Obesity News
Pomocníci při hubnutí

Pomocníci při hubnutí

Bc. Jitka Laštovičková

Přemýšleli jste někdy o hubnutí pomocí tukožroutské polévky? O ní se mnohdy píše jako o hotovém zázraku, vždyť slibuje váhový úbytek 4 až 5 kilogramů během týdne. Je ale takové hubnutí pro organismus správné? A o hubnoucím efektu jablečného octa jste již někdy slyšeli? Věděli jste, že je zdrojem mnoha prospěšných látek nebo že umí zasytit na delší dobu? Pojďme se na tyto pomocníky při hubnutí podívat zblízka.

Tukožroutská polévka

Tukožroutskou polévku můžete v redukčním režimu využít třeba v zimním období jako svačinu, která nejen zasytí před večeří, ale také zahřeje. Lze ji zařadit i místo oběda či večeře, stejně jako například například zeleninový vývar, který doma běžně připravujete.

Zřejmě každý z nás o ní alespoň jednou slyšel a nejednomu z vás možná pak vrtalo hlavou, jaké je správné složení tukožroutské polévky nebo zda a jak vlastně funguje z hlediska dietních opatření. Co se týká složení, je potřeba říci, že existuje celá řada modifikací, jenom na internetu lze najít několik desítek odlišných receptů. V každém případě základ tukožroutské polévky tvoří rajčata, cibule, zelená paprika, hlávka bílého zelí, případně ještě mrkev a celer. Tedy samá zelenina. Povoleno je polévku ochutit bujonem, solí, pepřem a také petrželkou. Jak je ze složení patrné, polévka obsahuje hlavně malé množství jednoduchých sacharidů, vitamíny a minerální látky. Rozhodně z ní nezískáte potřebné množství bílkovin a tuk je obsažen pouze v bujónu, pokud použijete slepičí nebo hovězí. Tukožroutskou polévku můžete v redukčním režimu využít třeba v zimním období jako svačinu, která nejen zasytí před večeří, ale také zahřeje. Lze ji zařadit i místo oběda či večeře, stejně jako například běžný zeleninový vývar, který doma připravujete. Vhodné je, když do ní přidáte nějaké bílkoviny, např. ve formě vajíčka, nastrouhaného sýra, kousků masa či luštěnin, z nichž ideální je čočka. Bílkoviny, jak známo, mají vysokou sytící schopnost, to znamená, že díky nim vydržíte déle bez pocitu hladu, a navíc tělu dodáte potřebné látky. Pro doplnění sacharidů poslouží přidané luštěniny, případně můžete k polévce přikusovat celozrnné pečivo. Vařením se sice ztratí některé vitamíny použité zeleniny, ale zvýší se její stravitelnost – je tedy vhodné najít kompromis ve vložení připravené zeleniny do vroucí vody a pouze krátkém varu.

Jablečný ocet

Kúra podporující hubnutí doporučuje zhruba půl hodiny před každým jídlem vypít sklenici vody, do které přidáme dvě kávové lžičky jablečného octa. Pro koho by byl nápoj příliš kyselý, může zmírnit kyselost jednou až dvěma lžičkami medu.

Jablečný ocet vzniká kvašením z jablečného moštu, případně jablečné šťávy. Tento nefiltrovaný a nepasterovaný produkt je tak zdrojem mnoha minerálních látek a stopových prvků (draslíku, hořčíku či fosforu) a vitamínů (C), pektinu (vlákniny), enzymů vzniklých při kvašení a hlavně – kyseliny octové. Kúra podporující hubnutí doporučuje zhruba půl hodiny před každým jídlem vypít sklenici vody, do které přidáme dvě kávové lžičky jablečného octa. Pro koho by byl nápoj příliš kyselý, může zmírnit kyselost jednou až dvěma lžičkami medu. Bylo provedeno několik studií, které prokázaly, že jablečný ocet může ovlivnit hladinu glykemie v krvi a stále se mluví o efektu kyseliny octové na zpomalení vyprázdnění žaludku nebo snížení trávení a vstřebání škrobů. Ukázalo se rovněž, že sklenice koncentrátu před jídlem může některým lidem pomoci snížit pocit hladu. Je ovšem potřeba dbát na dostatečné zředění octa – kyselina octová je přece jenom stále kyselina, byť slabší, při silnějších koncentracích si můžete způsobit až poleptání horní části trávicího traktu! Ať tak či onak největší efekt na hubnutí bude, spíše než sklenička octového koncentrátu, mít pravidelnost ve stravě. Lépe než doplňků stravy ve formě tablet využijte nefiltrovaný a nepasterovaný jablečný ocet, který vás vyjde mnohem levněji a určitě jej v kuchyni využijete. Jablečný ocet se velmi dobře hodí při přípravě různých salátů – můžete jej použít jako dochucovadlo, připravit z něj zálivku, dresink, nebo dokonce přidat do marinády. Využít ho můžete ale také pro lesk svých vlasů, a to když malé množství octa smícháte s dostatečným množstvím vody, promícháte a na závěr mytí si tímto mixem spláchnete vlasy (poté vlasy již neoplachujte vodou).

Přečteno:  5460×

Vyšlo:  26. 10. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018