Obesity News
Vše je v hlavě aneb kdy má přednost psycholog před nutričním terapeutem?

Vše je v hlavě aneb kdy má přednost psycholog před nutričním terapeutem?

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Vše je v hlavě – slýchávám často od svých pacientů. Nemohu si pomoci, nemám opravdu vůli. Vždycky selžu, jsem ve stresu. Jak rozlišit, kdy tedy raději vyhledat psychologa?

HLAD I CHUŤ VZNIKÁ V HLAVĚ!

Zmenšete porce na polovinu nebo o třetinu, vezměte si menší talířky – jsou rady, které u mnoha pacientů narazí na to, že mají prostě hlad. Je jim skoro jedno, co snědí, ale potřebují zaplnit žaludek. Poloprázdný žaludek prostě nemůže vyvolat pocit sytosti a uspokojení. To občas bývá i problém bandáží žaludku, které jsou dnes umisťovány do horní části žaludku a k ukončení jídla vede pocit plnosti a nikoliv pocit sytosti. Kromě restriktivních bariatrických operací (sleeve gastrektomie, plikace žaludku) lze s výhodou konzumovat některé potraviny s vyšším obsahem vlákniny nebo dokonce s doplňky stravy na bázi vlákniny.

CHUŤ JE ČASTO PODMÍNĚNÁ STRESEM

Stres vyvolává nepříjemné pocity, kdy různé podněty fyzického nebo psychického rázu neumí adekvátně zpracovat a po čase dojde k vyčerpání energetických zásob. Protože mozek může jako energetický zdroj využít pouze glukózu, vzniká ve stresu často velká chuť na sladké. Chuť přináší také libé pocity a většina chutí, resp. chemických látek, které chuť způsobují, je rozpustná v tucích. Proto většina opravdu dobrých a žádaných jídel je tučných. No a kombinace cukru a tuku je jako „antistresový“ pokrm optimální. Pokud si tedy uvědomujete, že často používáte jídlo jako prostředek proti stresu, úzkosti apod., určitě je namístě vyhledat psychologa, resp. bojovat proti stresu. Obezita je tak často obrazem duše, tedy stresu a napětí, kterému se brání. Někdy nejste ve stresu, ale uvědomujete si, že po některých potravinách je vám nápadně dobře a neumíte se jich vzdát, ačkoliv víte, že vám škodí. I zde je návštěva psychologa vhodná. Pokud je touto potravinou alkohol (víno nebo pivo), psycholog spíše stačit nebude.

JAK ROZLIŠIT HLAD A CHUŤ?

Nebývá to tak složité, jak to na první pohled vypadá. Dejte si do ledničky do šuplíku zdravé jídlo, například zeleninový salát. Klidně si ho ochuťte podle své chuti. Pokud o přestávce při sledování večerního programu v televizi odcházíte k ledničce s pocitem hladu, zajásáte, že máte připraven ten „nízkokalorický“ pokrm. Pokud ale vyhraje myšlenka na nízkoobjemové, ale vysokokalorické jídlo (kousek uzeniny, sýra nebo třeba kousek čokolády), je to jednoznačně chuť. Pak je to opět případ pro psychologa k podrobnějšímu rozboru a intervence.

Přečteno:  269×

Vyšlo:  10. 10. 2017

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2017