Obesity News
Strava a pohyb diabetika

Strava a pohyb diabetika

Dagmar Černá

Základem režimu každého diabetika by měla být pestrá racionální strava a dostatečná pohybová aktivita. Bohužel tomu tak často není, jelikož spousta pacientů si myslí, že pokud mu byly předepsány léky nebo aplikace inzulinu, je tím léčba vyřešena. Opak je pravdou.

Dodržování diety a vhodně dávkovaná fyzická aktivita patří k nejjednodušším léčebným prostředkům v léčbě cukrovky a pomáhají udržovat normální hladinu cukrů, snížit hladiny krevních tuků, a tím i riziko srdečních a cévních onemocnění.

STRAVOU PROTI KOMPLIKACÍM DIABETU

Co vynechat nebo výrazně omezit?

Cukr, med, sladkosti, slazené nápoje (včetně piva), bílé pečivo, sladké druhy ovoce (například banán, hroznové víno). Dále je nutné omezit celkový příjem živočišných tuků: tučné jogurty, sýry nebo uzeniny, tučné maso, smažené pokrmy aj.

Co mírně omezit?

Celkový příjem pečiva a příloh (chléb, brambory, těstoviny, rýže, vločky aj.) a méně sladké ovoce, kdy doporučujeme 1 až 2 ks ovoce za den.

Co mohu jíst?

Zeleninu (zvýšením jejího příjmu částečně nahrazujeme přílohy), bílá masa, ryby, polotučné mléčné výrobky, rostlinné oleje. Luštěniny, celozrnné pečivo a ořechy (v přiměřeném množství).

Co alkohol?

Pijte jen malé množství (200 až 300 ml spíše suchého vína). Destiláty a jakékoli pivo nepijte vůbec nebo minimálně.

Co diapotraviny a sladidla?

Diapotraviny sice nejsou slazeny řepným cukrem, ale obvykle jinými cukry s podobně vysokým obsahem energie (například fruktózou). Často navíc obsahují více tuků než výrobky běžné. Nejsou proto nijak výhodné a je lépe se jim vyhnout. Pokud potřebujete používat umělé sladidlo (není to zcela nutné), je třeba, aby bylo vždy nekalorické a aby vám chutnalo.

A co sůl?

Trpíte-li současně s cukrovkou vysokým krevním tlakem či zavodňováním, je vhodné omezit příjem soli. Nejen při zmíněných onemocněních, ale také v rámci zdravého stravování je dobré nepřisolovat na talíři a omezit konzumaci potravin bohatých na sůl, například uzenin, sýrů, slaných pochoutek, uzených výrobků a minerálních vod. Nezapomínejme na dostatečný pitný režim, tedy minimální příjem je 1,5 litru čistých tekutin za den. Všem pacientům nelze nastavit stejnou dietu. Se složením jídelníčku na míru vám pomůže nutriční terapeutka nebo ošetřující lékař.

JAK NA POHYBOVOU AKTIVITU?

Je důležité si uvědomit, že účinek se projeví tehdy, je-li fyzická aktivita zvýšena dlouhodobě. Krátkodobá fyzická aktivita (minuty, hodiny, dny) snižuje především glykémii a krevní tlak (ne u všech), střednědobý efekt pohybu (týdny) spočívá v zmenšení obvodu pasu, tedy v úbytku tukové tkáně, zlepšení citlivosti na inzulin, psychické relaxaci. Dlouhodobá aktivita (měsíce) zlepšuje trénovanost, fyzickou zdatnost, snižuje tělesnou hmotnost i hodnoty glykovaného hemoglobinu (ukazatele kompenzace cukrovky), upravuje hladiny tuků v krvi.

Pro pohybovou aktivitu je vhodné stanovit si určenou dobu a zvyšovat ji postupně. Ideální je pohyb provozovaný 40 až 60 minut alespoň obden, ale začínáte-li, může jedno cvičení trvat klidně 10 minut s postupným navyšováním. Nejpřirozenějším pohybem je chůze a ideální je ujít alespoň 10 000 kroků (asi 6 km) denně. Každý krok je dobrý! Kupte si krokoměr a sledujte, jak se vaše kondice v počtu každodenních kroků lepší.

Z běžných sportů je pro diabetiky vhodná chůze s holemi (nordic walking), jízda na kole (rotopedu), plavání či běh (nikoli pro pacienty s těžší obezitou). Cvičte pouze tak intenzivně, abyste mohli hovořit bez velké námahy. Pro cvičení je nejvhodnější doba za 1 až 3 hodiny po jídle.

Při pohybové aktivitě je třeba si dávat na riziko hypoglykémie, proto máme-li možnost, je vhodné se před nebo v průběhu cvičení změřit glukometrem a podle naměřených hodnot zvolit typ a intenzitu cvičení, případně doplňování sacharidů v jeho průběhu.

CO JE TO HYPOGLYKÉMIE?

Hypoglykémie je stav, kdy hladina glukózy v krvi klesá pod 3,3 mmo/l a tělu schází cukr. Organismus na tento stav reaguje viditelnými známkami jako je třeba třes rukou, pocení, bledost, nebo pocity například hladem, celkovou slabostí, nervozitou, změnou nálady, někdy bolestí hlavy, bušením srdce, pocitem tuhnutí kolem úst či rozmazaným viděním. Nejčastější příčinou vzniku je vynechání pravidelného jídla, vyšší fyzická námaha, léky, konzumace alkoholu, nemoc nebo stresová zátěž, které ale opět vedou k porušení režimu. Pokud se hypoglykémie neřeší, může se prohloubit, pak dochází ke zmatenosti připomínající opilost. Při nejtěžších formách hypoglykémie nastává ztráta vědomí a křeče. Proto je velmi důležité, aby pacienti tento stav znali a dokázali správně reagovat.

Co udělat?

Je dobré, když o riziku hypoglykémie ví diabetikovo okolí (zaměstnání, rodina, přátelé aj.), aby mu uměli správně pomoci. Velmi důležité znát správný postup při hypoglykémii. Pacienti totiž často ze strachu přeženou „dojídání“ při lehké hypoglykémii, což má za následek nadměrný vzestup hladin cukru. Při lehčí formě stačí zkonzumovat 2–4 kostky cukru nejlépe v tekuté podobě, hroznový cukr, 200 ml džusu či coca-coly. Jinou možností je zaléčit lehkou hypoglykémii sladkým ovocem, sušenkou či 1 až 2 houskami nebo chlebem. Za falešnou považujeme hypoglykémii v okamžiku, kdy pacient cítí příznaky, ale hladiny cukrů v krvi jsou vyšší. Jinak ale není nutné se hypoglykémie bát. Zajímá vás více? V případě jakýchkoliv dotazů je možné se obrátit na vašeho diabetologa, edukační sestru nebo nutričního terapeuta, případně navštívit se- zení s Konverzační mapou Zdravé stravování a pohybová aktivita.

Přečteno:  2642×

Vyšlo:  3. 4. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Cvičení, Diabetes

 
© Aleš Krupička 2007–2018