Obesity News
Pitný režim

Pitný režim

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Správný pitný režim je nedílnou součástí zdravé výživy. Nedostatek tekutin způsobuje únavu, podrážděnost a bolesti hlavy. Při dlouhodobém nedostatku tekutin dochází také ke vzniku zácpy, zvyšuje se pravděpodobnost vzniku močových infekcí a rizikem je i rozvoj obezity.

Pocit žízně se totiž objevuje při ztrátě tekutin v objemu 2 % tělesné hmotnosti, a pokud potřeba tekutin není včas uspokojena, pocit žízně vymizí a může být nahrazen pocitem hladu. Ke vzniku nadváhy a obezity samozřejmě přispívá nejen nedostatečný příjem tekutin, ale také nevhodný výběr nápojů (např. sladké limonády obsahují ve 100 ml cca 180 kJ, ovocné džusy 190 kJ). Doporučovaný příjem tekutin je 2 – 2,5 l za den, ale velmi závisí na výši fyzické aktivity a také na teplotě okolního prostředí. Důležitou podmínkou je rovnoměrný přísun tekutin během dne.

Pitná voda

Pitná voda (z vodovodu nebo neperlivé stolní vody) má být základem pitného režimu. Pokud vám chuťově nevyhovuje, přidejte do ní plátek citrónu nebo malé množství sirupu s umělými sladidly.

Pramenité a minerální vody

Pramenité (stolní) vody jsou pro svůj nízký obsah minerálních látek vhodné pro denní pití (např. Toma, Aquila, Dobrá voda). Některé z nich jsou ochuceny ovocnou příchutí a slazené aspartamem, proto jsou vhodnou volbou i pro hubnoucí. Minerální vody nejsou pro běžné pití příliš vhodné, protože obsahují značné množství solí. Jednotlivé minerální vody se liší svým složením a měly by být opravdu užívány jako lék (tj. asi 200 ml denně). Např. Magnesia je bohatá na hořčík, který kompenzuje stres, a doporučuje se proto zejména těhotným ženám pro zmírnění kontrakcí dělohy. Hanácká nebo Poděbradka obsahují velké množství sodíku a jsou vhodné pro doplnění solí v případě nadměrného fyzického výkonu nebo pobytu v horkém prostředí. V rámci hubnutí se nedoporučují, protože sodík zadržuje vodu v těle, a může tak přinést zklamání při vstupu na váhu.

Některé minerální vody jsou však označované jako lehké, mají tedy nižší obsah solí a k častějšímu pití jsou vhodnější (Korunní, Mattoni, Excelsior, Evian.

Sladké limonády

Slazené limonády mají vysoký obsah jednoduchých sacharidů. Nadbytečný obsah cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu a obezity. Navíc přítomná kyselina fosforečná negativně ovlivňuje kostní metabolismus.

Neředěné ovocné džusy

Bývají velmi oblíbené, ale vzhledem k vysokému obsahu cukru z ovoce nemohou být považovány za základ pitného režimu pro osoby s nadváhou nebo obezitou. Vhodnější variantou jsou nepřislazované 100% džusy ředěné vodou minimálně v poměru 1:1. Dobrým tipem může být také zeleninová šťáva, která má v porovnání s džusem poloviční energetický obsah při stejném obsahu vitamínů a minerálů.

Bylinné a ovocné čaje

Z bylinkových čajů jsou vhodné čaje připravené z maliníkového, ostružiníkového nebo jahodníkového listí, jablečných slupek, plodů borůvek nebo ostružin. Ovocné čaje tvořené ovocnou složkou (nikoli ochucený černý čaj) jsou nedílnou součástí pitného režimu. Pití bylinných a ovocných čajů nepřináší žádná zdravotní rizika, jediný problém by mohl nastat při dlouhodobém užívání jednoho druhu bylinného čaje. To se ale týká pouze některých druhů bylin, přesto je vhodné se informovat v lékárně.

Čaj

Podle způsobu zpracování se rozlišuje několik druhů čajů – čaj zelený, černý, bílý, oolong, aromatizovaný a lisovaný čaj. Všechny vyjmenované druhy čajů mohou významně přispívat k obohacení pitného režimu. Pouze silný černý čaj by neměl být započítáván do pitného režimu, protože odvodňuje organismus.

Pití čajů přináší řadu pozitiv – čaje jsou zdrojem fluoridů, které jsou důležité pro dobrý stav zubní skloviny. Černý i zelený čaj obsahuje polyfenolické antioxidační látky, které působí proti tzv. volným kyslíkovým radikálům, a tím se podílejí na prevenci kardiovaskulárních a nádorových onemocnění. Vyšší obsah protektivních látek se nachází v zeleném čaji.

Sycené nápoje

Bublinky v některých nápojích jsou vytvořeny oxidem uhličitým (CO2). Ten ale při časté konzumaci může způsobovat nadýmání či překyselení žaludku. Oxid uhličitý také způsobuje, že pocit žízně je uhašen dřív, než vypijeme dostatečné množství tekutin. Perlivé nápoje by proto neměly tvořit základ pitného režimu.

Káva

Káva obsahuje kofein, který stimuluje organismus, zlepšuje soustředění a paměť. Obsah kofeinu v kávě závisí na její přípravě (např. expreso obsahuje 74 mg kofeinu, instantní káva pouze 44 mg). Káva se ale nezapočítává do pitného režimu, protože organismus odvodňuje a může také způsobovat podráždění žaludku. Rozhodně je tedy vhodné doplnit šálek kávy sklenicí vody.

Alkohol

V rámci redukčního režimu je doporučováno výrazné omezení příjmu alkoholu. Důvodem je vysoká energetická hodnota alkoholických nápojů (viz tabulka) a také to, že alkohol je přednostně využíván jako energetický substrát a přebytečná energie z ostatních živin je ukládána do formy tukových zásob.

Víno a pivo

Víno je zdrojem řady látek s antioxidačním účinkem (např. resveratrol, kvercetin, rutin), které brání vzniku krevních sraženin, zvyšují pružnost cév a uplatňují se i v prevenci nádorových onemocnění. Klinickými studiemi bylo také prokázáno, že mírná konzumace vína (do 2 dl u žen a do 4 dl u mužů zvyšuje hladinu ochranného HDL cholesterolu).

Pivovarské kvasinky vytvářejí v pivu vitamíny skupiny B. Vitamíny ve významnějším množství jsou přítomné pouze v nefiltrovaném pivu, nikoli v pivu točeném nebo lahvovém. Pivo je dobrý iontový nápoj, který díky obsaženým hořkým látkám z chmele zvyšuje chuť k jídlu, a proto není příliš vhodný v rámci hubnutí.

Přečteno:  12919×

Vyšlo:  9. 6. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018