Obesity News
Buďte aktivní i ve stáří

Buďte aktivní i ve stáří

Mgr. Renata Větrovská

Člověk je tak starý, jak se cítí a jak staře myslí. Stáří je tedy především funkcí duševního a tělesného stavu a ne jen počtu počtem let života. Každý z nás by měl usilovat o co nejdelší udržení svěžesti vhodnější svěží mysli a těla.

S přibývajícím věkem dochází v našem organismu postupně k mnoha změnám, které jsou příznakem tělesného i psychického opotřebení. Tyto změny jsou bohužel nevyhnutelné čárky zbytečné, jde jen o slovo, byly by vhodné u několikaslovné vsuvky) , ale jejich (lze vynechat, zbytečně moc zájmen obecně v textech, ne jen u nás) velikost a rychlost, kterou nastupují, do jisté míry ovlivnit můžeme. Jedna Správně Jednou z možností, kterou lze výrazně ovlivnit proces stárnutí, je přiměřená fyzická a psychická aktivita. Je proto velmi varující, že jedním častým průvodním jevem – jednou je v předchozí větě z průvodních jevů současného životního stylu ve všech věkových kategoriích je snižování množství pohybu.

Lze prožít aktivní a plnohodnotné stáří

Je všeobecně známo, že střední délka života lidí ve vyspělých zemích světa se znatelně prodlužuje. Naše Vhodnější Prostě populace stárne.To přináší novou situaci jak pro fungování společnosti a její ekonomiky, tak i pro život jednotlivců. Ti by se měli naučit přijímat skutečnost, že i ve vyšším věku lze žít zajímavým a plnohodnotným životem. Společnost by naopak lidem (místo jim jsme dala lidem) měla umožnit žít i v pokročilém věku aktivně a smysluplně.

Člověk, který o své fyzické a psychické zdraví trvale pečuje, má větší šanci na kvalitní život i ve svém (vynechat, je o řádek výše) stáří. Dokonce existují důkazy, že i ten, kdo vynechala jsem větu o zmoudření, zní jak z čítanky začne o své zdraví pečovat až v dospělosti, má stejné šance na kvalitní život ve stáří jako osoby celoživotně aktivní. Z toho jasně vyplývá, že nikdy není pozdě začít provozovat pohybovou aktivitu.

Přidejte nejen léta životu, ale i život létům

Nedostatek pohybové aktivity vede k poklesu fyzické i duševní výkonnosti a velmi často i ke zhoršenému zdravotnímu stavu a vyššímu výskytu civilizačních onemocnění. Právě pravidelné pohybové aktivity mohou tvořit nejlevnější komplexní zásah do zdraví osob ve vyšším věku. Pohyb je jedním z rozhodujících faktorů, které mohou u člověka působit jako prevence obtíží v oblasti zdravotní i prožitkové.

Ti, kteří zůstanou aktivní, se podle mnoha studií dožívají vyššího věku a nejen to. Daného věku se dožívají v lepší celkové kondici. Jde tedy nejen o to přidat léta životu, ale i přidat život létům. Cvičení sice mnohdy neumožní zcela odstranit potíže, ale může podstatně snížit jejich další rozvoj.

Je samozřejmé, že pokud máte nějaké chronické onemocnění, je potřeba začátek pohybové aktivity konzultovat se svým lékařem či jiným odborníkem. Vhodné je alespoň na začátku navštívit cvičební lekce pod vedením kvalifikovaného cvičitele nebo trenéra. Ale hlavně nezapomeňte, co řekl kdysi Goethe: „Mládí není období života, ale duševní stav,“ a to samé platí i o stáří.

Přečteno:  12173×

Vyšlo:  9. 6. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2017