Obesity News
Ovoce a obezita
Foto: shutterstock.com

Ovoce a obezita

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Ovoce stále patří k opomíjeným potravinám v jídelníčku mnoha lidí. Často je to způsobeno tím, že se nevejde do tašky, abychom si ho přinesli do práce ke svačině. Když už třeba vtěsnáme banán do svého příručního zavazadla, po několika desítkách minut změní barvu a často i konzistenci tak, že se už jíst ani nedá.

Ovoce je velmi důležité nejen pro obsah vitaminů, kterých je více hlavně ve zralejších plodech, ale především přítomností vlákniny. Ta napomáhá trávicím procesům v první řadě tím, že zvětšuje objem tráveniny, a navíc hraje nemalou roli i v samotné redukci hmotnosti. Upravuje množství a konzistenci stolice, čímž předchází zácpě. Jednoznačně snižuje výskyt karcinomu tlustého střeva. Má pozitivní vliv na zdravotní stav diabetiků tím, že snižuje vstřebávání jednoduchých cukrů (sacharidů) a rovněž hraje velkou roli v prevenci aterosklerózy, jelikož pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a tuků v krvi. Již méně známý je příznivý účinek vlákniny v prevenci parodontózy a zubního kazu − potravu s vysokým obsahem vlákniny je nutné důkladně žvýkat, čímž dochází k masáži dásní.

POČÍTÁME ENERGII, CUKRY, ALE I VITAMINY

Mnoho lidí se bojí jíst ovoce, protože má v sobě „hodně kalorií“, tedy energii. Jistě, velmi sladké plody jako meruňky, broskve nebo hroznové víno jsou zejména pro diabetiky nevhodné, protože sacharidy v tomto ovoci velmi rychle zvyšují glykémii. Z tohoto důvodu také často v létě dochází ke zhoršení cukrovky právě vlivem častého pojídání sladkého ovoce. Trochu jiná situace je u borůvek, které se zpravidla konzumují v podobě přísady do jiných potravin, jako jsou ovocné knedlíky, koláče atp. Borůvky zde hrají (v počtu kJ a množství cukru) jen podružnou roli.

Naopak často zbytečně zakazovaný meloun může být v parných letních měsících poměrně velmi dobré osvěžení. Obsahuje až 94 % vody, vitaminy A, B, C a dále jód, vápník, draslík, železo a zinek. Tuk v něm není žádný, přítomen je jen přírodní lehce stravitelný cukr. Proto není třeba se melounu vzdávat. Dříve existovala dokonce i melounová dieta, kterou ale v současné době v redukčních režimech nepoužíváme.

Není bez zajímavosti, že jablka, a to i sladká zvedají glykémii u diabetiků jen velmi málo. Obsahují totiž především fruktózu, která zvyšuje glykémii pozvolna. Avšak jablka mohou představovat příčinu neúspěchu redukčního režimu, protože obsahují dostatek energie: pokud jich (zvláště v podzimních měsících) spořádá redukující jedinec několik kilogramů týdně, nemůže počítat s úbytkem své váhy.

JAK SNÍST PŮL KILA OVOCE A ZELENINY?

Pozor! Ovoce (nesušené) obsahuje značné procento vody, která „ředí“ koncentraci cukrů. V sušeném ovoci s velmi nízkým obsahem vody je vysoká koncentrace cukrů. Pokud by byla podstatná část doporučné spotřeby hrazena ve formě sušeného ovoce, je nutno počítat s vysokým příjmem cukrů, což může mít negativní vliv na glykémii diabetiků i hmotnost (nejen při redukčním režimu).

Je třeba si uvědomit, že se počítá vše: paprika, okurka nebo rajče k snídani, ke svačině může být dobrou alternativou (máte‑li hlad) ovoce nebo „zeleninová“ krabička, k obědu místo přílohy zeleninová obloha. Tak přibývají další desítky a stovky gramů. Přičteme‑li k tomu zeleninovou či ovocnou odpolední svačinu (před nebo i po pohybové aktivitě) a v případě „pozdního hladu“ také druhou večeři složenou z ovoce či zeleniny, na půl kilogramu se můžeme dostat docela snadno. Dbejte na pestrost sortimentu, a to ať jíte ovoce jen tak samotné nebo ve formě ovocných salátů, protože jenom tak si uchováte na tento druh potravin chuť.

POZOR NA SUŠENÉ OVOCE

Mnoho lidí si myslí, že sušené ovoce, které zobou večer u televize, nahradí ovoce čerstvé. Není tomu tak zcela. Co to vlastně je sušené ovoce a co obnáší proces sušení?

Ovoce se suší, aby se prodloužila doba použitelnosti, aby se nekazilo a dalo se delší dobu skladovat. Podstatou této konzervace potravin je maximální snížení obsahu vody, jejíž přítomnost je nutná pro růst a množení mikroorganismů. S minimálním množstvím vody tedy dochází jen k malému kažení potravin. Určitou nevýhodou sušených potravin je riziko navlhnutí a plesnivění. Proto je důležité plody řádně usušit a uchovávat je v dobře těsnících dózách (zde se výborně uplatní skladování pomocí vakua).

Obsah hlavních živin, tj. bílkovin, tuků a sacharidů se sušením příliš nemění, stejně jako obsah většiny minerálních látek. Nejvyšší úbytek je však zaznamenán u vitaminu C, jehož obsah sušením klesá, a tak se ztrácí podstatná část nutriční hodnoty ovoce.

JEN ČERSTVÉ A ZDRAVÉ

Při výběru je nutné dbát nejen na „tabulkové“ obsahy sacharidů, vitaminů a dalších prospěšných látek, ale také na jeho kvalitu. Natlučené a mírně zkažené ovoce, například koupené se slevou, může obsahovat plísně, které jsou často i v částech, které jsou na první pohled neporušené. Toto je například velmi častý problém u tzv. biopotravin, které nejsou ošetřeny prostředky proti plísním.

Přečteno:  2972×

Vyšlo:  2. 10. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Obezita

 
© Aleš Krupička 2007–2017