Obesity News
Jak se (ne)stravovat v létě: zaměřeno na letní narušitele
Foto: shutterstock.com

Jak se (ne)stravovat v létě: zaměřeno na letní narušitele

Bc. Martina Daňková

Mnozí z nás se určitě těší na dovolenou a letní měsíce, do kterých vkládají své naděje na hubnutí. Je léto pro redukci opravdu výhodnější než jiná roční období?

Mnozí z nás odsouvají rozhodnutí začít s novým režimem na léto se slovy: V létě je přece hodně ovoce a zeleniny a pohybu máme také dost! Jistě by nás pak pacienti v podzimních ambulancích velice rozradostnili. Opak je však často pravdou. Jak je to možné? Předpokladem redukce tělesné hmotnosti je negativní bilance celkovým příjem a výdejem energie. Jinak řečeno, je třeba vydat více energie než jí přijmout. Toto pravidlo je platné v každém ročním období, tedy i v zimě. Je pravda, že v létě je jistě snazší jíst zeleninu a ovoce a více se hýbat, ale ruku na srdce – děláme to opravdu? Na druhou stranu se však objevují tzv. letní narušitelé, kteří mohou naše předsevzetí hubnout pěkně zkomplikovat.

ZMRZLINA

Samozřejmě platí, že není zmrzlina jako zmrzlina. Avšak nevýhodou smetanových zmrzlin je vysoký obsah energie a mnohdy i obsah nekvalitních mastných kyselin. Vybírejte tedy raději vodové zmrzliny s minimálním obsahem tuku, příležitostně menší typy nanuků, typu ledňáček či Míša. Anebo úplně nejlépe: udělejte si domácí tvarohové mražené krémy.

GRILOVÁNÍ

Že se na něj těšíte již od zimy? Není divu – příjemné venkovní posezení s rodinou či přáteli nemá chybu. Jen je třeba trochu dát pozor na skrytou energii v potravinách, kde bychom ji v takové míře nečekali. Kromě alkoholu, který grilování až na výjimky provází, jde zejména o zdroje tuku: klobásky, špekáčky, grilovací dresinky a marinády, kterými bohatě potíráme grilované maso atd. Namítáte, že grilujete pouze hermelíny? K vyčerpání více než poloviny denní dávky tuku stačí jeden jediný.

ALKOHOL

Kromě potravin skrytou energie hledejme i v nápojích – zejména v alkoholu. Dvě skleničky červeného vína nám přinesou stejně energie jako 150 g kuřecích prsou a stejné množství brambor. Ještě hůře na tom jsou míchané koktejly – Tequila sunrise může vydat za celou zmíněnou večeři.

NEPRAVIDELNÝ REŽIM A POZDNÍ JEZENÍ

Nevýhodou toho, že přes den nám parné počasí ubírá chuť k jídlu je to, že nejpozději po západu slunce se hlad projeví – a bude vlčí! Snadno se pak může stát, že se celý den odbýváte vodou a konejšíte pocitem, že hubnete a večer zaútočíte na ledničku. A troufám si říct, že hlávkový salát váš útok přežije!

Závěrem pár praktických „grilovacích“ rad

  • Pokuste se odolat a na stůl raději nenosit pokušení typu oříšky nebo chipsy. Ke grilování vždy připravte velkou mísu zeleninového salátu (již opravdu nemusí být se zálivkou s dalším tukem). Na stole mějte vždy i čistou vodu, kterou vhodně kombinujte s případnými alkoholickými nápoji.
  • Nenechte se odradit od příjemných chvílí strávených posezením nad sklenkou vína či grilováním s přáteli. Mějte jen na paměti, že měřítkem úspěchu vašeho večírku není pocit přeplněného žaludku a výčitky druhý den.

Přečteno:  2167×

Vyšlo:  11. 6. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2018