Obesity News
Vaječné hody nejen o Velikonocích

Vaječné hody nejen o Velikonocích

PhDr. Karolína Hlavatá

S velikonočními svátky jsou tradičně spojována vejce, která symbolizují plodnost, úrodnost a návrat jara. Vejce jsou oprávněně považována za velice cennou potravinu, která by měla mít na našem stole významné postavení nejen o Velikonocích.

Vejce jsou skvělým zdrojem kvalitních bílkovin, mononenasycených mastných kyselin, vitaminů, minerálů a dalších důležitých látek. Vaječná bílkovina dokonce slouží jako referenční bílkovina při srovnání výživové hodnoty bílkovin v jiných potravinách. Bílkoviny o vysokém obsahu esenciálních aminokyselin jsou obsaženy především v bílku. Vaječný bílek obsahuje asi 40 různých bílkovin, které plní řadu funkcí. Pro nízkou energetickou hodnotu a vysoký obsah bílkovin jsou bílky skvělou potravinou pro redukční jídelníček.

Zásobárna důležitých látek

Tuk obsažený ve vejcích (zejména ve žloutku) je převážně tvořen prospěšnými nenasycenými mastnými kyselinami. Velká část tuků patří po chemické stránce mezi fosfolipidy. Ty jsou nepostradatelné, protože jsou součástí všech buněčných membrán. Mají také velký význam pro nervovou a mozkovou tkáň a pro metabolismus cholesterolu. Nejvýznamnějším fosfolipidem ve vejcích je lecitin, který bývá často doporučován v prevenci onemocnění srdce, cév a Alzheimerovy choroby. Lecitin se užívá také v potravinářství jako emulgátor. Průmyslový lecitin se získává ze sójových bobů nebo podzemnice olejné.

Z vitaminů rozpustných v tucích je ve významném množství zastoupen vitamin A, a to jak ve formě retinolu, tak i provitaminu A (hlavně luteinu, zeaxantinu a beta karotenu), dále to jsou vitaminy D a E. Z vitaminů rozpustných ve vodě se jedná zejména o vitaminy B2, B6 a B12. Zajímavé výsledky přinesla studie sledující vliv luteinu a zeaxantinu u pacientů s věkem podmíněnou makulární degenerací sítnice – onemocnění charakteristické poškozením sítnice UV zářením. V prevenci a léčbě tohoto onemocnění se právě uplatňují lutein se zeaxantinem, které jako silné antioxidanty jsou schopné UV záření pohlcovat. Studie prokázala, že konzumace 1 vejce denně po dobu 5 týdnů vede ke zvýšení hladiny těchto karotenoidů, přičemž hladina krevních tuků zůstává beze změn. Z minerálních látek jsou ve vejcích zastoupeny především selen, fosfor a železo, ve žloutku se nachází zinek a vápník.

Vhodné pro redukční diety

Vejce jsou však často zatracována pro vysoký obsah cholesterolu a tedy i zvýšené riziko onemocnění srdce a cév. Studie však tento předpoklad neprokazují. Naopak se potvrzuje, jak jsou vejce v rámci redukčních diet výhodnou potravinou. Při porovnání snídaně složené z cereálií nebo bílého chleba a snídaně obsahující vejce se ukázalo, že vaječná snídaně zvyšuje pocit nasycení, snižuje příjem jídla v dopoledních hodinách a tím napomáhá redukci hmotnosti. Není také pravda, že by např. křepelčí vejce obsahovala méně cholesterolu než běžná slepičí vejce. Všechna vejce mají víceméně stejné složení a menší obsah cholesterolu je dán pouze menší velikostí křepelčího vejce.

Tabulka nutričních hodnot vajec
 Energie (kJ)Bílkoviny (g)Tuky (g)Polynenasyc. MK (g)Sacharidy (g)Cholesterol (mg)
Celé vejce (52 g)3476,76,10,90,3219
Bílek (33 g)673,60,10,00,20,0
Žloutek (19 g)2853,16,10,90,1219
Křepelčí vejce (50 g)3316,55,51,80,2422
Recepty na vaječné pochoutky

Vajíčkový salát klasik (pro 2 osoby)

4 vejce, 1 cibule, majonéza light, bílý jogurt, sůl, pepř

Postup: Natvrdo uvařená vejce necháme vychladnout a nasekáme je nahrubo. Cibuli oloupeme, nasekáme najemno a vmícháme k vajíčkům. Vejce s cibulí osolíme, opepříme a spojíme 1–2 lžícemi majonézy. Pro odlehčení vmícháme bílý jogurt. Podáváme s pečivem a bohatou zeleninovou oblohou. Vajíčkový salát bývá často ještě vylepšen nasekanou kyselou okurkou a nastrouhaným tvrdým sýrem.

Barevná velikonoční nádivka (pro 4 osoby)

300 g uzeného kuřecího masa, 4 celá vejce, 200 ml mléka, 6 rohlíků, 400 g zeleniny (květák, brokolice, červená paprika, kukuřice), 20 g tuku, petrželka, 2 lžíce mladých sekaných kopřiv, sůl, pepř

Postup: Rohlíky nakrájíme na plátky a přelijeme mlékem s rozkvedlanými žloutky. Přebytečné mléko vymačkáme, přidáme na kostičky nakrájené maso a zelené natě. Zeleninu očistíme a nakrájíme na kostky, v případě mražené zeleniny lehce podusíme v páře, čerstvou brokolici a květák uvaříme v osolené vodě, rozebereme na růžice a nasekáme. Z bílků ušleháme tuhý sníh. Ke směsi rohlíků a masa přidáme zeleninu, osolíme, opepříme a zlehka vmícháme sníh. Směs promícháme a dáme do vymaštěného pekáčku. Pečeme v předehřáté troubě na 190 °C.

Mexická omeleta (pro 4 osoby)

Vaječné hody nejen o Velikonocích

6 vajec, 1 kuřecí prso, kuřecí nebo zeleninový vývar, 1 velké rajče, 2 chilli papričky, máslo, sůl, pepř

Postup: Kuřecí maso povaříme ve vývaru, necháme zchladnout a pokrájíme na kousky. Rajče spaříme horkou vodou, oloupeme a zbavíme semínek. Chilli papričky rozkrojíme, zbavíme semen a žeber a spolu s rajčetem je rozmixujeme na hladké pyré. Na pánvi rozehřejeme lžíci másla a pyré na mírném ohni 5 minut povaříme. Poté vmícháme na kostky nakrájené maso a opepříme. Vejce rozšleháme se solí a pepřem, rozehřejeme lžíci másla, vaječnou směs vlijeme na pánev a koncem vidličky 3–4 vteřiny rychle mícháme. Na vejce rozetřeme masovou směs, pánev nakloníme a omeletu otočíme. Podáváme s pečivem a zeleninovým salátem.

Tip

Z vaječných bílků se vyrábí výborná nízkoenergetická a nízkotučná potravina Šmakoun. Šmakouna najdete buď „přírodního“ (ve formě plátků), nebo s přídavkem zeleniny (jako salát), nebo v kombinaci s drůbežím masem (jako párky či sekanou).

Přečteno:  11548×

Vyšlo:  21. 2. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018