Obesity News
Hubnutí, energie a její obnova
Foto: shutterstock.com

Hubnutí, energie a její obnova

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

I v letošním roce budeme pokračovat v seriálu o energii a metabolismu. V dnešním článku například rozebereme obnovitelné zdroje. Velmi podobně totiž pracuje i lidský organismus.

OBNOVITELNÉ ZDROJE

Za obnovitelný zdroj energie je zdroj, v jehož čerpání lze teoreticky pokračovat další tisíce až miliardy let. Toto označení se používá pro některé vybrané, na Zemi přístupné formy energie, získané primárně především z termojaderného spalování vodíku v nitru Slunce. Dalšími zdroji jsou teplo zemského nitra a setrvačnost soustavy Země–Měsíc. Lidstvo je čerpá ve formách např. slunečního záření, větrné energie, vodní energie, energie přílivu apod. Přestože se zdá, že tato energie musí být nejlevnější, jsme svědkem zvyšování cen za elektrickou energii právě v důsledku drahého získávání této energie, která je dána poměrně vysokou pořizovací cenou a často i ne zcela předvídatelnou výrobou (sluneční záření, větrná energie atd.). Je však pravděpodobné, že s postupným rozvojem získávání energie z těchto obnovitelných zdrojů cena i této energie poklesne.

LIDSKÝ ORGANISMUS A OBNOVITELNÉ ZDROJE

Za zásobní a obnovitelné zdroje můžeme považovat jak glykogen (zásobní cukry), tak především tukovou tkáň. Z obou těchto zdrojů získáváme energii a v případě jejího přebytku (jíme více, než vydáváme) ji můžeme ukládat. Glykogen neboli zásobní cukr v celém organismu dosahuje maximálně 300–400 g (podle hmotnosti a množství svalů – může i o něco výše). V něm je pak uložena energie okolo šesti až sedmi tisíc kilojoulů. Glykogen je látka složená z jednotek glukózy (cukru), ze které můžeme získávat energii okamžitě a především i bez přítomnosti kyslíku, tedy tzv. anaerobní cestou.

Také se využívá jako „palivo“ pro metabolismus, resp. oxidaci tuků. Každý máme úplně jiné množství tukové tkáně, pohybuje se od 15 % až třeba k 50 % hmotnosti. To může znamenat i několik desítek kilogramů tukové tkáně, která může být postupně využívána. V jednom kilogramu tukové tkáně je uloženo okolo 30 000 kJ. Jeden kilogram tukové tkáně tak vystačí na cca 25 hodin pohybové aktivity (například), nemusíte se tedy obávat, že vám energie z tukové tkáně dojde. Naopak není dobré vyčerpat většinu glykogenu při pohybu. Ten se spotřebovává především na intenzivní pohybovou činnost, a jakmile dojde k velkému poklesu, objeví se do několika desítek minut po cvičení hlad. K obnově glykogenu dochází nejvíce v prvních 24 hodinách. Tuková tkáň se obnovuje pomaleji, ale také se pomaleji spotřebovává.

JAK ZABRÁNIT UKLÁDÁNÍ ENERGIE DO TUKOVÉ TKÁNĚ?

Jediná rozumná možnost je vybudovat dostatečné množství svalové tkáně pohybovou aktivitou, aby v době klidu organismus vydával více energie. Svalová tkáň totiž i v klidu spotřebovává mnoho energie, která je využita pro udržování napětí na svalové buňce. Tím je sval neustále připraven k pohybové aktivitě.

JO-JO EFEKT A OBNOVA ZÁSOBNÍ TUKOVÉ TKÁNĚ

Naopak se nám často zdá, že se energie ve formě tukových zásob často obnovuje i nad rámec běžné kalkulace. Bývá to nejčastěji po přísných redukčních dietách, které vedou ke snížení klidového energetického výdeje (klidně až o 30 %). To pak způsobuje, že ačkoli se vrátíte k běžné stravě, začnete mohutně přibírat, protože díky poklesu klidového energetického výdeje jste v pozitivní energetické bilanci. Abychom zabránili jo-jo efektu neměli bychom nikdy držet pouze přísné redukční diety bez doprovodné pohybové aktivity.

Přečteno:  5233×

Vyšlo:  25. 1. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018