Obesity News

Co rádi tvrdíme o alkoholu

Bc. Aneta Sadílková

O alkoholických nápojích, stejně jako o jídle, panuje mnoho mýtů, které je těžké vymýtit. Pojďme se podívat na některé z nich.

ALKOHOL PROSPÍVÁ NAŠEMU ZDRAVÍ

Jistě se k vám již dostala informace, že alkohol v malé dávce prospívá zdraví – řeč je ovšem skutečně o malé dávce a o pozitivním vlivu na kardiovaskulární systém, tedy na srdce a cévy. Existují však i studie, které tento fakt naopak vyvracejí.

A co znamená malá, respektive přiměřená dávka? Tu je těžké přesně definovat, ale obecně se udává jedno desetistupňové pivo nebo 2 dl vína nebo 50 ml destilátu za den, přičemž u mužů může být dávka o něco vyšší. I při takto umírněném pití ale platí, že dva dny v týdnu bychom alkohol vůbec konzumovat neměli. A také to neznamená, že šest dnů v týdnu nebudeme pít alkohol vůbec a jeden den vypijeme celé množství najednou. Ve vyšší dávce působí alkohol na náš organismus opravdu jako jed a zvyšuje riziko vzniku vysokého krevního tlaku, diabetu mellitu 2. typu, některých typů nádorů, z dlouhodobého hlediska poškozuje játra, mozek a srdce a v neposlední řadě přispívá k nadváze a obezitě!

POZITIVNÍ ÚČINEK NA ZDRAVÍ MÁ POUZE ČERVENÉ VÍNO.

Toto tvrzení bylo už dávno vyvráceno. Pozitivní účinek alkoholických nápojů na kardiovaskulární systém je dán především obsahem čistého alkoholu. Je pravdou, že víno navíc obsahuje také antioxidanty, ale ty má červené a bílé víno obsaženo ve stejné míře a jejich vliv na zdraví nebyl jednoznačně prokázán.

PIVO NENÍ STEJNÉ JAKO OSTATNÍ ALKOHOL, MŮŽEME HO PÍT NA ŽÍZEŇ!

Pivo je v našich končinách považováno za blahodárný mok, často významnější než voda. Proto si ho mnozí dopřávají ve velkém množství, a to nejen při večerních posezeních, ale dokonce v průběhu dne. Za horkých dnů potom pivo u některých slouží dokonce jako základ pitného režimu. To je ovšem zcela špatně. Alkohol je v pivu sice zředěný do většího objemu, to ale neznamená, že tam není. Pamatujte, že půllitr piva se rovná dvěma deci vína. Navíc fandové piva málokdy vypijí pouze tolik půllitrů piva, kolik ostatní u stolu vypijí skleniček vína. Nevýhodou piva je navíc jeho močopudný účinek, který lidé většinou nevyvažují doplňováním tekutin resp. vody. Pivo tedy neřadíme do pitného režimu a nelze ho konzumovat neomezeně!

PIVO VEDE KE VZNIKU „PIVNÍHO BŘICHA“

Pivo samotné ke vzniku pivního břicha nevede, ale určitě k němu může významně přispívat. „Pivní břicho“ je ve skutečnosti obezita centrálního typu, tedy obezita s kumulací tukové tkáně v oblasti břicha. Ta vzniká v důsledku nadměrného energetického příjmu spolu s nedostatkem pohybové aktivity, respektive nízkého energetického výdeje. Vysoký energetický příjem může vznikat na podkladě nadměrného pití piva (či alkoholu obecně) z důvodu značného obsahu energie, ale spíše se jedná o kombinaci s konzumací vysoce energetických resp. tučných jídel (uzeniny, tučné sýry, tučná masa, smažená jídla, omáčky, oříšky, chipsy). To vše bývá navíc směřováno do večerních hodin, kdy už většinou nevykonáváme žádnou pohybovou aktivitu, abychom nově nabytou energii spálili. Proto se zaměřte na snížení konzumace jak piva či jiného alkoholu, tak tučných slaných i sladkých potravin.

Přečteno:  2667×

Vyšlo:  20. 11. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018