Obesity News
10 mýtů o hubnutí, potravinách a pohybové aktivitě – ovoce je zdravé a při hubnutí ho můžeme sníst,
Foto: shutterstock.com

10 mýtů o hubnutí, potravinách a pohybové aktivitě – ovoce je zdravé a při hubnutí ho můžeme sníst,

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

V letošním roce jsme se rozhodli představovat mýty o jídle a pohybových aktivitách, které postupně budeme vysvětlovat. Neděláme si nárok, že to bude všem po chuti, někteří třeba namítnou, že jim to nepomáhá, nicméně pokusíme se vysvětlit, jaká jsou úskalí a limity jednotlivých mýtů. Je známo, že největším nepřítelem pro naši postavu je tuk. Dokonce se ukazuje, že právě potraviny s vysokým obsahem tuku způsobují cukrovku mnohem častěji než například sladké nápoje. Mnoho lidí pak vymění tučná jídla za jídla sladká. A je pak velkým omylem, že při redukční dietě můžeme sníst tolik ovoce, kolik chceme.

Banány

Banány jsou vysoce energetickým druhem ovoce, které obsahuje ve 100 g přibližně 21 g sacharidů, což odpovídá přibližně 400 kJ ve 100 g. Jeho výhodou je však vyšší obsah draslíku. Banány používají vrcholoví sportovci, protože v nich v poměrně malém a dobře stravitelném obsahu získají velké množství energie pro další výkon. Proto lze banán směle doporučit jako svačinu pro dlouhé pochody, ale ke svačině při redukční dietě příliš vhodné nejsou. To však neznamená, že se jich musíme zcela vzdát – pouze musíme počítat s jejich vysokou energetickou hodnotou.

Hroznové víno

Jde o další druh ovoce, které je velmi oblíbené pro svoji sladkou chuť. Tím je dána i jeho energetická hodnota, která činí okolo 290 kJ/100 g. Hrozen vína o hmotnosti okolo 300 g prakticky nekoupíme a jen málokdy dokážeme sníst jen polovinu hroznu. Je pravda, že zvláště v jadérkách a ve slupce jsou obsaženy vitaminy a látky tělu prospěšné, ale v redukčním režimu jde o obrovský zdroj energie. Zvláštní formou hrozného vína jsou rozinky, které se vyrábějí z velmi sladkých hroznů sušením. Je to pak vlastně koncentrát glukózy s mimořádně vysokým obsahem energie v minimálním objemu. Obsahují samozřejmě i vitaminy, draslík, vápník a hořčík, ale v redukčním režimu se jim raději vyhněme.

Melouny

Ačkoli melouny bývají velmi sladké, jejich hlavní složkou je voda. Energetická hodnota melounu se podle zralosti pohybuje od 60 do 120 kJ/100 g. Sacharidy jsou zde ve formě fruktózy, takže glykémie po konzumaci melounu nestoupá tak rychle jako například u hroznového vína. Nevýhodou je, že pokud koupíme meloun, většinou ho sníme minimálně 500–800 g a tomu odpovídá i poměrně velké množství energie. Občas se můžete dočíst i o výhodách melounové diety jako ideální diety pro hubnutí. Tuto jednosložkovou dietu však raději nepoužívejte, i když nahradit ve velkém parnu některé hlavní jídlo samotným melounem vás může naopak docela dobře osvěžit. Vysoký obsah vody pak přispěje k optimalizaci pitného režimu.

Velmi podobná situace je i u dalších druhů ovoce, kdy sezóna jejich dozrávání dramaticky mění například u diabetiků glykémii a hodnoty tzv. glykovaného hemoglobinu, který odráží dlouhodobé koncentrace glukózy v krvi. Ačkoli ve většině druhů ovoce najdeme mnoho příznivých a vysloveně tělu prospěšných látek, nemusí platit, že čím více, tím lépe. Energie obsažená ve formě sacharidů zcela zruší jejich příznivý účinek. Typickým zástupcem takového ovoce jsou například meruňky či broskve. U obyvatel oblastí, v nichž se toto ovoce hodně pěstuje, dochází v období dozrávání ke zhoršení parametrů cukrovky nebo k nárůstu tělesné hmotnosti. Podobně se pak projevuje dozrávání borůvek, hrušek a dalších druhů ovoce.

Více zeleniny!

V zelenině se – na rozdíl od ovoce – příliš mírnit nemusíte. Energetická hodnota většiny druhů zeleniny je v porovnání s ovocem sotva poloviční. Vysoký obsah vlákniny i vody je pak velmi prospěšný. Opatrní v konzumaci zeleniny byste měli být pouze v případě, že užíváte léky na srážení krve – o jejím množství a druhu byste se měli vždy poradit s lékařem. V žádném případě to ale neznamená, že zeleninu jíst nesmíte.

Přečteno:  4857×

Vyšlo:  19. 6. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018