Obesity News

Jak se stravovat po infarktu?

Bc. Martina Daňková

Prodělaný infarkt myokardu vyžaduje řadu opatření, jejichž součástí je zákaz kouření, úprava či celková změna dietních návyků a rehabilitační programy zaměřené na vhodnou pohybovou aktivitu.

Snížení a udržení tělesné hmotnosti v mezích normy – pomocí dietních opatření a pohybu – má pozitivní vliv i na další rizikové faktory rozvoje aterosklerózy (kornatění tepen), jako jsou vysoký krevní tlak, hladina glykémie (krevního cukru) a hodnoty tuků v krvi, čímž se výrazně snižuje riziko dalšího infarktu či jiných onemocnění srdečně cévní soustavy.

V prvních dnech po záchvatu obsahuje dieta převážně sacharidové potraviny (odvary z ovesných vloček a rýže, později vařená rýže, těstoviny, dušená mrkev, puding) a je šetřícího charakteru (tekutá či kašovitá konzistence, nesmažené, nemastné pokrmy atd.). Následuje pozvolný přechod ke stravě se snížením celkového energetického příjmu a změněným složením jídelníčku.

Rozhodně neplatí, že již navždy vyřadíme tuky, ale pečlivě vážíme jejich výběr. V naší populaci obecně – a po prodělaném infarktu zejména – je zapotřebí snížit spotřebu nasycených mastných kyselin, které mají nejčastěji podobu „skrytých“ tuků (tučné maso, salámy, paštiky, tučné sýry a mléčné výrobky, ale i chipsy, krekry a podobně).

DOBRÉ RADY DO KUCHYNĚ

  • Nepoužívejte potraviny typu majonéza, tatarská omáčka, omáčky na smetanovém základě, saláty plovoucí v dresinku atp. Vynechte je úplně, anebo je nahraďte jogurtovými či octovými zálivkami nebo trochou kvalitního oleje.
  • Další část živočišných tuků nahraďte vhodnými rostlinnými (např. olivovým, slunečnicovým či řepkovým olejem, ořechy a semeny, avokádem).
  • Minimálně dvakrát týdně zařaďte mořské ryby (i tuňák ve vlastní šťávě je mořskou rybou).
  • Z bílkovinných potravin upřednostňujte méně tučné a libové druhy masa, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku včetně těch zakysaných (jogurty, kefíry). Vhodné jsou i rostlinné bílkoviny obsažené v luštěninách, semenech či např. v tofu.
  • Dbejte na bohatý přísun zeleniny a nemusíte se obávat ani ovoce, které kromě tolik proklínaného cukru obsahuje také spoustu vody, minerálních látek, vitaminů a vlákniny!
  • Pozor si dejte spíše na sladkosti (např. sušenky, nekvalitní a mléčné čokolády, koláče, croissanty, buchty, „čokoládové“ tyčinky a jiné dobroty), ve kterých se kromě cukrů nachází obrovské množství tuků, často velmi nekvalitních.

Jako vždy – i po prodělaném infarktu platí – všeho s mírou. Veškeré změny, které v jídelníčku uděláte, by měly být pozvolné, jelikož jde o to, aby byly trvalé. Nemá smysl jíst týden jen mrkev a poté se vrátit ke chlebu s bůčkem. Ideálním cílem je vyvážená a zdravá strava, kterou budete dodržovat celý život. K upevnění vytvořených návyků zdravého životního stylu (nejen) po prodělaném infarktu jistě pomůže pravidelná a vhodná pohybová aktivita, např. chůze či jízda na rotopedu. Samozřejmostí jsou pak pravidelné návštěvy na příslušném kardiologickém pracovišti.

Závěrem snad pouze dodejme, že vše uvedené (tedy kromě prvních dnů diety po infarktu) platí i pro ty, kteří by rádi případnému infarktu předešli. Není nic účinnějšího než prevence!

Přečteno:  1803×

Vyšlo:  5. 9. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2017