Obesity News
Léto vás nabije energií
Foto: shutterstock.com

Léto vás nabije energií

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Nejen podle kalendáře, ale především podle současného počasí k nám snad už definitivně přišlo léto a s ním vše, co k tomu patří. Většina z nás má již dovolenou rozmyšlenou. Někteří se snaží ještě v posledních týdnech dohnat „hubnutí do plavek“, další se již připravují na výlety o dovolené a někteří se těší, že se na 1 až 2 týdny zbaví stresu. Na co si ale máme dávat pozor, abychom po létě nebyli o pár kilogramu těžší?

Plánování dovolené je důležité nejen z hlediska místa, ale i podmínek, které si sjednáváme. Například k volbě snídaní formou švédských stolů nás může vést pestrá nabídka zeleniny a ovoce různých druhů, ale často nás nakonec zlákají méně vhodné pokrmy – uzeniny, tučné sýry, paštiky apod. A k rannímu kafíčku tak chutná sladký koláček! Jen málokdo z nás dokáže odolat bohaté snídani, která je již v uhrazené ceně. Pokud se vám první ráno dovolené právě nepovede (sníte toho více, než jste vlastně chtěli), nevyčítejte si to, ale rozmyslete si (optimálně s plným žaludkem po večeři), jak bude jíst další den, abyste zbytečně nezkonzumovali energii, které se pak budete pracně zbavovat. Výhodou snídaní ve velkých hotelech většinou je, že jsou každý den téměř stejné, takže si lze snadno udělat plán. Pokud však odolávat všem těm dobrotám pro vás představuje velký stres, raději příště již při plánování dovolené tento typ stravování zavrhněte.

SLUNÍČKO LÁKÁ KE KOUPÁNÍ

Plavání ve vodě je velmi vhodná pohybová aktivita zvláště pro ty, kteří mají problémy s pohybovým aparátem. Pohyb ve vodním prostředí má nenahraditelný efekt nejen na svaly a klouby, ale i na celý kardiovaskulární systém. Plavání je poměrně energeticky náročné, takže se může zdát, že je výhodné pro lidi s nadváhou a obezitou, ale opak je pravdou. Jedním z negativních účinků delšího pobytu ve vodě je velká ztráta tepla, která vede k tomu, že ještě několik hodin po jeho skončení pociťujeme velký hlad. Navíc dochází k nárůstu aktivity enzymů zvláště v podkožní oblasti, což při zvýšeném energetickém příjmu vede k zmnožení podkožního tuku v prevenci dalších tepelných ztrát. Nemusíte být zrovna biologové, abyste si všimli, že prakticky žádný vodní živočich není hubený. Samozřejmě můžete namítnout, že úhoř je velmi štíhlý, ale většina z nás se ve vodě rozhodně nepohybuje jako úhoř. Navíc rybáři či kuchaři moc dobře vědí, že úhoř je docela tučná ryba.

Proto si budeme pamatovat, že k redukci hmotnosti volíme raději plavání na kratších úsecích a v teplejší vodě.

LÉTO A POHYBOVÁ AKTIVITA

Změna typu pohybové aktivity, která vyplývá z volného času o dovolené, vede k účelnější regeneraci. Nicméně chystáme‑li se na opravdu aktivní dovolenou a po celý rok takřka necvičíme, pak je dobré zhruba 2 až 4 týdny před odjezdem zahájit přípravu. Jen tak předejdeme hned po prvním dnu bolestem v celém těle, nebo dokonce zranění při míčových hrách (nejčastěji volejbale a tenise), a tím i pokažené dovolené. Pohyb je sice zdravý, ale musí se nejen dobře vybrat ale i dávkovat. Uvědomte si, že během 1‑2 týdnů nemůžete dohnat vše, co jste v předešlém roce zanedbali. Naopak vás ale může dovolená, jak se říká, nakopnout k aktivnějšímu životu, což se opakovaně u mnoha lidí již potvrdilo. Dlouhé a slunečné dny vám k tomu mohou pomoci: nově oblíbenou zvýšenou fyzickou aktivitou si pak snáze přenesete do běžného pracovního týdne.

POZOR NA VEČERY

Po celodenní únavě, která může být způsobena nejen náročným výletem, ale i opalováním na pláži, přicházejí dlouhé a příjemné večery. Avšak energetický příjem během nevinného letního grilování může být tak velký, že při častém opakování povede u geneticky disponovaných jedinců k významnému vzestupu hmotnosti. A tak zatímco většina lidí přes léto bez větších problému několik kilogramů ztratí, milovníci letního grilování se oprávněně velmi obávají, že přiberou. To však neznamená, že se máme tomu příjemně strávenému času a vůním zcela vyhýbat. Důležité je jen naplánovat, kolik a jakého množství jídla si na večer připravíme a především kolik sami zkonzumujeme. Můžeme často jen závistivě koukat na ty „hubeňoury“, kteří večer jedí prorostlé krkovičky a zalévají je vysokoenergetickými nápoji, a přesto jsou štíhlí. Závist však není dobrá lidská vlastnost, a proto hledejte jiné radosti přes den, které vám pak večer usnadní čelit tomuto tradičnímu letnímu pokušení.

S partnery Obesity NEWS vám přeji krásné prožití letní dovolené, a to doslova: Vraťte se po létě nabiti energií, ale ne ve formě tukových zásob.

Přečteno:  2540×

Vyšlo:  11. 6. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018