Obesity News
Podzimní plodiny v naší kuchyni aneb nechceme kila navíc už před Vánocemi

Podzimní plodiny v naší kuchyni aneb nechceme kila navíc už před Vánocemi

Bc. Aneta Sadílková

Podzim nám kromě kratších dnů a chladnějšího počasí přináší i pozitiva ve formě podzimních plodin, které lze skvěle využít v rámci redukčního stravování. Celer, bílé a červené zelí, červená řepa, pórek, brambory, květák, kedlubna, kapusta a v neposlední řadě dýně – to vše jsou zdravé plodiny, které lze vzhledem k nízké energetické hodnotě konzumovat zcela bez výčitek a ve velkém množství! Jelikož jde o lokální potraviny a doba jejich sklizně je právě nyní, jsou navíc významným zdrojem vitaminů a minerálních látek, a toho bychom měli před nadcházející zimou využít.

JEJÍ VELIČENSTVO DÝNĚ

Jako bezkonkurenční podzimní hit je třeba vyzdvihnout tykev obecnou neboli dýni. Dýně patří mezi nejstarší kulturní plodiny s historií sahající až do období 5000 př. n. l. Jejich výhodnost spočívá ve výrazné plné chuti, nízké energetické hodnotě (kolem 150 kJ (36 kcal)/100 g), vysokému obsahu vlákniny, vitaminů (B1, E, C), minerálních látek (draslík, železo, měď) a karotenů.

Velkou výhodou dýní je jejich široké využití při vaření i pečení. Vybírat můžeme z více druhů dýní a každý z nich je vhodný pro jinou kulinární úpravu. Velmi oblíbená je dýně Hokkaido, jejíž slupka (na rozdíl od ostatních druhů) vařením změkne, a proto není třeba ji loupat. Klasickou variantou je dýňová polévka, která má přirozeně krémovou konzistenci a výbornou chuť a nemusíme do ní tedy přidávat smetanu, stačí lehce dochutit například sójovou omáčkou. Dýni Hokkaido je také možné rozkrájet na kostky a ty jednoduše upéct s trochou oleje a soli v pečící misce v troubě. Dalším druhem je dýně máslová, která má sladší chuť a je tedy vhodná pro přípravu zdravých a méně kalorických (ale ne nekalorických!) moučníků. Špagetovou dýni lze využít na zapékání. Nejlépe se peče rozkrojená na polovinu, kdy do vydlabaného prostoru po semenech můžeme vložit náplň ze sýrů, zeleniny, vajec či libového mletého masa a koření.

Tak neváhejte a jděte nakoupit zásobu dýní!

Přečteno:  2450×

Vyšlo:  9. 10. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018