Obesity News
Boj s váhou nekončí v lednu…

Boj s váhou nekončí v lednu…

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Většina lidí, která se rozhodla jako každý rok ke změně životního stylu, od 1. ledna již má za sebou mnoho porušení nebo dokonce ukončení změny. Jak ale dosáhnout té změny pro delší čas? Jak zajistit, abychom v letošním roce byli o něco úspěšnější?

Stanovte si reálné cíle a stanovte si plán

„…co je to ale reálný cíl? Zhubnout opravdu 5-10 % hmotnosti, jak píšou všude jinde? A opravdu to stačí, když vážíme 120 nebo 150 kg? Zhubnout sice dokážu, to už se mi povedlo mnohokrát, nicméně jak to udržet? Všude píšou 0,5-1 kg/týden hubnout, ale to platí pro první týden stejně jako pro desátý či 20. týden? Vždyť to je nereálné, aby to šlo pořád dále a pro mě stejně 10 kg nic neřeší…“ Toto jsou nejčastější otázky, které napadají všechny, když se rozhodují pro změnu životního stylu spojenou se snižováním hmotnosti. Na každou otázku bychom měli znát odpověď, než se začneme věnovat „zaručenému redukčnímu postupu“. Nejprve je proto třeba se zastavit.

Zkuste analyzovat předchozí neúspěšné pokusy, a proč byly neúspěšné. I úspěšná redukce hmotnosti v desítkách kilogramů následovaná jojo efektem je v konečném hodnocení posuzována jako nepříliš úspěšná. Na druhou stranu může předznamenat dlouhodobý úspěch při výběru jiného postupu. Zkuste si napsat, kolik jste vážili před rokem, kolik před 10 lety a kolik například v 18 letech. Sami pro sebe si řekněte, kolik je nejmenší hmotnostní úbytek, se kterým byste byli spokojeni v příštím roce po Vánocích. Budete překvapeni, ale většina z nás by byla spokojena, pokud by hmotnost byla nižší o 5-10 kg a během roku bychom nemuseli držet šílené diety. Jiné to je samozřejmě u lidí, kteří mají hmotnost skutečně vysokou a pro jejich zdravotní stav je důležitá redukce desítek kilogramů. Zde se bez návštěvy odborníků obezitologických pracovišť většinou neobejdete.

Ještě před tím, než začnete se změnou

Dokonalý rozbor současného životního stylu je základem pro správný výběr dalších postupů. Dnešní moderní aplikace umožní doslova on-line monitoring stravy a pohybových aktivit (aplikace kaloricketabulky.cz, google fit, garmin connect a jiné). Propojení do portálu www.casprozdravi.cz umožní pohled na komplexní životní styl včetně záznamu zdravotních parametrů, jako je hladina cukru v krvi, krevní tlak apod., a bez reklam, které vás stále přesvědčují o zaručených, jistých a levných hubnoucích postupech. Bez dobrého záznamu nelze udělat dobrý rozbor. Nemusíte na něj stačit sami, lze i požádat o pomoc.

Výběr metody nemusí být vždy jednoduchý

„…mám problém spíše s pohybem nebo s dietou? Kde mám začít? Existují nějaké nové léky na hubnutí? Co ty operace – někomu fungují a někomu ne? Jak k tomu přistoupit? Stejně vždy selže vše, když jsem ve stresu – co ten psycholog? Má to smysl?…“ Pokud se vám tyto otázky honí hlavou, máte-li opakované zkušenosti s hubnutím, vždy byste se měli poradit s odborníky. Psycholog může velmi pomoci nejen s výběrem metody, ale především s jejím načasováním tak, abyste se zbytečně nevyčerpali ještě před dostavením efektu.

Pozor na web, facebook

Nečekejte od internetu, že vám pomůže. Jistě, shánějte informace, ale žádný on-line kurz nenahradí osobní rozhovor. Žádná dieta nefunguje na každého – i energetická potřeba se liší o desítky procent u různých osob. Žádný rozhovor o jídle také nenahradí podrobný rozbor skutečného záznamu nejen jídla, ale i jídelního chování. Stejně tak diskuse o pohybu je u stolu často velmi zajímavá, zvláště kolem tepové frekvence atd., ale nenahradí pozorování při chůzi na páse 10–20 min. nebo při chůzi v terénu, eventuálně změření krevního tlaku na rotopedu apod. Hodně postupů je postaveno i na tom, že hodně zaplatíte na začátku a pak se snažíte déle. To je sice pravda, ale často se snažíte, protože je vám vlastně líto peněz, než abyste skutečně řešili svůj problém. Nenechte se tedy snadno zlákat na fotografie a příběhy lidí, kteří tu či onu metodu podstoupili, i když to jsou celebrity. Většina z nich jen málokdy přizná, jak to bylo doopravdy. Místo hodiny brouzdání po internetu, půlhodiny aktivního pohybu – klidně chůze – může vést k tomu, že se zlepší zdravotní stav dříve, než začnete redukovat hmotnost.

Obesity NEWS jsou na vaší straně

I v roce 2017 můžete využít především internetových stránek, kde jsou všechny články Obesity NEWS uveřejňovány. V letošním roce bychom chtěli i aktivovat web www.obezita.cz, můžete využít on-line konzultací na stránkách VŠTJ Medicina Praha www.vstj.cz. Máte-li zájem o některá z témat, napište nám – na stránkách www.obezita.cz.

Přeji vám tedy za celý redakční tým hodně úspěchů v letošním roce.

Přečteno:  1776×

Vyšlo:  29. 1. 2017

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita

 
© Aleš Krupička 2007–2017