Obesity News
V zimě zdravě, chutně a levně

V zimě zdravě, chutně a levně

PhDr. Karolína Hlavatá

Se zimou nejsou spojeny pouze lyže, brusle a grog, ale také dobré jídlo. Paleta typicky zimních jídel je velmi široká a následující řádky jsou toho důkazem. Například bez luštěnin (hrách, čočka, fazole, sója, cizrna) si zimu ani nelze představit. Díky vysokému obsahu poměrně kvalitních bílkovin a vlákniny luštěniny dobře sytí, jsou proto ideální pro bojovníky s kilogramy navíc.

Z luštěnin můžeme připravit výtečné polévky, kaše, pomazánky, saláty a samozřejmě celá hlavní jídla. Můžeme je zapékat, dusit nebo z nich dělat nákypy. Výborným, zdravým a levným zpestřením mohou být také nejrůznější výrobky ze sóji, hlavně sójové maso. Pokud vás luštěniny nadýmají, nechte je namočené přes noc a použitou vodu slijte. Při vaření používejte koření, proti nadýmání se osvědčila např. saturejka, majoránka, kmín a oregano.

Další zimní potravinou jsou houby. Sušené se dávají do vývarů, pod dušená masa nebo do zapékaných jídel. Houby mohou částečně nebo dokonce úplně nahradit maso. Sterilované nebo mražené houby můžete dát prakticky do čehokoli – příkladem jídel je čína s masem, zeleninou a houbami, zapečené těstoviny, rizoto či houbový guláš.

Vhodné druhy zeleniny v zimě

Rozhodně neplatí prohlášení, že zelenina na tom v zimě není chuťově příliš dobře, je velmi omezený výběr a navíc že je nemístně drahá. To je pravda pouze v případě okurek a rajčat. Nabídka vhodných a zároveň cenově dostupných druhů je velká. Zimě kraluje hlavně čínské zelí, hlávkové zelí bílé i červené a kysané zelí (opět bílé i červené). Zapomenout nesmíme na růžičkovou kapustu, řepu, brambory a křen, z kořenové zeleniny to je mrkev, celer a petržel. Z dalších druhů nelze opomenout cibuli (hlavně bílou, červenou a cibuli zimní-sečku) a česnek. Prakticky po celý rok je navíc na trhu lilek, brokolice, pór a řapíkatý celer.

V zimě nemusíte zůstat ochuzeni ani o zelené natě. Chybějící čerstvé byliny může nahradit doma vypěstovaná řeřicha nebo pažitka, běžně k dostání je petrželka. Pažitku kupujte zakořeněnou v květináči, po spotřebování ji zastřihněte a dejte za okno nebo na zahrádku. Nechte ji přejít mrazem, opět ji dejte dovnitř, zalijte a znovu se můžete těšit ze sklizně. S výhodou můžete použít také zamražené byliny, nabídka je velmi široká.

Sortiment zeleniny a jídel rozšiřuje zelenina sterilovaná, mražená nebo sušená. Skvěle např. chutná salát z kysaného zelí, sterilované zeleniny (Kunjovanka, Moravanka apod.), pouze ochucený zálivkou z olivového oleje, trochy cukru a soli. Sterilovaná zelenina je také pikantní přílohou. Sušená zelenina se používá hlavně jako koření do zeleninových vývarů, polévek, k dochucení těstovinových jídel apod.

U ovoce je situace ještě příznivější

Tradiční druhy doplňuje bohatý výběr jižního ovoce. Mezi zdomácnělé již patří citrusy (pomeranče, grapefruity, mandarinky, klementinky, citrony, limetky, nověji pomelo), banány nebo ananas. Méně známé je např. liči, mango, karambola nebo kaki.

Samozřejmě nejvíce cenných látek si uchovává čerstvé ovoce, ale vítaným obohacením jsou kompoty, mražené nebo sušené ovoce. Kompoty se hodí jako dezert, namísto sladkostí, jako náplň do nákypů nebo kaší (např. jáhlová, rýžová, pohanková, různé obilninové kaše). Mražené ovoce (nejčastěji se zamražují jahody a drobné ovoce jako borůvky, rybíz, maliny nebo ostružiny) má také velké využití. Směs horkého ovoce dodá neodolatelnou chuť např. palačinkám s tvarohem, pudinkovým dezertům nebo bílému jogurtu. Sušené ovoce není pro svůj vysoký obsah cukru příliš vhodné při redukčních dietách, ale jako zdroj vlákniny, draslíku a hořčíku je nepostradatelné.

Přečteno:  10114×

Vyšlo:  24. 1. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018