Obesity News
Blíží se jaro
Foto: shutterstock.com

Blíží se jaro

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Pomalu začínáme bilancovat zimní období. Většina z nás konec zimy vítá, ale s příchodem teplejších období roku vyvstává další, tedy spíše tradiční problém. Zatímco zimní spáči zvířecí říše se probouzejí s výrazně nižší hmotností než před zimou, většina lidí spíše počítá kilogramy, které během zimy přibyly.

DO LÉTA JE DALEKO

Letní dovolená je daleko, takže pokud chcete (jako každý rok) „shodit do plavek“ několik kilogramů, je nejvyšší čas opět zahájit redukční režim. Díky prodlužujícím se dnům stihneme více činností a možná zbude i na pohybové aktivity.

Přestože byste chtěli okamžitě zahájit redukční dietu, raději nejprve zkuste pár dní jen analyzovat svoje stravování. Že už všechno víte? Jakou dietu nasadit – to taky víte? Fakt, že stále znovu a znovu začínáte s dietami a váš redukční scénář se neustále opakuje, znamená, že jasno nemáte. Cílem by neměla být redukce hmotnosti o 5 nebo 8 kg do letošního léta, ale zahájení opravdu dlouhodobého režimu, který povede k trvalému úbytku kilogramů a především ke zlepšení fyzické zdatnosti.

Tento cíl může být splněn za podmínky, že zvolený režim bude co nejbližší tomu, jakým žijete dodnes, a ke změnám bude docházet jen pozvolna. Jeho nezanedbatelnou součástí je zápis jídla a tvorba časového plánu. Ten si vytvořte o nejbližším víkendu. Jako první si naplánujte pohybovou aktivitu. Její zařazení do týdenního plánu je to nejtěžší a současně také nejčastější, co vynecháváme při redukčních režimech. Zpočátku stačí třeba naplánovat třeba třicetiminutovou chůzi jen ve dvou všedních dnech a po oba víkendové dny. Pohyb musí být pevnou součástí vašeho týdenního režimu a musí mít tu nejvyšší prioritu. Z hlediska jídelníčku zpočátku postačí, když se začnete stravovat pravidelně. Důležité je dodržovat tři hlavní jídla – snídaně, oběd, večeře. Svačiny budete zařazovat pouze tehdy, když budete mít hlad. Pro případy, kdy „se ozve žaludek“ mějte vždy připraveno ovoce nebo zeleninu.

PRODLUŽUJÍCÍ SE DEN A SLUNÍČKO MOHOU BÝT ZRÁDNÉ

Nechte se vylákat ven. Je známo, že chůze může být dostatečná pohybová aktivita. Pokud je prováděna dostatečně dlouho a pohybový aparát (klouby, páteř) při ní nebo po ní nebolí, může být jedinou provozovanou pohybovou aktivitou. Pozor: pokud jste v redukčním režimu, jste daleko více ohroženi infekcemi, neboť váš imunitní systém může být oslaben a navíc po zimě nejde o nic neobvyklého. Vyšší spotřeba ovoce a zeleniny pak neplní jen roli vhodné potraviny, ale je představuje zdroj vitamínů, který hraje významnou roli v prevenci sezónních virových onemocnění.

Při pohybové aktivitě se často zapotíme, a proto dbejme na kvalitní oděv, který odvádí pot z povrchu těla, a současně brání prochladnutí. Sluníčko, ač za oknem vypadá krásně, vás ještě nezahřeje. Vítr často bývá studený, a tak první jarní procházky mnohdy končí několikatýdenní chorobou.

JARNÍ ÚNAVA

Připadáte si po zimě jako v brnění? Přestože ručička váhy velký rozdíl nezaznamenala, dělá pohyb značné problémy? Nejčastější příčinou bývá snížení aktivní tělesné – svalové hmoty v důsledku omezení pohybu v zimě. Kondici začínejte však nabírat pomalu, nedávejte si příliš velké cíle a dejte svému tělu čas adaptovat se na zátěž. I kloubní systém je třeba nejprve „promazat“. Kloubní maz (synoviální tekutina) vzniká právě při pohybu. Na začátku zátěž rozdělte do více časových jednotek a nesnažte se o prvním slunečním víkendu vše dohnat. Pokud vás po první aktivitě bolí celé tělo po několik dní, tak příště rozhodně uberete a začněte pomaleji. O výsledku nerozhodne jedna procházka, ale pravidelnost!

Přečteno:  2733×

Vyšlo:  5. 3. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018