Obesity News

Poradna 2015/1

Redakce

V naší poradně odpovídáme na dotazy čtenářů a pacientů, které se týkají zdravého životního stylu, snižování hmotnosti, cvičení apod. Dnes odpovídá nutriční terapeutka Bc. Aneta Sadílková a lékař MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, VŠTJ Medicína Praha

Bc. Aneta Sadílková
Před půl rokem jsem začala zdravě jíst a ze 120 kg jsem shodila na 98 kg, ale teď to jde hodně pomalu. Zkouším cvičit, jím pravidelně pětkrát denně. Dříve jsem nejedla, pila 5 kafí denně a večer se najedla. Teď jím zdravě, kafe mi nechutná a vypiju hodně čisté vody, cca 5 litrů – není to moc? Co mám dělat, abych dále hubla?
Lenka S., Praha 8

Dobrý den, Lenko, odvedla jste obrovský kus práce a můžete na sebe být pyšná. Je zcela normální, že po počátečním rychlém úbytku kilogramů se pokles hmotnosti zpomalí. Pokud nyní hubnete např. 1–1,5 kg za měsíc, je to tak akorát. Ovšem pravděpodobně by šlo redukci trochu podpořit, např. navýšením či pozměněním pohybové aktivity nebo drobnými úpravami jídelníčku. Pokud tak již nečiníte, věnujte se alespoň třikrát týdně 60 minut aerobní pohybové aktivitě střední intenzity, při které jsou zdrojem energie tukové zásoby. Tuto intenzitu můžete určit pomocí sporttesteru nebo subjektivně tak, že budete zrychleně dýchat, potit se, ale budete schopna mluvit. Vhodná je rychlá chůze, běh, jízda na kole/rotopedu/orbitreku. Jídelníček i pohyb můžete přijít bezplatně prodiskutovat do našeho Rekondičního centra Salmovská, Praha 2, na stránkách www.vstj.cz najdete rozpis konzultačních hodin. Co se týče pitného režimu, tři litry denně by měly být dostačující. Pokud se více potíte, můžete také přijímat více tekutin, ale potom je vhodné část pitného režimu hradit neperlivými minerálními vodami.

Dobrý den, jsem pět měsíců po porodu, měřím 174cm a vážím 83 kg. Když jsem zjistila, že jsem těhotná, přestala jsem kouřit a během dvou měsíců jsem přibrala 7,5 kg. Celkem jsem v těhotenství přibrala 20 kg včetně těch sedmi a půl. Nyní cvičím každý den pilates cca 14 dnů, protože když jsem zkoušela běhat, bolely mě klouby. Jím třikrát až čtyřikrát denně, jak mi to mimčo dovolí. Byla bych ráda, kdybyste mi poradili, jak se stravou. Musím se přiznat, jsem „masožravec“, byť se snažím to nějak kompenzovat zeleninou. Moc děkuji.
Klára C., Dolní Počernice

Dobrý den, pokud kojíte, není určitě vhodná přísná dieta a rychlá redukce hmotnosti. Pohyb je dobrým řešením. Pilates funguje především na zpevnění celého těla. Běh není nutný, ovšem doporučuji každodenní déletrvající rychlou chůzi, kterou můžete praktikovat i s kočárkem. Co se týče stravování, bude třeba je upravit individuálně na základě vašeho současného jídelníčku. Naplánujte si cestu do centra podle rozpisu konzultačních hodin (www.vstj.cz, sekce Konzultace) a přijďte se sepsaným jídelníčkem na bezplatnou poradu do Rekondičního centra Salmovská, Praha 2.

Je mi 31 let, vážím 65 kg a měřím 170 cm, před třemi lety jsem po mateřské nastoupila do práce, do kanceláře, tudíž mám sedavé zaměstnání. Od té doby jsem nabrala už osm kilo. Delší dobu se snažím zhubnout, jím pravidelně po 2–3 hodinách, omezila jsem sladké, smažené atd. Jím tmavé pečivo, zeleninu, ovoce, 30% sýry, cottage, šunky atd. Snažím se i hodně pít obyčejnou vodu, každý večer cvičím, tak zhruba 30 minut, chodím pěšky; výsledek je, že místo hubnutí jdou kila nahoru. Nevím si s tím rady a trápí mě to, takhle budu za chvilku jako kulička.
Eva Z., Plzeň

Dobrý den, moc Vás chválím za změny, které jste v jídelníčku provedla. Příčin, proč nehubnete, může být více:

1. Energetický výdej je nižší než příjem – zde by pomohla konzultace s nutričním terapeutem.

2. Pohybová aktivita není dostatečně účinná – tedy hýbete se, ale nevydáte dostatek energie, abyste začala hubnout. Zde například můžete orientačně zkusit, jaký tep máte při pohybové aktivitě: vzhledem k věku, abyste hubla, měla byste mít srdeční puls kolem 140–160/min. Tep však hodně ovlivňuje trénovanost konkrétního člověka.

