Obesity News
Dovolená vás vyzbrojí proti stresu

Dovolená vás vyzbrojí proti stresu

Ing. Bc. Ivana Pražanová

A je tu léto, čas prázdnin, dovolených, sluníčka, koupání, setkávání s přáteli. Nastává čas odpočinku a relaxace, kdy se můžeme zklidnit, věnovat se sobě a svým blízkým a aspoň na chvíli zapomenout na každodenní shon a plnění termínů v práci.

Abychom byli schopni čelit náročným situacím, které v nás vyvolávají stres, musíme umět relaxovat nejen na dovolené, ale každý den. Kromě kvalitního a dostatečně dlouhého nočního spánku je vhodné i přes den zařazovat chvíle odpočinku. Pokud pracujete duševně, nechte mozek chvílemi odpočinout – jděte na krátkou procházku, zacvičte si pár cviků na bolavá záda nebo se jděte napít džusu, snězte si ovoce, věnujte se něčemu manuálnímu. Pokud pracujete fyzicky, relaxujte třeba s knížkou nebo novinami v ruce. Petr Ludwig, autor bestselleru „Konec prokrastinace“ radí odpočívat preventivně a ne až ve chvíli, kdy jste unaveni.

JEĎTE NA DOVOLENOU

Ale zpět k dovolené. Hlavně dovolenou neodkládejte, protože se domníváte, že to bez vás v práci nepůjde. Pokud před odjezdem na dovolenou vše naplánujeme tak, aby ti, co nás budou zastupovat, neměli moc práce, naše dovolená bude mít na naše dlouhodobé pracovní výsledky vliv jedině pozitivní, protože se do práce po dovolené vrhneme odpočatí a s novou chutí. Dobré plánování se hodí i při balení na dovolenou – nenechávejme ho na poslední chvíli, ale začněme už pár dní předem, včas tak zjistíme, co je třeba dokoupit, co vyprat a vyžehlit a kufry budeme mít sbalené včas a hlavně v klidu, bez zbytečného stresu.

UŽIJTE SI DOVOLENOU S RODINOU NEBO PARTNEREM

Jakmile už na dovolené jste, přílišné plánování je na škodu věci. Dopřejte si luxus dělat jen to, na co máte chuť. Vyspěte se do sytosti, ochlaďte se koupáním v moři, zahrajte si s dětmi vodní tenis nebo házenou, přes poledne relaxujte ve stínu, k večeru se vydejte na projížďku na kole nebo procházku do centra blízkého městečka. Podle odborníků na cestovní ruch si někteří rekreanti připravují časový plán každého dne a jeho nedodržení jim způsobuje stres a poškozuje rodinné vztahy. Je známou skutečností, že dovolená prověří také vztah s partnerem. Najednou jste spolu 24 hodin denně a vaše představa o rodinné dovolené se může významně lišit. Rada psychologů v tomto případě zní – pokud se představy partnerů o trávení volného času zásadně liší, je lepší jezdit na dovolené odděleně. Na druhou stranu je dovolená příležitostí k romantickým zážitkům, které mohou vztah mezi partnery posílit.

BUĎME PŘIPRAVENI NA PŘEKVAPENÍ

Zdrojem stresu může být i zklamání z toho, že hotel na obrázcích vypadal jinak a že na pláži není jemný píseček, ale oblázky, které tlačí do zad. Psychologové radí nedělat z toho vědu. Hotel můžeme přeci užívat jen na přespání, případně stravování a trávit veškerý čas venku, na výletech, relaxací a objevováním okolí. I oblázky na pláži mají jednu nespornou výhodu – při šnorchlování je vidět na dno, zatímco písek se zvíří a není vidět nic. Tedy ve všem, co se nám v první chvíli zdá negativní lze nalézt i pozitivní stránku. Buďte připraveni na to, že vaše představy se mohou lišit od reality a dopřejte si překvapení, na které můžete reagovat improvizací. Právě takové spontánní reakce vedou k neobyčejným zážitkům, na které se v kruhu rodinném často a rádo vzpomíná.

Z OBSAHU TOHOTO ČÍSLA

Hlavním tématem tohoto čísla je stres, jeho vliv na obezitu a také tipy, jak takovému stresu čelit. Stres představuje v současnosti velmi diskutované téma zejména díky své roli při vzniku civilizačních chorob. V tomto čísle se dozvíte nejen, jak naše tělo reaguje na stresové podněty a kam až přemíra stresu může vést, ale zjistíte i jak je možné stresu čelit vhodnou stravou a hlavně pohybem. Zajímavostí tohoto čísla je pohled praktického lékaře na léčbu obezity a také příspěvek předního českého psychiatra Radkina Honzáka na téma významu mikrobiomu, tedy bakterií, které nám sídlí ve střevě a mimo jiné ovlivňují i naši náladu. Na závěr přinášíme tradiční aktuality z Rekondičních center VŠTJ Medicina.

Pěkné počtení přeje
Ing. Bc. Ivana Pražanová
Šéfredaktorka Obesity NEWS

Přečteno:  1857×

Vyšlo:  19. 6. 2016

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018