Obesity News
Svátky diabetika: přednost má kvalita

Svátky diabetika: přednost má kvalita

Dagmar Černá

Vánoce vždy byly svátky klidu, míru, hezkých vztahů a setkávání s blízkými, tak si pojďme pořádně užít bez úzkosti z přejídání, zhoršení zdravotního stravu z jednostranného přetížení při úklidu či vinění okolí ze své samoty.

Vánoce si naplánujte – stanovte si, kde na Vánoce budete, kolik je nutné toho napéct či nakoupit, abychom nemuseli dojídat, stanovte si čas na procházky či jiný pohyb.

  • Jak nakupovat – nenechte se strhnout k přehnanému nakupování, nemusíme být obklopeni hromadou dobrot, naplánujte si předem, kolik potravin budete skutečně potřebovat.
  • Obměňte oproti loňskému roku potraviny, které kupujete, zaměřte se na potraviny s nižším obsahem tuků a sacharidů s vysokým glykemickým indexem, udělejte takové změny, s nimiž jste schopni prožít Vánoce v pohodě, tedy zařaďte do svého jídelníčku i rozumné množství toho, bez čeho by Vánoce nebyly Vánocemi.
  • Pečení cukroví – obměňujte tradiční receptury, nahraďte je zdravějšími součástmi – používejte menší množství tuků, krémy spíše pudinkové, tvarohové či s želatinou, mouku lze nahradit částečně moukou celozrnnou, oříšky obilnými klíčky. Vyrábějte menší a lehčí kousky. ff Utíkejme před čertem a cvičme v rytmu koled – pokusme se najít čas na pohybovou aktivitu, pokud chodíte pravidelně cvičit – nevynechávejte ji ‚ zařaďte do svého programu vycházky či výlety.
  • Úspěšně zvládnutá štědrovečerní večeře: zamyslete se nad tím, co budete jíst, kolik kousků kapra či cukroví si dáte, dopřejte si radost z jídla, ale dávejte si malé porce, hezky si je upravte a pomalu v příjemné pohodě snězte. Jídlo by na talíři mělo „dýchat“, tedy aby se jednotlivé pokrmy nedotýkaly, můžete i použít malý dezertní talíř.
  • Smažený kapr – smažte v horkovzdušné troubě či v nádobí se silným dnem a kapra pouze lehce potřete tukem, vyzkoušejte folii No‑stick, místo samotného oleje použijte olej s vínem, či vodu s olejem poměr 7:1 a postříkejte jím povrch či pokrm nebo vysajte ubrouskem přebytečný tuk z pokrmu.
  • Bramborový salát – vynechejte majonézu a nahraďte ji bílým jogurtem, nebo jím majonézu zřeďte, případně použijte majonézu se sníženým množstvím oleje. Součástí salátu vůbec nemusejí být vajíčka či uzeniny, naopak přidejte více zeleniny.
  • Asertivně na návštěvách – je důležité se kultivovaně naučit čelit vnějším tlakům s pocitem, že jsme neurazili a zároveň neublížili sami sobě. Vysvětlete důvod, proč jídlo nechcete, vyberte si sami, co vám vyhovuje.
  • Silvestr a večerní zobání – udělejte si plán co budete konzumovat, překvapte hosty originálními, méně obvyklými pokrmy – např. okurkové jednohubky, zeleninový talíř, slané miniaturky aj. Zobání u televize vyměňte za méně sladké exotické ovoce, či sušené maso.
  • Alkohol – kilojouly z alkoholu vydrží déle než kocovina, pokud je to nutné pijte nápoje s co nejnižším množstvím alkoholu, řeďte nebo jej zapíjejte minerálními vodami.

Radujme se z „obyčejných“ každodenních příjemných maličkostí. Každý člověk má svou hodnotu a zaslouží si pozornost a lásku. Důležitý je úsměv a přátelská nálada. Tak ať jsou pro každého z nás ŠTASTNÉ A VESELÉ!

Svátky diabetika: přednost má kvalita

Přečteno:  2405×

Vyšlo:  3. 12. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018