Obesity News
Prázdniny se blíží
Foto: shutterstock.com

Prázdniny se blíží

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

S tím, jak na nás opět vykukuje sluníčko, začínáme plánovat svou dovolenou a často i typické hubnutí do plavek. Časopisy a jiná média nás znovu lákají na zaručené a rychlé metody zhubnutí během několika týdnů. Každý rok se v našich ambulancích, ale i v jiných poradnách objevují ti, kterým se nepodařilo zbavit se nadbytečných kilogramů tak, aby se hrdě a bez obav vystavili na pláži…

Je to zase jen o energii

Tuková tkáň, které se chceme zbavit převážně v oblasti pasu, je vlastně zásobní energie, která se uložila v době, kdy jsme byli v pozitivní energetické bilanci (Vánoce, Velikonoce, narozeniny, svátky, nedělní obědy apod.). V jednom kilogramu tukové tkáně je uloženo přibližně 30 000 kJ – tedy energie obsažená v cca 13 tabulkách čokolády, 8 až 10 lahvích vína nebo 40 pivech. Bohužel se tuku nelze zbavit tak jednoduše. K odbourávání dochází pomalu především proto, že se současně uvolňuje obrovské množství energie, která se musí využít. Nejlépe se využije při svalové práci, během které se většina energie samozřejmě přeměnění na teplo. Takto však dokážeme „spálit“ jen jednotky tisíc energie denně. Pokud je pohybová aktivita, resp. svalová práce intenzivnější, může být výdej energie i větší, ale většinou je pak doprovázen hladem a vyšším energetickým příjmem v následujících hodinách. Je to proto, že při intenzivní svalové práci spotřebujete převážně glykogen (svalový zásobní cukr), a tím dostanete hlad. Zatímco při dlouhodobé aktivitě o nízké intenzitě jsou převážně metabolizovány tuky a velký hlad se neobjeví.

Pozor na hladovky a agresivní diety

Vždy po určitém období se objevuje móda „ketogenních“ diet. Ať už to byla nejstarší Atkinsova dieta nebo nyní keto-diety, které slibují úbytek mnoha kilogramů v horizontu týdnů a nikoliv měsíců. Většina těchto diet je založena na omezení sacharidů a tím vyčerpání svalového glykokegu, který váže velké množství vody. To způsobuje v prvních dnech u některých lidí pokles i o více než kilogram denně. Dále jsou pak využívány bílkoviny nejen jako zdroj energie, ale i jako zdroj glukózy, která se vyrobí z aminokyselin (stavební kameny bílkovin). Prudký nárůst ketolátek z tuků vede ke krátkodobému omezení pocitu hladu, což povzbuzuje k pokračování v těchto dietách. Často je ale už v této fázi přítomna únava, protože pro svalovou práci chybí právě glykogen a pro svalovou buňku je volně k dispozici relativně málo glukózy. Nadměrná spotřeba bílkovin s omezením pohybu může vést i k větší ztrátě aktivní tělesné hmoty a tím i ke snížení klidového energetického výdeje – k takzvanému zpomalení bazálního metabolismu. To vede po ukončení diety k typickému jo-jo efektu, zvláště odjíždíte-li na dovolenou all-inclusive. Na druhou stranu je pravda, že existují i vědecké studie, kde je prokázán velmi dobrý efekt těchto diet na začátku redukčního režimu s návratem k racionální redukční dietě. V praxi se ale většina lidí vrací k běžnému režimu, a to následně vede k jo-jo efektu.

Sluníčko nám dává energii, ale také ji může i brát!

Pozor, energie ze sluníčka je často spíše psychickou podporou pro aktivní život. Některé látky v mozku se vyplavují právě na základě intenzity slunečního záření, a to v mnoha lidech způsobuje libý pocit. Na druhou stranu energie slunečního záření je převážně teplenou energií a například využitelnost energie fotovoltaickými panely se pohybuje jen mezi 10 až 20 %. Na druhou stranu příliš velká akumulace tepla vede k rychlejšímu přehřátí organismu, a tím i k snížení hmotnosti. Větší ztráta tekutin, čili jejich nedostatečné doplňování, je také častou příčinou přehřátí. Pokud tedy plánujete dovolenou, určitě se chraňte před přímým sluncem zvláště v jižních krajích. Budete-li chtít provozovat pohybovou aktivitu, dostatečně doplňujte tekutiny hned od začátku. Pokud po hodině pohybu máte o 1 kg méně, je to úbytek tekutin resp. ztráta vody, nikoliv zhubnutí!

Přečteno:  2056×

Vyšlo:  22. 5. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2018