3. Příčina, proč nehubnete, může být úplně v jiném problému – od těhotenství počínaje, přes onemocnění štítné žlázy a dalších poruch metabolismu či onemocnění.

Takže vidíte, že to není až tak jednoduché – co tedy dělat? Pokud máte zájem, můžete dorazit do VŠTJ Medicína Praha, Salmovská ulice, kde jsou zdarma možné konzultace jak s obezitologem, tak i s nutričním terapeutem, zároveň je možné zde provést testování fyzické zdatnosti (to je za malý poplatek). Hodně štěstí.

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
Ve světě je už několik let známá metoda BIB (bioenterický intragastrický balon), což je na rozdíl od bandáže žaludku neinvazivní metoda. Provádí se i ve vašem centru? Pokud ne, neuvažujete o této metodě?
Ivan F., Kladno

Intragastrický balon je metoda, která primárně není určena pro léčbu obezity. V obezitologických centrech se vesměs využívá k přípravě pacienta pro jiný chirurgický výkon – například před bandáží žaludku u pacientů s velmi vysokou hmotností, pokud pro výkon nestačí nosnost chirurgických stolů nebo pokud by výkon při hmotnosti pacienta byl příliš rizikový. Balon se zavádí na 3–6 měsíců, plní se tekutinou a není proto důvod, aby po odstranění, pokud nebude změněn životní styl nebo chirurgicky podmínky pro vstřebávání, nedošlo opět k nárůstu hmotnosti. Jinak si o této a jiných chirurgických metodách můžete přijít popovídat v rámci našeho Banding klubu v Rekondičním centru, Salmovská 5, Praha 2.

Dobrý den, je mi 46 let, měřím 172 cm a vážím 82 kg. Od puberty jsem se musela hlídat a usměrňovat ve stravě, ale až do 44 let, než jsem musela podstoupit celkovou hysterektomii i odstranění vaječníků, jsem si váhu udržovala mezi 68 a 72 kg. Vzhledem ke svému věku musím doplňovat hormony. Asi dva měsíce po operaci jsem začala rapidně přibírat na váze. Snažím se jíst zdravě, zařazuji do jídelníčku hlavně ovoce, zeleninu, tmavé pečivo. Omezila jsem živočišné tuky i sladké. Co se týká pohybu, 4–5× týdně něco dělám. Jezdím na kole, na in-line, cvičím dvakrát týdně zumbu a chodím s nordic walking holemi. Přesto se mi nedaří shodit ani kilo. Jsem nešťastná, jelikož je mi vše malé a necítím se dobře. Můžete mi prosím poradit, co mám dělat, abych se dostala alespoň na váhu 75 kg? Děkuji za odpověď.
Naďa H., Beroun

Vaše hubnutí je a bude kvůli suplementaci hormony složitější. Bude u Vás třeba nastavit individuální redukční režim zahrnující úpravu stravy a plán pohybové aktivity. Na www.obesitas.cz si najděte obezitologické pracoviště nebo navštivte bezplatné konzultace v Rekondičním centru Salmovská, Praha 2. Rozpis termínů najdete na stránkách www.vstj.cz, sekce Konzultace.

Co se týče pohybu, je důležité, abyste se pohybovala ve střední intenzitě zátěže, při níž pálíte tuky. Tu poznáte subjektivně tak, že budete zrychleně dýchat, potit se, ale budete stále schopna mluvit. Při zumbě se jedná spíše o vysokou intenzitu, při níž vaše tělo spotřebovává především cukry. Kolo, in-line, nordic walking jsou vhodnější, je při nich také třeba hlídat správnou intenzitu a pohyb by měl trvat kolem 60 minut.

Přečteno:  2669×

Vyšlo:  22. 1. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018