Obesity News
Nordic walking – renesance chůze
Foto: shutterstock.com

Nordic walking – renesance chůze

MUDr. Marta Šimůnková

Dovolte mi trochu osobní úvodník. Už dva roky společně s doktorem Matoulkem a ostatními odborníky z VŠTJ MEDICINA Praha připravuji Obesity NEWS. Za tu dobu jsme se snažili poskytnout Vám ty nejnovější a skutečně relevantní informace, které by mohly zlepšit Váš životní styl a díky tomu i zdravotní stav. K chůzi mám totiž svůj osobní vztah, ale až v posledních několika málo letech a to právě díky nordic walking.

Chůzi jsem nikdy neměla ráda. Bolela mě totiž jako každého člověka, který má chronický problém s kyčelními klouby. Po několika ortopedických intervencích bolest ustala, ale v hlavě přetrvával blok: chůze NE!!! Vlastně mi ji ani fyzioterapeuti tenkrát před 10 lety nedoporučovali. Pohyb jsem měla od dětství ráda, kdysi jsem veslovala, vždycky zbožňovala plavání a vodní sporty, dvacet let chodím do posilovny a mám doma rotoped, který skutečně neslouží jen jako věšák na oblečení a kabelky. Jen ujít vzdálenost větší než 500 metrů byl donedávna problém.

A pak jsem objevila nordic walking. Dočetla jsem se, že odlehčuje klouby dolních končetin, tak jsem si řekla, že to vyzkouším. S manželem jsme „investovali“ do dobrých hůlek, bot a sportovních bund a vydali se do hor. Protože nejsme žádní troškaři, tak jsme hned vyjeli do Alp. Jednou z prvních cest byla túra kolem přehradní nádrže Grand Mauvoisin ve švýcarském Valisu. Zpočátku jsem nemohla popadnout dech a rytmus, ale po chvíli (protože mám opakovaný nácvik chůze s berlemi) jsem odhalila tajemství chůze s hůlkami a během několika minut se do něj zamilovala. Připadala jsem si najednou jako ve stavu beztíže, kdy jsou klouby osvobozeny od nošení zátěže hmotnosti celého těla. Díky pravidelnému cvičení mám docela slušnou kondici a tu jsem mohla uplatnit nyní i při chůzi. Byl to nezapomenutelný zážitek! Vzápětí jsme si jej zopakovali, když jsme se nechali vyvézt ze Zermatu lanovkou do výše 1 500 m (Furi) a zpět šli pěšky za podpory zázračných hůlek. Díky nordic walking jsme absolvovali několikahodinovou prohlídku přírodního parku v Bavorsku (bez hůlek absolutně nemyslitelnou) a letos v zimě jsme vyšlápli na Jesenicku na Čertovy kameny a na rozhlednu na vrcholcích Jeseníků.

Výsledný pocit druhého dne po takové „procházce“ je naprosto jedinečný – nebolí klouby nohou, ale cítíte všechny svaly, o nichž jste doposud netušili, že je máte. Nordic walking protáhne celé tělo: záda, paže, břišní a hýžďové svalstvo i bránici. A zůstane jen skvělý pocit!

TECHNIKA CHŮZE

Není tak úplně jednoduchá a je lépe projít zácvikem odborných instruktorů (můj muž se s ní doposud pere – ale vyprávějte a raďte něco mužskému!). Proto z vlastní zkušenosti apeluji na všechny adepty nordic walking, aby se svěřili do péče školených odborníků. Je dobré věnovat čas výběru hůlek a jejich správnému nastavení. Jinak dlouhé by měli být při chůzi po rovině, jinak při chůzi do kopce ze schodů. Proto sama za sebe doporučuji teleskopické hole (lépe se také přepravují jako složené do délky 90 cm) s dobře odpruženým madlem, aby nepoškozovalo klouby zápěstí (zvolili jsme korek a nelitujeme), a kvalitní protiskluzové „botičky“, tedy vyměnitelné zakončení („špunty“) holí, které se dotýkají země. Je důležité i umět správně uchopit hůl a správně navléknout zápěstí do smyčky. Bez toho nelze se zázračnými hůlkami správně chodit. Naštěstí tu máme program, v němž Vás všechno naučí!

Přečteno:  2148×

Vyšlo:  18. 12. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2017