Obesity News
Hubnutí (nejen) po porodu aneb nevěřte všemu, co říkají média

Hubnutí (nejen) po porodu aneb nevěřte všemu, co říkají média

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V souvislosti s „babyboomem“, kterého jsme v posledních měsících svědky, se v ambulancích obezitologů stále více setkáváme s novopečenými maminkami, které během těhotenství přibraly více, než je zdrávo. A pod tíhou vybraných médií přinášejících „opravdové“ příběhy celebrit, které bez výjimky velice rychle po porodu zhubly (nejlépe 20 kg/2 měsíce), se i ostatní maminky snaží tento trend napodobit.

"Napodobit tento trend" ve skutečnosti znamená, že maminky po porodu hladoví. To má za následek ztrátu laktace (tvorba mateřského mléka) a velmi často se objevuje jo-jo efekt. I zde totiž platí, že na přibrané kilogramy se musí jít s rozumem.

Rychlé hubnutí po porodu = více škodlivin do mateřského mléka

Během těhotenství dochází k fyziologickému ukládání tuku v těle ženy, jenž po porodu slouží jako zdroj energie, zejména pro tvorbu mateřského mléka. Tuková tkáň v lidském těle ale neslouží jen jako zásobárna energie – náš organismus do ní totiž ukládá i škodliviny, které zde jsou svým způsobem zakonzervované. Jedná se např. o těžké kovy, dioxiny. Při hubnutí dochází k jejich uvolňování do organismu. To je jeden z důvodů, proč se doporučuje hubnout pomalu. Škodliviny jsou tak uvolňovány pomalu v relativně malém množství a s tím si naše tělo umí dobře poradit. Na druhou stranu velmi rychlé hubnutí (více jak 10 kg/měsíc) představuje pro náš organismus problém. A to samozřejmě platí i při hubnutí po porodu, jen s tím rozdílem, že škodliviny se uvolňují i do mateřského mléka.

Po porodu maximálně 2 kilogramy za měsíc

V otázce rychlosti hubnutí po porodu rozlišujeme dvě základní situace: žena kojí, resp. nemůže, nebo nechce kojit.

V prvním případě, pokud žena chce kojit své miminko dlouhodobě, by váhový úbytek neměl být větší než 2 kg za měsíc (!!!). Pokud je tedy v médiích prezentováno, že jistá celebrita zhubla za 2 měsíce 16 kg, tak to zaprvé není normální a zadruhé tato osoba velmi pravděpodobně drží relativně přísnou dietu. V druhém případě, kdy žena po porodu nemůže nebo nechce kojit, platí obecná pravidla pro hubnutí.

Jak začít s hubnutím po porodu

  • Pokud se rozhodnete hubnout, začněte nejlépe hned a neodkládejte to "na zítra" (tedy např. si u televize s balením chipsů říkat, že od zítra je už jíst nebudeme).
  • Stanovte si reálné cíle – zdají se vám 2 kg za měsíc málo? Zkuste si je vynásobit 12 měsíci a už to dělá 24 kg!
  • Važte se maximálně 1× týdně ve stejnou dobu – pokud se vám bude stávat, že přes váš intenzivní pocit, že kilogramy redukujete, bude vaše váha ukazovat stále stejně, přejděte na měření (obvodu pasu, boků, stehen), a to stačí 1× měsíčně.

Všem (nejen) novopečeným maminkám přeji hodně zdaru do hubnutí. Pamatujte, že letní období je na to nejlepší. S použitím materiálů z internetového portálu www.kojeni.net.

Přečteno:  12113×

Vyšlo:  13. 5. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita v těhotenství

 
© Aleš Krupička 2007–2018