Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Je to zase na houby!
Foto: shutterstock.com

Je to zase na houby!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Tak a je po dovolené. Léto pomalu končí. Předsevzetí, která jsme si dávali na jaře, kdy jsme „hubli“ do plavek, již dávno neplatí. Na počátku podzimu jsme zase o něco prostorově výraznější a možná nám hrozí i přesun do vyšší hmotnostní kategorie.

Září je měsíc změn: začíná škola, zájmové kroužky obnovují činnost a adaptace na podzimní plné pracovní tempo nám dává zabrat. Na chalupách a chatách začínají podzimní práce. S ubývajícím slunečním svitem roste napětí, které nejeden z nás kompenzuje zvýšeným energetickým příjmem ať už jídlem, nebo prvním vínem, burčákem a dalšími podzimními specialitami (včetně kynutých švestkových knedlíků). Riziko dalších kilogramů navíc roste. Všechno však může být i jinak.

PÁTRÁME PO HOUBÁCH

Naštěstí však existuje aktivita, která nás postupně může vrátit zpět do formy – to je houbaření. Září bývá obvykle optimální pro sběr hub, ale po letošním suchém letním počasí půjde spíše o usilovné pátrání po houbách, což je z určitého hlediska výhodou pro zlepšení zdravotního stavu než samotný sběr. Naplnit košík bude jistě trvat déle a nachodíme více kroků. Procházka či delší výlet po lese nám pomůžou nalézt ztracenou rovnováhu. Klid v lese spojený s fyzickou aktivitu se jeví jako optimální způsob relaxace. Přidáme-li k tomu občas i velkou radost z nalezené houby, je procházka po lese ideálně stráveným časem. Po návratu z takové víkendové procházky si přeci jenom udělejme čas na plány fyzické aktivity pro budoucí pracovní týden. Během něj už to většinou nestihneme.

CO S NIMI?

Většina houbařů samozřejmě houby i konzumuje. Na straně 7 můžete získat inspiraci i k jiným pokrmům než jsou výborné smažené houbové řízky s tatarskou omáčkou, na něž mnoho houbařů se celý rok těší, ale které z hlediska zdraví a redukce hmotnosti nejsou vůbec vhodné. Vyzkoušejte s námi pravé italské houbové rizoto! Máte-li chůzi po lese s hledáním hub opravdu rádi, pak se zamyslete, zda ve vašem okolí nejsou lidé, kteří se již do lesa vzhledem ke svému věku či zdravotnímu stavu nedostanou a možná uvítají nadílku čerstvých hub. Udělat někomu radost může být přeci tak jednoduché! Avšak po letošním parném létě to zase tak jednoduché nebude, ale o to více kroků nachodíte. Nezapomeňte na krokoměr a navigaci (viz strana 4).

VÁNOCE SE BLÍŽÍ

Již pouhá představa Vánoc nás děsí už od září! Nyní je však optimální období, kdy bychom měli preventivně zapracovat na svém těle. Za tři měsíce, tedy do Vánoc, se stihneme připravit a můžeme snížit hmotnost třeba jen o 2–4 kg. Mírně chladnější podzim je také správnou dobou na zvyšování kondice, protože v zimě většina z nás fyzickou aktivitu spíše omezí (a Vánoce stráví u televizních pohádek).

ZPÁTKY DO LAVIC!

Někdo se na řád školního roku těší, ale většině z nás vyhovuje spíše letní „rozvolněnost“. Návrat k pracovnímu režimu, přizpůsobení se školním potřebám dětí a vnuků může mnohé na několik týdnů doslova vykolejit. Jakmile je znám pracovní i školní rozvrh, včetně povinností rozvozu dětí na kroužky a za sportem, nastává nejvyšší čas na vlastní plán: Najděte si třeba jen několik desítek minut ve dvou pracovních dnech, kdy se budete věnovat pohybové aktivitě. Pokud nemáte zdravotní potíže, můžete si vybrat podle toho, která vás baví nejvíce.

Svižná chůze bez pracovních tašek (s notebookem a nákupem) v pohodlném, nikoli pracovním oděvu a ve sportovních místo společenských botkách může být dostatečnou pohybovou aktivitou. Nicméně si pro jistotu připravte i takzvanou „mokrou“ alias dešťovou variantu. Třeba se přihlaste do tanečních pro starší a pokročilé, nebo sedněte na rotoped (v rekondičním centru). Přidáte-li během víkendu výlet na kole, vycházku po lese, práci na zahradě (s hráběmi, či ruční sekačkou) – prostě se budete hýbat, pak rázem dosáhnete obecně doporučované frekvence pohybové aktivity: 3–4× týdně.

SLADKÉ PLODY PODZIMU

Sady, zahrádky a vinice v tento čas poskytují mnoho radostí v podobě sladkých plodů. Ovoce je výborný zdroj vitamínů, ale také cukru a jeho zvýšená konzumace může u diabetiků přechodně zhoršit kompenzaci cukrovky. Při pochybnostech o vlivu ovoce na cukrovku zkuste po běžné porci (jablku, hrušce, misce hroznů apod.) změřit glykémii. Její výše/změna pak napoví, které ovoce je méně vhodné a jaké množství je víceméně neškodné.

Přečteno:  2710×

Vyšlo:  10. 9. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018