Obesity News
Vinobraní a burčák. Ano nebo ne?

Vinobraní a burčák. Ano nebo ne?

Mgr. Bc. Jana Zajíčková

Podzim… Co se gastronomických lákadel týče, zdálo by se, že se jedná o klidnější období a že obavy o naši hmotnost můžeme na chvíli pustit z hlavy. Zmrzlinám pomalu odzvonilo a do vánočního cukroví zbývá ještě pár měsíců. Naši hmotnost však neovlivňuje pouze jídlo. Kalorickou hodnotu mají i nápoje a obzvláště ty alkoholické.

Burčák je do různé míry zkvašená šťáva z hroznů vinné révy. Přezdívá se mu též „mléko starců“. Legislativou je jeho prodej zasazen do období od 1. 8. do 30. 11. Vyrábí se z hroznů sklizených v daném roce, jejich původ musí být výhradně z ČR a stejně tak jejich zpracování musí proběhnout na území našeho státu. U stánků se můžete setkat s označením „částečně zkvašený hroznový mošt“. Jedná se o výrobek – „burčák“ vyrobený z hroznů sklizených mimo ČR. Ani jeden z výrobků nesmí být ředěn vodou.

A jak se to tedy má s energetickou hodnotou burčáku? Kromě sacharidů (glukózy a fruktózy) obsahuje také alkohol. Obsahuje zpravidla 1-7 % alkoholu a je tedy jasné, že jeho popíjení pro nás nebude kaloricky beztrestné. Popíjení burčáku je nutné připočíst k energetickému příjmu. 200 ml burčáku obsahuje zhruba 477 kJ a má v sobě 12 g cukru (údaje převzaty z www.kaloricketabulky.cz). Hodnoty je nutné považovat za orientační, jelikož množství alkoholu a cukru se může lišit. Díky obsahu kvasinek najdeme v burčáku též určité množství bílkovin a vitaminy skupiny B – rozhodně však nelze říci, že by burčák byl optimálním zdrojem pro jejich doplňování.

Naštěstí lze případný zvýšený energetický příjem vyvážit (či alespoň částečně kompenzovat) navýšením energetického výdeje. Oblasti vinic v ČR jsou často protkané cyklostezkami a turistickými trasami. Lze tedy spojit příjemné s užitečným. Je těžké říci, kolik spálíme kilojoulů během celodenního cyklovýletu nebo hodinové vyjížďky. Záleží na terénu, počasí, hmotnosti, věku i pohlaví. Předpokládejte tedy vždy, že jste vydali méně energie, než hodláte následným pitím doplnit, a i po náročném dni se v popíjení kroťte. Přeci jen láhev vína/burčáku může vydat i za jeden plnohodnotný chod. Navíc pití alkoholu po sportovním výkonu zpomaluje regeneraci a během sportovního výkonu ohrožuje zdraví!

Podzim je časem vinobraní a burčáku. Buďte při popíjení vína, či burčáku střídmí, adekvátně zařaďte pohybovou aktivitu a vinný podzim si řádně a bez pocitu viny užijte.

Přečteno:  290×

Vyšlo:  10. 10. 2017

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2017