Obesity News
Konference Čas pro zdraví
ČAS PRO ZDRAVÍ – POZNEJ SÁM SEBE!

ČAS PRO ZDRAVÍ – POZNEJ SÁM SEBE!

Redakce

Chcete-li cokoli změnit, musíte nejprve dobře poznat aktuální stav. Chcete-li změnit dietu, pohybovou aktivitu, zlepšit hodnoty cukru v krvi nebo krevního tlaku, obvod pasu atd., musíte tyto hodnoty znát. A abyste své pokroky mohli správně vyhodnotit, je důležité si je zaznamenávat. Elektronický záznam vám umožní se k nim kdykoliv vrátit, eventuálně je s kýmkoli zkonzultovat. Právě proto jsme pro vás připravili portál „Čas pro zdraví” (www.casprozdravi. cz), který vytváří přehlednou stránku propojením různých aplikací, které jsou vám zdarma k dispozici. V „Čase pro zdraví” si pak můžete vše prohlédnout, můžete poskytnout náhled odborníkům a také si své změny navzájem komentovat.

ZAČNĚTE S KALORICKÝMI TABULKAMI

Čas pro zdraví - poznej sám sebe
Energetický příjem, resp. hodnoty energetického příjmu, získáte nejsnáze z kalorických tabulek (www.kaloricketabulky.cz), které mají pravděpodobně nejširší databázi potravin a velmi jednoduchou, intuitivní aplikaci pro mobilní telefony. I zde sice najdete nějaké chyby, ale násobně větší nepřesnosti jsou v našem nedokonalém nebo neúplném záznamu denního jídla a pití. Pokud vám nevyhovuje okamžité zaznamenávání do elektronického média, zapisujte si vše, včetně času a množství, průběžně na papír a následně přepište do svého elektronického jídelníčku. Data po propojení s „Časem pro zdraví” budou ukazovat nejen celkový energetický příjem rozdělený na základní živiny (bílkoviny, sacharidy, tuky a vlákninu), ale také tzv. klouzavý průměr za 7 dní. Máte-li tedy nějaký doporučený cíl od nutričního terapeuta nebo lékaře, je důležité se v tomto sedmidenním průměru k němu postupně blížit.

ENERGETICKÝ VÝDEJ

Čas pro zdraví - poznej sám sebe
Energetický výdej se vyhodnocuje mnohem obtížněji než příjem. Pro běžné uživatele, kteří pravidelně nesportují, se nám nejlépe osvědčilo monitorování kroků v průběhu celého dne, což lze zajistit pouze náramkem nebo chytrými hodinkami. Aplikace v mobilních telefonech jsou sice celkem přesné, ale telefon nemíváme stále u sebe a tak se zbytečně o kroky ochuzujeme. Do „Času pro zdraví” jsou načítány kroky po hodině, což je důležité pro pochopení denního režimu. To může výrazně pomoci obzvláště diabetikům, kteří na základě podrobných záznamů pak mohou dobře analyzovat vliv jídla a pohybu na tzv. glykemický profil. Pro nás všechny je zajímavé zjištění, že ačkoliv si mnohdy myslíme, že máme pohybu hodně, tak ve skutečnosti tomu bývá naopak…

HMOTNOST

Zaznamenávat hmotnost postačí 1× týdně. Pokud jste však ve svém úsilí aktivní, nebojte se zaznamenávat i častěji. Jen počítejte s tím, že variabilita měření je 1 % hmotnosti, což může být způsobeno aktuálním zavodněním, rozdílností ve skladbě jídla atp. V horizontu 1–2 týdnů se však trend již jasně ukáže. Hmotnost je do „Času pro zdraví” přebírána ze záznamů v kalorických tabulkách (www.kaloricketabulky.cz).

Čas pro zdraví - poznej sám sebe

GLYKÉMIE

„Čas pro zdraví” vám umožní zaznamenávat si také hladiny cukru. Na jedné stránce můžete přehledně vidět jídlo, pohyb i hladinu cukru v čase a snáze tyto údaje konzultovat se svým lékařem. Tento přehled jistě pomůže i vám k lepšímu pochopení toho, co se s vámi děje.

Čas pro zdraví - poznej sám sebe

KREVNÍ TLAK

A konečně můžete monitorovat i krevní tlak a uchovávat jeho hodnoty pro dlouhodobý přehled. Ambulantní domácí monitorování krevního tlaku je velmi důležité. Přibližně 30 % osob s vysokým krevním tlakem má vysoký krevní tlak pouze u lékaře, nebo ho má významně vyšší než v domácích podmínkách. Říká se tomu fenomén bílého pláště, a to i v tom případě, kdy lékař bílý plášť nenosí.

Podrobný popis, jak vše propojit, naleznete na stránkách www.casprozdravi.cz, kde jsou umístěna i návodná videa. Celý portál je zdarma pro veřejnost a má pomáhat se orientovat.

Čas pro zdraví - poznej sám sebe

Přečteno:  54×

Vyšlo:  6. 12. 2018

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018