Obesity News
Vánoce na dietě

Vánoce na dietě

Bc. Jitka Horáková,DiS.

Ne každý z nás si během Vánoc může dopřát všech dobrot bez omezení, nýbrž musí dodržovat některou ze speciálních diet vycházející z konkrétního onemocnění, typicky při potížích se žlučníkem, vysokým cholesterolem, ale také při cukrovce a obezitě. Ta většinou vyžaduje omezení nebo úplné vyloučení tuků a cukrů, snížení přísunu soli a omezení dráždivého koření. Obecně pak platí, že strava by měla být lehce stravitelná, aby co nejméně zatěžovala trávicí ústrojí. Ovšem i za takto ztížených podmínek lze připravit velmi chutné a pestré pokrmy.

Hlavní masový pokrm

Snažíme se volit libová masa (kuřecí, krůtí) bez viditelného tuku, a vyhýbáme se produktům z druhotně upravených surovin (sekaná, karbanátky, párky, klobásy aj.). Při přípravě masa volíme vhodnou úpravu, bez použití dalšího oleje či tuku, tzn. vyhnout se smažení. Ideální je maso podlít vodou a upéci v troubě nebo uvařit na přírodní způsob, přitom se vyvarovat nadměrnému solení a ostrým a dráždivým kořenicím směsím. Na štědrovečerní stůl patří samo sebou kapr. I toho lze připravit dietně bez smažení a to např. tak, že ho ugrilujeme nebo upečeme v troubě, maso tak zůstane šťavnaté a velmi měkké.

Vhodná dietní příloha

Máte-li režim natolik přísný, že cukroví nemůžete vůbec, připravte si např. vyšlehaný krém z měkkého tvarohu nebo žervé sýr a doplňte ho kouskem ovoce.

Jako vhodná příloha se hodí vařené brambory, bramborová kaše, vařená a dušená rýže i jemné vařené těstoviny nebo jáhly. Vhodné je vyhnout se nadýmavým potravinám, jako např. čerstvému kynutému pečivo, zelí, kapustě, květáku, luštěninám, fazolovým luskům a dalším. Dietněji lze připravit i bramborový salát. V něm musí být ve větším množství zastoupena zelenina (brambory, mrkev, celer, okurka) a naopak se v něm nesmí objevit nakrájená uzenina. Použít ale můžeme malé množství libové šunky od kosti, nakrájené na menší kostičky. Majonézu nahradíme bílým jogurtem, okyselíme pár kapkami citronové šťávy a osolíme opravdu jen mírně.

Dietní polévky

Vánoce nemusí být důvodem, které vám zhatí veškeré celoroční úsilí stravovat se zdravěji.

Nejideálnější variantou polévek jsou vývary z drůbežího skeletu nebo z drůbežího masa. Do polévek již nepřidáváme další tuk ani nezahušťujeme jíškou. Co však můžeme přidat je dostatečné množství zeleniny nebo jemné nudle či drobné nočky. Maso, které zbylo z vývaru, zbavíme kůže a nakrájíme na malé kousky. Solíme opět mírně a dochucujeme bylinkami. Podobným šetrným způsobem můžeme postupovat i při přípravě rybí polévky.

Odlehčené moučníky a cukroví

Tyto pochoutky by měly obsahovat co nejméně cukru a tuku. Recepty volte co nejšetrněji dle požadavků vaší diety. A vězte, že jich je velké množství. V každém případě nic nepokazíte piškotovým těstem, které tvoří základ většiny moučníků. Jen je potřeba ho o něco míň osladit a použít menší množství oleje oproti uváděnému v návodu. Veškeré krémy připravujte lehké, ideálně z tvarohu nebo pudinku. Tam, kde je cukr zcela zakázán, ho nahraďte umělým sladidlem.

Nekalorické nápoje

Mezi teplé dietní nápoje můžete zařadit lehké bylinné a ovocné čaje (mátový, šípkový, citronový, višňový) které již nepřislazujte. Ze studených nápojů to pak mohou být minerálky, studený čaj nebo voda s citronem. Destilátům a sladkým likérům byste se měli zcela vyhnout. Na přípitek můžete symbolicky použít třeba sklenku bílého vína a ještě lépe vinný střik. Nezapomeňte, že Vánoce jsou svátky klidu a pohody. A také že stresové situace (jako např. šňůra nákupů v přeplněných obchodech nebo předvánoční úklid) zvyšují riziko přejídání se. Myslete proto také na sebe a dopřejte si chvilku odpočinku. Nejezte ve stoje a v běhu, pěkně se u jídla posaďte a vychutnejte si ho. Relaxujte, dejte si teplou koupel nebo si běžte zacvičit. Neseďte celé dny u televize, ale naplánujte si pohybový režim či procházky s rodinou. Tak šťastné a veselé.

Přečteno:  4044×

Vyšlo:  21. 12. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018