Obesity News
Specifika redukce hmotnosti u mužů

Specifika redukce hmotnosti u mužů

Bc. Jitka Laštovičková

Podle výzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR, který byl součástí projektu „Žij zdravě“, je v současné době v České republice 64 % mužů, které trápí kilogramy navíc. Jak hubnou muži v porovnání se ženami, jaké volí strategie v boji s nadbytečnými kilogramy a na jaké naráží překážky?

Do obezitologických ambulancí a na konzultace v rekondičních centrech přichází častěji ženy než muži. Ty, pokud už se rozhodnou vyhledat odbornou pomoc, často mají zevrubnou představu o tom, čeho chtějí dosáhnout a co pro to jsou ochotny udělat. Zápis jídelníčku pro ně může sice představovat určitou komplikaci (v závislosti na jejich profesi), ale poměrně často se mezi nimi najdou i „technické“ typy, které pečlivý zápis a sledování vývoje hmotnosti a energetického příjmu v jednotlivých dnech obohatí, tím víc, když tyto položky promítnou následně i do grafu.

Pro a proti jsou na obou stranách

Muži mají v boji s kilogramy oproti ženám několik výhod. Tou první je odlišné složení těla, kdy muži mají větší podíl svalové hmoty. Už jen díky tomu muži spalují jak v klidovém režimu, tak při pohybové aktivitě více energie než ženy. Další výhodou na straně mužů je to, že za sebou obvykle nemívají mnoho pokusů o redukci hmotnosti. Ty sice, alespoň v případě nízkoenergetických diet, vedou k počátečnímu rychlému úbytku kilogramů, ale často končí jojo efektem a také snížením klidového energetického výdeje díky adaptaci organismu na nízký příjem energie. A také platí, že čím větší počet pokusů, tím obtížněji se hmotnost redukuje.

Abychom ale byli objektivní, musíme mužům přiznat, že i oni při snaze o zhubnutí naráží na určité překážky. Asi se shodneme na tom, že téměř každý muž se rád dobře nají, přičemž většina má v oblibě pokrmy (potraviny a nápoje), které „hýří“ velkým množstvím energie. Nejčastěji to bývají tučná masa a masné výrobky, tučné sýry, klasická česká kuchyně (hutné polévky, zahuštěné omáčky s knedlíky) a alkohol. Pravdou také je, že velká část mužů má kladný vztah ke sportu (přenášený z dětství a dospívání) a jako takoví jsou více ochotni zvýšit svou pohybovou aktivitu, horší je to ale se změnami ve stravování. Samostatně ale jak pohybová aktivita, tak redukční strava nefungují. Jediným správným řešením je jejich kombinace. Páteční posezení s přáteli u piva či vína nebo grilování mohou velmi jednoduše zhatit redukční úsilí předcházejících dní.

Kdo nakupuje, toho píseň zpívej

Další nevýhodou na straně mužů týkající se stravování je to, že vaření a nákupy v českých domácnostech nejčastěji obstarávají ženy. Muži tak nemohou ovlivnit podobu svého stravování v domácnosti zcela sami, ale případné změny jídelníčku musí prodiskutovat se svou partnerkou.

Muži mají také větší tendenci se při pohybové aktivitě přetěžovat – pohybová aktivita vhodná k redukci hmotnosti (tj. aktivita s nízkou zátěží a delší trváním) jim často nepřipadá dostatečná – mají pocit, jako by vlastně vůbec nic nedělali. Ze své sportovní minulosti jsou zvyklí na dobrou kondici a delší dobu jim trvá, než si uvědomí, že pokud dlouho nesportovali, je potřeba ji znovu vybudovat postupně. Další nevýhodou na straně mužů týkající se stravování je to, že vaření a nákupy v českých domácnostech nejčastěji obstarávají ženy. Muži tak nemohou ovlivnit podobu svého stravování v domácnosti zcela sami, ale případné změny jídelníčku musí prodiskutovat se svou partnerkou. Zkrátka je potřeba, aby se partneři uměli domluvit na takové skladbě jídla, která bude vyhovovat oběma.

Nevhodné potraviny ve spíži a chladničce, přinášení různých dobrot k „uzobávání“ u televize může narušit naplánované stravování velmi lehce – a přitom často lze najít společný kompromis ve formě jiné potraviny nebo plánovaného zařazení malého množství nevhodné potraviny do denní konzumace s následnou kompenzací pohybovou aktivitou. Pomoc a podpora partnera je při redukčním úsilí velmi důležitá, a to nejen v oblasti stravování. Nelze naprosto přesně říci, zda muži či ženy redukují snadněji, lépe, trvaleji – úspěšná redukce hmotnosti záleží totiž nejen na fyziologii a stavbě našich těl, ale také na naší povaze, zvycích a odhodlání k redukci.

Přečteno:  4561×

Vyšlo:  21. 12. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017