Obesity News
Psychologické aspekty (ne)kouření
Foto: shutterstock.com

Psychologické aspekty (ne)kouření

Doc. MUDr. Věra Adámková, CSc., PhDr. Eva Pávková

Kouření patří k nejpreventabilnějším rizikovým faktorům různých onemocnění. Je jedním z hlavních rizikových faktorů onemocnění kardiovaskulárního systému a onkologických (nejen plicních) onemocnění, zhoršuje kvalitu kůže, potencuje rozvoj osteoporózy, zhoršuje reologické vlastnosti krve a vyvolává celou řadu dalších komplikací.

Podaří-li se pacientům po prodělání infarktu myokardu přestat kouřit, jejich prognóza je mnohem lepší, protože po třech letech nekouření mají stejné kardiovaskulární riziko jako pacienti, kteří nikdy nekouřili.

Léčba závislosti na tabáku je komplexní. Vedle doporučení, nácviku náhradních režimů a poučení o stravování je velmi často nutné zapojit do léčby odborného psychologa. Psycholog zásadně pomáhá pacientovi nalézt důvod, proč nekouřit, což se ostatním odborníkům často nedaří.

Není-li nefarmakologická léčba úspěšná, je nutné zahájit farmakoterapii. V současné době je k dispozici a nejlepší volbou je vareniklin. Je-li léčba úspěšná, kuřák hlásí: „Už prakticky nepotřebuji kouřit.“

NEJLEPŠÍ PREVENCE

Nejlepší je vůbec nezačínat kouřit, a pokud už k tomu došlo, pak je dobré s tím co nejrychleji přestat. Bohužel se ukazuje, že to není tak jednouché. Tam, kde už se vytvořila po delší době závislost, je potřeba zapojit také psychoterapii. Jak poznáte svoji závislost na nikotinu? Když kouříte denně většinou 10 a více cigaret, první si zapalujete do hodiny po probuzení, dělá vám problémy nekouřit. Definitivní diagnóza závislosti by se měla stanovit pouze tehdy, jestliže se během posledního roku vyskytly tři nebo více z následujících jevů:

  • silná touha nebo pocit puzení kouřit;
  • potíže v kontrole kouření, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo i množství vykouřených cigaret;
  • abstinenční příznaky, jako zácpa, zvýšená chuť k jídlu, poruchy spánku, nesoustředěnost, neschopnost odpočívat, podrážděnost, úzkost, pocity napětí, špatná nálada až deprese, silné nutkání kouřit (craving);
  • průkaz tolerance, tj. vyžadování vyšších dávek cigaret, aby bylo dosaženo účinku původně vyvolaného vykouřením nižšího počtu cigaret;
  • postupné zanedbávání jiných zálib nebo zájmů z důvodu kouření a více času stráveného získáváním a kouřením cigaret;
  • pokračování v kouření přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků;
  • uvědomování si touhy zapálit si cigaretu během pokusů kouření ukončit nebo ho kontrolovat.

Ti, kteří už mají ve své povaze velmi malou odolnost vyhýbat se nebezpečí, potřebují pomoc odborníků.

Nejčastější námitky spolků občanské společnosti, které propagují svobodu kouřit cigarety kdekoli a v jakémkoli množství

Námitka: Z lékařů se stali moderní inkvizitoři a svými zákazy činí život nesnesitelným.

K tomuto předsudku by se chtělo říci spolu s Nietzschem „slabost pravdy a zdraví lži“. Že kouření zabíjí srdce, je pravda. Zdraví lži odpovídá – kouření je radost. Divná radost, když se tím působí tělu žalost. Kouření výrazně zvyšuje riziko srdečních onemocnění, zhoubných nádorů, onemocnění dýchacích cest, způsobuje rozedmu plic, alergii, astma. Kouření zvyšuje riziko poškození dítěte u těhotných žen. U kuřáků se ve větší míře vyskytují onemocnění cév dolních končetin a žaludku. Kouření je jednou z nejčastějších příčin neléčené erektilní dysfunkce u mužů středního věku.

Námitka: Protikuřácká kampaň není nic jiného než opět byznys, ale tentokrát zdravotníků.

Je to starost zdravotníků, to ano. Hodně lidí přestalo kouřit po infarktu myokardu, po zhoubném onemocnění. Ale mnohem lepší je přestat kouřit dříve, než se tyto nemoci vyskytnou. Do 12 týdnů po zanechání kouření se zlepší krevní oběh, do tří měsíců začne mizet kašel a sípání. Nekouření prospěje pleti více než nejlepší plastická operace – vypne se, zbaví se popelavé barvy. Tělo voní. Nezanedbatelná je finanční úspora již za první týden nekouření, lepší výkonnost a pocit osobní svobody.

Přečteno:  2913×

Vyšlo:  20. 2. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2017