Obesity News
Týden aterosklerózy

Nevině o víně. Jak na víno při oslavách?

Bc. Martina Daňková

Blíží se období oslav a setkání s přáteli a k tomu pro mnohé patří sklenička vina. Jak ale skloubit příjemné momenty a vaše snahy udržet štíhlou linii?

Ve výživě a stravování nic není pouze černobílé. Zrovna tak je tomu i s vínem.

O suchém bílém víně a šampaňském se neprávem říká, že téměř neobsahuji energii. Je pravdou, že v důsledku nízkého množství zbytkového cukru je obsah energie ve srovnání s dalšími druhy vína o něco menší. Rozdíl se však významněji projeví až ve větším množství, což je již útokem na štíhlou linii v případě jakéhokoliv alkoholického nápoje. I přes mírně snížený obsah energie v suchých vínech se tedy stále jedná o alkoholický nápoj (ano, víno je také alkohol!), a ty jako takové jistě pomocníky při hubnutí nejsou. Jedna sklenka sama o sobě ještě jistě není viníkem nadbytečných kilogramů. Nabízí se však otázka – kdo zůstane u jedné?

Navíc, známým doprovodným efektem konzumace alkoholu je ztráta zábran. S každou skleničkou je stále těžší a těžší odolat voňavým pochutinám, které k vínu „přece patří“ a jsou součástí každé oslavy.

Cíle – snížení množství vypitého alkoholu a celkového příjmu energie na hostině – dosáhnete snadněji, budete-li se řídit následujícími radami.

  • Víno si zkuste objednávat/dolévat po 1 dcl.
  • Vždy mějte k vínu i sklenici vody – řiďte se pravidlem: Ke každé skleničce vína větší sklenici neperlivé vody.
  • Místo čistého vína si můžete nechat připravit vinné střiky.
  • Na oslavy nikdy nechoďte s vlčím hladem – hůře potom odoláte připraveným dobrotám. Vaši přátelé také jistě ocení, když si stihnete i popovídat, což je s neustále plnou pusou obtížné.

Ke konzumaci vína či alkoholu mnohdy může vést pouhý nedostatek inspirace. K nápojovému pohoštění lze připravit ovocné či zeleninové nápoje, kterými lze nahradit případně prokládat alkoholické drinky. Taková okurková limonáda nemusí názvem zrovna uchvátit, chutí ale přinejmenším velmi příjemné překvapí. Nealkoholické mojito (všechny ingredience až na alkohol zachovejte) chutná rovněž skvěle. Součástí občerstvení může být mrkev, celer, paprika či další druhy zeleniny doplněné např. o dip z jogurtu a bylinek.

Oslavy mají být příjemně strávenou chvílí s rodinou či přáteli, jistě tedy není na místě být ve stresu z každé snědené či vypité kalorie. Naopak se vyplácí – v těchto případech dvojnásob – jídlo plánovat a oslavné menu zohlednit v celkovém jídelníčku dne. V praxi to znamená bez výčitek si užít menší porci i méně vhodných pokrmů, vychutnat si skleničku dobrého vína a pak se v klidu navrátit k běžnému způsobu stravování.

Přečteno:  2017×

Vyšlo:  20. 11. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018