Obesity News
Zázraky hubnutí a perpetuum mobile
Foto: shutterstock.com

Zázraky hubnutí a perpetuum mobile

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Skutečné snížení hmotnosti považují mnozí za science fiction stejně jako například sestrojení perpetuum mobile. Většina lidí má totiž pocit, že ačkoli se při pohybové aktivitě zapotí a spotřebuje jistě velké množství energie, na těle to vidět není. Připadají si tak jako perpetuum mobile, které ačkoli se hýbe, nespotřebovává žádnou energii.

SLIBOVANÉ ÚBYTKY 5 KG ZA TÝDEN A VÍCE…

V časopisech i na internetu se často dočtete o nových zaručených postupech, které s téměř stoprocentní jistotou povedou k hmotnostnímu úbytku dokonce i 5 kg za týden. Z drtivé části však osoby s nadměrnou hmotností potřebují snížit množství tukové tkáně. Tento úbytek pak vede ke zlepšení metabolických parametrů, jako jsou koncentrace tuků v krvi nebo lepší kompenzace cukrovky, je‑li přítomna. Nicméně 1 kg tukové tkáně představuje 30 000 kJ. To znamená, že na „likvidaci“ tohoto množství tukové tkáně bychom potřebovali mít negativní energetickou bilanci přibližně 30 000 kJ. U většiny lidí, kteří nesportují závodně, však denní energetický výdej nepřesahuje 12 000 kJ. To znamená, že ani při úplné hladovce byste se nezbavili více než 2 kg tukové tkáně za týden (přepočteno na uloženou energii). Navíc omezení pohybu od druhého dne hladovění je zřejmé. Co tedy člověk ztrácí, pokud opravdu dokáže snížit svou hmotnost o tolik kilogramů během tak krátké doby? Většinou jde o zásobní cukr (glykogen), který na sebe váže hodně vody, a následně aktivní tělesná hmota – svalová tkáň. To většinou vede k prudkému snížení klidového energetického výdeje a poté k adaptaci na dietu. Po návratu do běžného života takové jedince téměř jistě čeká jo-jo efekt.

SPALOVAČE TUKŮ – JE NADĚJE ZDE?

U VĚTŠINY LIDÍ, KTEŘÍ NESPORTUJÍ ZÁVODNĚ, VŠAK DENNÍ ENERGETICKÝ VÝDEJ NEPŘESAHUJE 12 000 KJ. TO ZNAMENÁ, ŽE ANI PŘI ÚPLNÉ HLADOVCE BYSTE SE NEZBAVILI VÍCE NEŽ 2 KG TUKOVÉ TKÁNĚ ZA TÝDEN (PŘEPOČTENO NA ULOŽENOU ENERGII).

Na internetu se nabízí spousta přípravků, u nichž se – většinou na podkladě zázračných přírodních látek – slibuje spalování tuků… Nicméně představme si tukovou tkáň jako každý jiný zdroj energie. Aby se tato energie uvolnila, musí se přeměnit v jinou formu energie – u spalovače jedině v tepelnou energii. Pokud by k tomu skutečně došlo, stoupla by teplota v organismu, což by bylo doprovázeno běžnou reakcí – vzestupem srdeční frekvence. Většina léků, které se dříve používaly ke snižování hmotnosti a zvyšovaly srdeční frekvenci, byla již stažena z trhu z důvodu zvýšení rizika rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Dlouhodobé zvýšení srdeční frekvence totiž organismu neprospívá. A protože uvedené doplňky stravy nezpůsobují tyto reakce, jsou tak vlastně zcela neškodné, ale i neúčinné.

Jistě zde lze namítnout, že při pohybové aktivitě také dochází k vzestupu srdeční frekvence a dokonce i teploty organismu. Jak je to tedy u této činnosti? Při tělesné námaze se na teplo přemění „pouze“ 75 % energie, ale ihned po jejím skončení dochází k postupnému návratu k normě. Při pravidelném tréninku, který je spojen se zvýšením fyzické kondice, dochází k poklesu klidové srdeční frekvence, a to je velmi dobrý parametr pro posouzení kardiovaskulárního rizika.

ÚČINNOST ELEKTRÁREN A LIDSKÉHO TĚLA

Jak již bylo popsáno výše, účinnost lidského organismu při pohybu je okolo 25 % To znamená, že přibližně 25 % energie jsme schopni přeměnit na jinou formu energie než pracovní. Například u kontroverzních solárních elektráren se účinnost pohybuje v rozmezí 16–18 %. Účinnost moderních uhelných elektráren je pak 35–40 %, účinnost jaderných elektráren je kolem 30 %, u větrných elektráren je to zhruba 11 % (v přímořských oblastech se udává okolo 20 %). I z těchto čísel je vidět, že náš organismus není zase až tak nevýkonný.

Perpetuum mobile by mělo pracovat tak, že by dokázalo zpracovat energii, kterou si samo vyrobí, a přitom by nedocházelo ke ztrátám – popírá tedy základní fyzikální zákony a je vlastně nemožné ho sestrojit. Stejně tak lidský organismus pracuje na základě fyzikálních zákonů a je zřejmé, že zákon zachování energie zde platí. Základním předpokladem pro dlouhodobý účinek je mít dostatečné množství aktivní tělesné hmoty (svalů), které vedou ke zvýšení klidového energetického výdeje.

Přečteno:  4138×

Vyšlo:  20. 5. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018