Obesity News
Den se zkracuje, co teď?
Foto: shutterstock.com

Den se zkracuje, co teď?

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Podzim vnímá každý trochu jinak, jedni se těší na houbaření, jiní se obávají plískanic a dlouhých nocí. Začíná také riziková doba pro přibývání na hmotnosti.

Někteří živočichové (například medvědi) v tomto období maximálně zvyšují svůj energetický příjem a „přebytečnou“ energii akumulují do formy tukových zásob v přípravě na zimní spánek. To by ovšem neměl být náš případ. Není potřeba budovat tukovou tkáň pro chladné období roku; je skoro jisté, že potraviny seženeme i v zimních měsících. Izolační vlastnosti tukové tkáně jsou ve 21. století přežitkem, protože je nahradí elegantní kabáty či hřejivé péřové bundy.

PLÁNUJEME POHYB PRO CHLADNÉ DNY

Je však nutné připravit se na to, že se zkracováním dnů dochází též ke snižování teplot. Na procházkách, či při svižné chůzi venku se už nebudeme těšit z hezkého počasí. To znamená, že pohybovou aktivitu je třeba začít plánovat bez ohledu na počasí, protože typická úvaha: „Když bude hezky, půjdu se projít,“ může vyústit ve skutečnost, že se i několik týdnů neprojdeme. Pokud máme rádi venkovní procházky, musíme se připravit na chladné, větrné eventuelně deštivé počasí, a to nejen fyzicky (oblečení apod.), ale i psychicky, protože se na nás nebude sluníčko usmívat tak jako zjara a v létě.

JÍDLO NENÍ VHODNÉ ANTIDEPRESIVUM

Ještě složitější to bývá v tuto dobu s jídlem. Je všeobecně známo, že zkracování dnů, respektive podzim je charakteristický zvýšeným výskytem depresí, nebo jejich prohloubením. Sluníčko, které v létě na spoustu lidí působilo antidepresivně, najednou mizí. Přestože v tomto létě slunce a dlouhodobé extrémní teploty mnohé z nás potrápily, s úbytkem hřejivých paprsků se přece jen zdá život těžší.

Jídlo bývá častým „lékem“ pro zlepšení nálady. Vzhledem k termogennímu efektu si vybíráme potraviny s vyšším obsahem energie, tedy tučné. To často vede k nenápadnému přírůstku o jeden až tři kilogramy již před Vánocemi. Připočteme-li k tomu hříchy z dovolené „All Inclusive“, je zřejmé, že geneticky dobře vybavení jedinci se dočkají v druhé polovině roku hmotnostního přírůstku 4–5 kg a více. Abychom nemuseli již nyní přemýšlet, jak to od ledna zase zařídíme, abychom „do plavek“ měli alespoň trochu ucházející hmotnost, je třeba zabránit vlivu zkracování dnů na naší hmotnost již nyní.

POHYBEM K LEPŠÍ NÁLADĚ

A opět je tu pohybová aktivita. Je- -li vykonávána opravdu pravidelně, tedy skutečně minimálně obden, může mít skutečně antidepresivní účinky. Je nepochybně prokázáno, že se u těchto „sportovců“ vyskytuje méně depresí a dalších psychických poruch. Navíc u sportujících pacientů s již rozvinutou depresivní poruchou dochází méně často k znovuobjevení depresivních příznaků. Pohybová aktivita má srovnatelné účinky jako moderní antidepresiva, což ovšem rozhodně neznamená, že nemocní při zahájení pravidelné pohybové aktivity mohou přestat užívat léky proti depresi. Jejich účinky sice přetrvávají jeden až dva týdny po vysazení, ale první skutečný efekt pohybu na psychiku se dostaví až zhruba po třech měsících.

VÍNO A SÝRY

Alkohol má na „figuru“ také značně neblahý vliv. Právě v tomto období roste spotřeba vína. Pouhá dvě deci vína mohou dodat tělu energii v rozmezí 550–700 kJ podle obsahu cukru a alkoholu. To samozřejmě nezní děsivě, ale jen málo kdo z nás vydrží u dvou deci opravdu dobrého vína po celý večer. Položte vedle sklínky s vínem váhu na potraviny a vše, co k vínu pojídáte, zvažte a zapisujte. Není žádným tajemstvím, že nízkotučné sýry nejsou jako doplněk dobrého vína to pravé ořechové. Naopak výrazné víno si žádá „výrazný“ sýr. Ty nejchutnější sýry obsahují 50–60 i více procent tuku v sušině. Až spočítáte veškerou energii, kterou jste při „dietním“ večeru s vínem a sýrem přijali, budete překvapeni. Možná to bude nejvydatnější pokrm z celého dne.

PROTI NÁSTRAHÁM PODZIMU

Není to nejveselejší čtení pro podzimní večery, ale to není ani cílem těchto vět. Pokud jste tyto řádky dočetli až ke konci, otevřete nyní svůj diář a začněte plánovat pohyb. Zapomeňte nyní na radikální změnu stravování, jezte jako doposud, ale najděte čas na pohyb. Pokud se klesáte na mysli: nemůžete najít čas pro pohyb, zoufáte si, že vaše snahy o redukci byly samou marností, ale naopak kilogramy stále přibývají, nebojte se poradit s odborníky. Může to být nejen lékař nebo nutriční terapeut, ale k úspěchu vás může popostrčit také psycholog, který vám poradí, jak čelit nástrahám podzimu tak, abyste do zimy nevstoupili o několik kilogramů těžší.

Připusťme si, že je úspěchem mít na Mikuláše stejnou hmotnost jako po létě. V následujícím období zase porovnáváme hmotnost na Nový rok (lépe na Tři krále – ještě se dojídá po svátcích) s hmotností na Mikuláše, ale to je už jiná kapitola a o tom snad příště.

Přečteno:  2317×

Vyšlo:  9. 10. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018