Obesity News
Jahelník

Jahelník

Bc. Jitka Horáková,DiS.

Vyprané jáhly vložíme do vroucí vody a vaříme cca 10 minut. Poté je vysušíme a nasypeme do připravené nádoby. Přidáme vejce, cukr, nastrouhaná a na másle s rozinkami orestovaná jablka, špetku soli a mléko. Připravíme hutnou směs, do které nastrouháme citronovou kůru, dochutíme podle potřeby ovocným cukrem nebo pomerančovou šťávou a to celé nalijeme do předem připravené pečicí nádoby, kterou jsme si vymazaly zbývajícím máslem a vysypaly žitnou moukou, aby se nám moučník nepřilepil. Jahelník vložíme do trouby a pečeme při teplotě 170 °C po dobu 30 až 45 minut nebo dokud nám nezezlátne. Upečený jahelník posypeme cukrem a podáváme s čerstvým plátkem citronu či pomeranče.


Jahelník

Tip našeho kuchaře Michala Faita

Michal Fait

Dezert můžeme podávat i s našlehaným tvarohem. Jablka, stejně jako i ovoce na dozdobení, můžeme nahradit jakýmkoli jiným ovocem.

Bc. Jitka Horáková

nutriční terapeutka

Bc. Jitka Horáková

Energetická hodnota 1 porce cca: 2 070 kJ, obsah tuků je 8 g, sacharidů 94 g a bílkovin 12 g. Vzhledem k tomu, že tento pokrm nepatří mezi hlavní jídlo, má poměrně vysokou energetickou hodnotu a stejně tak i množství sacharidů na jednu porci. Není tedy vhodný při diabetické či redukční dietě. Pokud přeci jen budete chtít mlsat, pak se o tuto jednu porci s někým rozdělte, anebo si běžte zacvičit. Zajímavá položka: Vitamíny skupiny B (označují se jako B-komplex). Ty mají řadu vlastností, které jsou pro organismus důležité. Pozitivně ovlivňují kvalitu kůže, podílí se na krvetvorbě, jsou nezbytné pro správnou tvorbu červených krvinek, účastní se syntézy některých hormonů a protilátek – mají tedy vliv na obranyschopnost vašeho těla, podílí se na vývoji a růstu organismu aj. Hlavním zdrojem této skupiny vitaminů jsou právě obilniny, luštěniny, sója, zelenina, maso, ryby, vejce a mléko.

Mgr. Lucie Životská

Mgr. Lucie Životská

pohybová instruktorka

Díky lehké stravitelnosti vás tento pokrm nezatíží a můžete si ho dopřát jak před pohybovou aktivitou (s rozumným odstupem min. 1 hod.), tak pro doplnění energie i po ní. A za jak dlouho či jakou aktivitou toto množství energie spálíte? Při kruhovém tréninku v posilovně nebo při chůzi v horách po dobu trvání cca 50 minut.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

lékař

Jahelník se sice zdá být poměrně energetickým pokrmem, ovšem realita je taková, že obsahuje méně energie než např. tabulka čokolády. Takže zvláště jste-li pohybově aktivní, nemusíte se této dobroty vůbec bát.

Jáhly

Řadí se mezi obiloviny, jsou to v podstatě vyloupaná žlutá zrna prosa. Mají vysoký obsah vlákniny a bohaté jsou na vitamíny skupiny B a minerály (draslík, hořčík, železo, fosfor, křemík aj.). Jejich základní živinou jsou sacharidy, z čehož největší podíl tvoří škrob. Jáhly jsou lehce stravitelné a syté, proto jsou vhodné i pro malé děti, studenty, staré osoby či rekonvalescenty. Pro vysoký obsah železa tento pokrm uvítají také vegetariáni či lidé trpící chudokrevností. Z jáhel lze připravit celou řadu jak sladkých, tak i slaných pokrmů. A díky tomu, že neobsahují lepek, jsou vhodné i pro bezlepkovou dietu.

Přečteno:  4720×

Vyšlo:  21. 12. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018