Obesity News
Jsme opět na startu
Ilustrační foto: Archiv VŠTJ – se svolením Doc. Prázného

Jsme opět na startu

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Ačkoliv rok 2015 teprve začíná, mnozí již opustili snahu naplnit novoroční předsevzetí a snižování váhy, respektive začátek zdravého životního stylu odložili na neurčito. To je škoda! Možná se tento problém týká i vás: upřímně jste jako každým rokem věřili, že se opravdu změníte. Chyběla však motivace, proč byste se měli měnit. Třeba jste si neuvědomili, že stačí i malá změna a výsledky se dostaví! S plánem to půjde lépe.

JAK PLÁNOVAT?

Vize pozitivních výsledků motivuje. Víte, že snížení denního příjmu o 1 000 kJ oproti současnému jídelníčku může znamenat redukci hmotnosti jeden kilogram za měsíc, tedy roční úbytek 6–8 kg (s rezervou a při zohlednění adaptace na dietu). Většina z nás by byla spokojena, kdyby za rok při čtení lednového úvodníku Obesity NEWS 2016 bylo na váze o 6–8 kilogramů méně. To je dobrý plán!

Že nevíte, kde začít? To nevadí. Začněte třeba tím, že začnete hledat rezervy ve svém týdenním rozvrhu, abyste získali čas pro sebe i čas na pohyb, ať už je jakýkoliv. Typ pohybu nemá zpočátku smysl vůbec řešit. Časový plán je zcela zásadní pro plánování obsahu, kterým nakonec získaný čas pro sebe můžeme vyplnit.

Že nemáte vůbec čas ani si ten plán udělat, natož jej následně dodržet? Zkuste se zamyslet, co je teď právě vaší nejvyšší životní prioritou, a klidně redukční úsilí odložte na vhodnější dobu. Pokud jste v silném stresu, pak redukční dieta může být zcela kontraproduktivní. Na druhou stranu pohybová aktivita – chůze – může být zvláště zpočátku nejlepším pomocníkem ke zvládnutí nejen stresu, ale zahájení cesty ke změně životního stylu. Dosažení limitu 10 000 kroků denně vám změní život. To je také dobrý plán!

JE TO OPRAVDU JEN O ENERGII?

Ano, opravdu jde vlastně jen o energii. Svět se ve 20. a 21. století točí převážně kolem energie. Zatímco sportovci, což je mimochodem jedno z nejprestižnějších povolání konce 20. a začátku 21. století, s energií šetří a snaží se jí co nejvíce uchovat na trénink, závody apod., většina z nás hledá způsob, jak se zbavit té přebytečné energie, která je uložena v tukových zásobách. Nakonec většina z nás zjistí, že jednou cestou (nepříliš příjemnou) je zabránit vstupu energie do organismu, tedy redukční dieta, a druhou cestou (pro někoho ještě méně příjemnou) je pohybová aktivita. Ta zase může být mírně vykompenzována nějakou dobrůtkou. Nakonec ale rozhodne jen bilance příjmu a výdeje energie. Zásadním poznatkem je fakt, že naše chování a jednání ovlivňuje mnoho faktorů. Jejich poznání nám může pomoci ke změně! (Třetí dobrý plán!)

Na tomto místě bych chtěl poděkovat společnosti E.ON, která již několik let podporuje naše snahy o hospodaření s energií tím, že umožňuje, aby se k vám noviny dostaly.

CO NÁS ČEKÁ V ROCE 2015?

Připravili jsme pro vás mnoho novinek. Koncem ledna můžete navštívit inovované stránky www.obezita.cz, na jejichž obsahu se bude podílet i autorský tým Obesity NEWS. Noviny mají omezený rozsah, a proto v nich nemůžeme uveřejnit veškeré dostupné informace. Internetové stránky budou místem pro získání informací od skutečných odborníků, včetně konfrontace s tzv. úspěšnými redukčními režimy, jak jsou prezentovány v médiích. Pravděpodobně si budete moci objednat i elektronické předplatné do vaší e‑mailové schránky. Nehodláme však zatěžovat čtenáře dlouhými texty, protože pak by se ztratil čas na pohyb.

Na stránkách www.vstj.cz zase můžete nalézt konkrétní akce, kterých se můžete aktivně účastnit, a to od dětských programů až po pravidelné cvičení, rekondiční pobyty pro diabetiky, kardiaky nebo banding kluby. Nezapomeňte však, že nelze řešit jen samotnou hmotnost, ale především další onemocnění, která ovlivňují váš zdravotní stav, jako je cukrovka, vysoký krevní tlak apod. Přestože máte pocit, že ani jedna z uvedených nemocí nebolí, zanedbanou léčbu si vaše cévy pamatují! Pokud je vám více než 60 let, vaši budoucnost nejvíce ovlivní vaše zdatnost, až teprve potom váha. Pracujte tedy na své tělesné schránce i v době, kdy dietu nedržíte. Pohybem pro sebe uděláte hodně!

Ve spolupráci s lékárnickou komorou zahajujeme projekt Koutky zdravého životního stylu v lékárnách, takže je možné, že se s novinami budete pravidelně setkávat i v lékárnách, které poskytují pacientům konzultace.

Dovolte mi tedy, abych vám jménem autorského týmu popřál, byť poněkud opožděně, hodně úspěchů v roce 2015, a doufám, že i naše noviny k tomu přispějí.

Přečteno:  1737×

Vyšlo:  22. 1. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018