k dispozici zdarma portál www.casprozdravi. cz, který také zdarma propojuje různé aplikace z mobilního telefonu, náramků, chytrých hodinek a umožnuje i vzdálený online náhled trenérům, terapeutům apod.

ZÁKLADEM JE DLOUHODOBÝ PLÁN A TÝM

I vrcholový sportovec, který se vrací po těžkém zranění, musí mít dlouhodobý plán a tým, který má kolem sebe, a který mu pomůže v dané chvíli řešit problémy, které mohou při návratu jak do života, tak třeba ke sportu nastat. Není bez zajímavosti, že týmy jsou svým složením nápadně podobné. Zvláště na začátku by to měl být lékař, který určí základní postupy k návratu, a který k tomu vede další tým, v němž nezastupitelnou roli má kromě trenéra/ fyzioterapeuta i výživový poradce/ nutriční terapeut a psycholog. Celý tým většinou musí pracovat dohromady a v každý okamžik může být některý odborník v popředí. Mírnou výhodou obézního pacienta je to, že mu na tým často přispívá zdravotní pojišťovna, ačkoliv v jeho okolí je mnoho institucí a „odborníků“, kteří mu aktivně nabízejí pomoc. Pokud ale jsou přítomna přidružená onemocnění či je hmotnost opravdu vysoká, určitě se svěřte raději zdravotníkům.

VŠE ZAČÍNÁ U KVALITNÍHO SPÁNKU

Mnoho pacientů trpí tzv. syndromem spánkové apnoe (podrobněji v č. 4/2018 – www.obesitynews.cz), který je charakteristický chrápáním a přerušovaným dýcháním, což vede k nekvalitnímu spánku a velké únavě přes den. S tím souvisí poměrně malá schopnost pohybu a potřeba energetických jídel a nápojů pro zahnání velké únavy. Stejně tak ve sportu, pokud není kvalitní spánek, nelze podávat kvalitní výkony, ani pořádně trénovat. Obě situace jsou řešitelné, jen je potřeba na ně myslet a diagnostikovat je.

LÉKY NA OBEZITU JSOU NA ROZDÍL OD DOPINGU POVOLENY

Účinná farmakoterapie obezity je v současné době dostupná. I když není levná, tak do opravy auta nebo dokonce do jeho vylepšení jsme ochotni investovat mnohem více než nějakých 10-20 tisíc, což stojí velmi účinné léky na obezitu na 3-4 měsíce, které mají ale prokazatelný efekt v řádech 6-12 i více kilogramů nad rámec běžné diety a pohybu, resp. placebo efektu. Jsouli vhodně načasovány, mají efekt nejen na hmotnost, ale především na psychiku, která souvisí s úspěchem. Většinou nedojde k opětovnému vzestupu, pokud již byl, i jen s malým úspěchem, zahájen redukční režim před jejich užíváním. To ve sportu nelze užít žádné podpůrné prostředky za účelem zvýšení výkonu, které mají prokázaný efekt.

Olympijský cyklus je čtyřletý…

Není pochyb o tom, že návrat na sportoviště může trvat i několik měsíců i let, stejně tak není pochyb o tom, že se to nemusí podařit. Často po zranění, i u pacientů s vyšším stupněm obezity, bude velkým vítězstvím i návrat do běžného života nebo účast v „okresním přeboru“, kde lze zažít pocit uspokojení a radosti ze hry/života a to by mělo být i cílem našeho, resp. vašeho snažení.

A na závěr několik rad, které platí jak pro sportovce, tak pro pacienty s obezitou:

1. Nevěř tomu, kdo nabízí snadné a jednoduché řešení pro všechny – doping ve sportu ani spalovače tuků pro snižování hmotnosti nepoužívejte.

2. Budete se učit znovu chodit a může to i trochu bolet – každý návrat je těžký. Při dobrém plánování se vyhneme fyzické bolesti, ale redukční dieta často bolí stejně jako pocit, že návrat ke sportu jde pomaleji, než bychom chtěli.

3. Musíme si věřit… ale jak sportovec, tak pacient s obezitou musí pochopit celý proces, rozumět mu. Pak je pravděpodobné, že bude aktivně přispívat k celému procesu.

4. Sdělovat své pocity je normální… Neexistuje vhodná metodika pro všechny a v každý čas, proto v průběhu celého procesu je trénink/hubnutí modifikováno a jsou zařazeny různé prvky pro zvýšení efektivity (léky nebo dokonce chirurgická léčba obezity – viz str. 4-5).

5. Pokud nemá trenér/lékař vaši důvěru, je třeba změnit trenéra… ale je divné, když měníte trenéra/lékaře několikrát za sebou.

6. Ne každý oddíl má všechny úrovně… Máte-li nadváhu jen mírnou, nemusíte hned běžet k lékaři, ale informace, se kterými lze pracovat, najdete sami nebo najdete pomoc v nejbližším okolí. Máteli ale pochybnosti, poraďte se se svými praktickými lékaři, kteří mají přehled o tom, kdo vám může pomoci.

Hodně úspěchů ve snažení.

Přečteno:  621×

Vyšlo:  26. 3. 2019

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita

 
© Aleš Krupička 2007–2019