Obesity News
Biopotraviny milované i zatracované

Biopotraviny milované i zatracované

MUDr. Marta Šimůnková

Co člověk, to vyhraněný názor na potraviny nesoucí označení BIO. Přitom mnoho lidí neví, co to označení BIO znamená.

Vždycky jsem patřila k té skeptické části populace v hodnocení biopotravin. Pak jsem měla možnost navštívit několik farem ekologického zemědělství i lesnictví (v zahraničí), čímž se můj radikální postoj zásadním způsobem změnil.

BIO JAKO SEN

Šlo o farmy výrobce dětské výživy, který se věnuje ekologickému zemědělství déle než 55 let. Hospodaří na políčkách, která oddělují remízky a přírodní jezírka, čímž se udržuje ekosystém se svou rostlinnou i živočišnou složkou. Ptáci, ryby a včely tu mají skutečný domov, jejich životní prostředí není narušené zemědělskou velkovýrobou na „širých lánech“. Půda neobsahuje ani historické pesticidy (DDT) a herbicidy. Zemědělská půda leží daleko od průmyslových center a dopravních tepen. Semena před setím neprocházejí žádnými chemickými úpravami. Se škůdci se bojuje přirozenou cestou, použití jakýchkoli chemických pesticidů je přísně zakázáno. Místo toho je využívána přírodní ochrana rostlin na základě dobře vyváženého střídání osevu. To znamená, že v určité konkrétní oblasti jsou pěstovány každý rok jiné plodiny, což vytváří špatné životní podmínky pro škůdce, zatímco v půdě přežívají prospěšné organismy (žížaly, půdní bakterie) a půda tak zůstává přirozeně zdravá. Ekologické zemědělství nepoužívá lehce rozpustná minerální hnojiva, ale podporuje přirozenou úrodnost půdy. Hnojivo získává z přirozeného cyklu chovu (hnůj, zelené hnojení) a používá další doplňující látky, jako např. „ledovcovou mouku“.

Zvířata tu žijí v malých stádech. Jejich původ je přísně dokumentován. Jsou krmena rostlinnou stravou pěstovanou na kontrolovaných farmách ekologického zemědělství, což znamená, že se pasou ve volné přírodě s půdou prostou průmyslových škodlivin, nebo je jim „servírováno“ seno ze stejně kvalitních lokalit.

Protože jsme se na farmách i stravovali, mohu potvrdit, že rozdíl mezi masem a mlékem produkovaným a zpracovávaným pro potřeby nadnárodních řetězců s neznámým původem a výrobky ekologického zemědělství je nebetyčný.

Biopotraviny by měly být skutečně produkty certifikovaného a pravidelně kontrolovaného ekologického zemědělství. Díky správným postupům by neměly být kontaminované bakteriemi a plísněmi ani při produkci a zpracování, ani při transportu. Neměly by obsahovat ani stopu pesticidů nebo těžkých kovů. Takže i když si myslíme, že nejlepší bio-zelenina je z naší zahrádky, která leží vedle „práškovaného“ pole, hluboce se mýlíme.

Bio však neznamená automaticky zdravé. Bio-špek a bio-smetanu bychom měli jíst ve velmi omezené míře. I v bio-mléce a bio-bůčku je dost cholesterolu.

TIP pro ty, kteří se bez masa neobejdou

POMALU PEČENÁ KRŮTÍ PRSA NA ČERVENÉ CIBULI

Suroviny (2 porce):

300 g krůtích prsou / větší červená cibule nakrájená na klínky / 100–150 ml drůbežího vývaru / olej / sůl, pepř, drcený kmín (možno i římský) / čerstvé bylinky podle chuti (majoránka, oregano, tymián, saturejka, šalvěj).

Postup:

Den předem si nasolíme a okořeníme krůtí prsa, posypeme bylinkami, pokapeme olejem a zabalíme do alobalu. V nádobě vhodné do trouby opečeme na lžíci oleje cibuli, až se rozvoní. Pak přidáme krůtí prsa vcelku. Necháme zatáhnout na plotýnce sporáku velmi krátce, jen aby se utvořila kůrka, podlijeme vývarem a přikryté pokličkou nebo alobalem dáme péci alespoň na 6 hodin do trouby (80 stupňů).

Zcela chápu, že bio každému „nevoní“. Ostatně, jeho škoda. Dnešní recept by měl však zaujmout milovníky jídla, kteří i přes nutnost redukce hmotnosti si rádi dopřejí kus „flákoty“ na grilu, či krvavý steak. Jde o univerzální přílohu – orientální směs těstovin (bio), bylinek, koření a zeleniny: zeleninový tabuleh. My jej pro čtenáře Obesity News doporučujeme s pomalu pečenými krůtími prsíčky na červené cibuli, ale k čemu si jej dáte v letošním létě, je jen vaše věc. Může vás hřát vědomí, že místo pečiva plného soli a škrobů si pochutnáváte na zdravé příloze.

ZELENINOVÝ TABULEH

Postup:

Do hrnce dáme vařit vývar (nebo vodu se špetkou soli, vývar již sůl obsahuje). Když se tekutina vaří, přidáme malou lžičku oleje, vsypeme kuskus a odstavíme. Necháme 5 minut stát, pak kuskus načechráme dvěma vidličkami (ti co si nehlídají váhu, mohou přidat malou lžičku másla). Necháme vychladnout. Mezitím si nakrájíme na malé kostičky okurku a rozčtvrtíme rajčátka, usekáme petrželku a cibulky (na kolečka). Vše i s vychladlým kuskusem vsypeme do mísy a zalijeme zálivkou z uvedených ingrediencí. Promícháme. Lze jíst okamžitě, ale druhý den je možná ještě lepší, protože se chutě prolnou.

Přečteno:  1873×

Vyšlo:  14. 5. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Recepty, Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2017