Obesity News

Předjaří není zima a půst není hladovka

MUDr. Marta Šimůnková

Jaro sice začíná až 21. března, ale těšení na první rozkvetlá kvítka pomůže překonat poslední záchvěvy zimy. Mnozí si toto období spojují spíše s jarní únavou, chřipkou, nachlazením, rozmrzelostí a ztrátou životní radosti. A to proto, že se neumíme poučit z ročního rytmu života našich předků.

Lidé spjatí s půdou k tomu, aby si zachovali zdraví a sílu, dodržovali 40 dní před Velikonocemi půst. To však neznamená, že hladověli. Jen čerpali živiny a energii z toho, co bylo právě k dispozici, přičemž omezovali maso (domácí zvířata nemohli porazit před tím, než přivedli na svět potomky), jedly se luštěniny, kořínky (uskladněné mrkve, tykve, brambory), mléčné výrobky (byla-li hospodářství kráva, ovce nebo koza). Období bylo určeno k rozjímání, plánování jarních prací, respektive k spravování zemědělských pomůcek. Pak jim prodlužující se den a první hřejivé sluneční paprsky vlévaly energii do žil.

TOXICKÁ ENERGIE Z VYSOCE ZPRACOVANÝCH POTRAVIN

Moderní člověk ve vyspělých průmyslových zemí (což je i Česká republika) má v jakoukoli roční dobu k dispozici jakékoli potraviny. Pokud zatoužíme po cizokrajných plodinách, což jsou třeba i březnové jahody, pak dobrá. To nám neuškodí. Daleko vážnějším problémem jsou tzv. vysoce zpracované potraviny (z jakéhokoli koutu Země): tedy výrobky, které mají původ ve velmi levných „odpadních“ surovinách. Ty jsou pak výrobním procesem s minimálními náklady zpracovány do „instantních“ jídel, která jsou určena k okamžité konzumaci. Jde například o některé snídaňové obilniny plné tuků a přidaného cukru, sušenky s nezdravými tuky, krekry, „brambůrky“, hotová jídla, sladké limonády, některé dezerty, „hotové“ omáčky a polévky. Díky přidaným tukům (transmastným kyselinám), nadmíře soli a cukrů jsou chutné, až „návykové“. A navíc agresivní marketing – reklama zaručuje vysokou, někdy až mimovolní – konzumaci. Zkrátka jejich příjem se snadno vymkne kontrole a kilogramy jsou vzhůru, riziko cukrovky, vysokého krevního tlaku, srdečně-cévních a nádorových chorob stoupá.

ŘEŠENÍ VŠAK EXISTUJE

Nemusíme se vrátit „na začátek“ a jíst jen to, co si sami vypěstujeme. Stačí, když si budeme vybírat z rozumných „polotovarů“.

Pro dny půstu (nikoli hladovky), když už možná listujete časopisy s Velikonočními recepty, jsme pro vás připravili postní jídlo (do kterého jsem se jako „masožrout“ zamilovala). Nutriční terapeutka, bc. Aneta Sadílková z VŠTJ Medicína Praha vymyslela jednoduchou a zdravou pochoutku, jejíž příprava nezabere více než 20 minut. Suroviny totiž tvoří právě ty rozumné polotovary, které lze koupit v oddělení Zdravé výživy v Tescu. Já jsem jako vášnivá kuchařka – amatérka přidala k jejímu receptu pár vlastních vychytávek.

TOFU SE SUŠENÝMI RAJČÁTKY A ČERVENOU ČOČKOU

Suroviny pro 2 osoby

  • Uzené tofu 200 g Nahradila jsem kozím sýrem, protože tofu mi nic neříká.
  • Červená čočka 120 g (v suchém stavu) Vybrala jsem bio variantu, která potřebovala o něco delší dobu, než varem změkla.
  • Tesco krájená rajčata v rajčatové šťávě 400 g Objevila jsem je dokonce v bio kvalitě v oddělení Zdravé výživy v Tescu (viz obrázek).
  • Sušená rajčata v oleji Tesco 30 g (pozor na nadbytek oleje) Místo toho jsem dala polovinu chilli papričky, která díky svému obsahu kapsaicinu má analgetické účinky a nakopne líný zimní metabolismus do vyšších obrátek.
  • 1 střední cibule
  • 1 lžíce oleje
  • oregano, sůl, pepř podle chuti

Postup:

Cibuli nakrájíme na drobno a lehce osmahneme na zahřátém oleji. Přidáme syrovou čočku a osmahneme (maximálně 1 minutu). Přidáme krájená rajčátka a vaříme. Do směsi přidáme krájená sušená rajčátka (případně chilli papričku), oregano, sůl, pepř podle chuti a provaříme cca 10–17 minut (podle zvoleného druhu čočky, některé typy jsou za 5 minut rozvařené, jiné změknou později).

Uzené tofu nakrájíme na libovolně velké plátky a osmahneme nasucho, k dochucení můžeme použít stejné koření (oregano, sůl, pepř), ale třeba i rozmarýnu, koriandr či tymián. Servírujeme s čočkou.

Místo tofu jsem zvolila poloviční množství kozího sýru (pro energetickou hodnotu) s bílou plísní na povrchu a „tvarohovým“ jádrem, které jsem rozpekla 2 minuty pod grilem.

Bez „lístečků“ není jídlo, takže jsem přidala salátek ze směsi listů (koupených v Tescu) přelitých vyšlehanou směsí ze lžíce citronové šťávy, lžičky oleje (olivový extra virgine – v Tescu jich je mnoho k výběru), špetky soli a pepře.

Přidala jsem kousky doma pečené červené řepy, na které „ujíždím“, zejména v kombinaci s kozím, sýrem. Recept na pečenou řepu vám prozradím příště. Tak si nechte chutnat!

Více inspirace na www.tescorecepty.cz.

Přečteno:  2697×

Vyšlo:  5. 3. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018