Obesity News
Léto je silným motivem k hubnutí

Léto je silným motivem k hubnutí

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Znáte to všichni. Za tři týdny dovolená a stále máte o několik kilogramů víc, než jste si představovali. Stále máte několik centimetrů v pase, přes boky eventuálně přes stehna navíc a nechcete je na pláži ukazovat…

Blížící se léto je jeden z nejčastějších motivů hubnutí. Plavky, které jste měli v loňském roce, jsou zase o něco těsnější a vy rozhodně nemůžete vyjít ven bez dokonalého zakrytí postavy. Právě nyní se můžete stát jedním z optimálních zákazníků mnoha nesolidních firem, které vám nabízejí zaručené zhubnutí do sedmi, čtrnácti - nebo - když si trošku připlatíte, nejpozději do tří týdnů. V tomto období se především mnoho žen uchyluje k nestandardním krokům a zkouší různé zaručené postupy.

Je ale zajímavé, že podobný problém jako ženy mají už i muži. Poměrně velký počet zástupců silnějšího pohlaví středního věku (kolem 30.-40. roku) se nechce svléknout do plavek. Většina z nich to řeší výmluvami, že jim vadí sluníčko, odmítají se koupat a hledají, jak se vyhnout konfrontaci s realitou. Často jsou mnohem pohodlnější než ženy. Odmítají s tím něco dělat, nehledají cesty, jak docílit snížení hmotnosti. A pokud je v rodině tolerance k mužské nadváze (mimochodem v naší české populaci velmi rozšířená), pak předpoklady k návratu k normální hmotnosti jsou velmi nepravděpodobné.

Vraťme se ale na začátek. Za tři týdny dovolená a stále máte o několik kilogramů víc, než jste si představovali. Stále máte několik centimetrů v pase, přes boky eventuálně i přes stehna navíc a nechcete je na pláži ukazovat. Jistě můžete držet dvoutýdenní ostrou dietu a začít cvičit, zhubnout resp. snížit hmotnost o 5-7 kg. Má to ale význam? Nebude tento pokles pouze impulsem pro neslavný jo-jo efekt? Jak tedy na to?

Víme že každá redukční dieta má diuretický účinek. To znamená, že první kilogramy, které jdou dolů, jsou nejvíce spojeny úbytkem vody. To nemusí být zcela špatně, protože je to důkaz účinného redukčního režimu. Je známo, že obézní lidé zadržují více vody a pokles jejího množství je více než žádoucí. Na druhou stranu ale musíme počítat s tím, že po přerušení dietního pokusu rychle zase kilogramy přibereme bez ohledu na to, jaké množství jídla sníme. Zcela optimální je tedy začít např. zvýšenou konzumací ovoce a zeleniny, klidně i s vyšším obsahem cukru tak, abyste měli dostatek síly na pohybovou aktivitu. Tu nemusíte přehánět, nicméně i několik týdnů stačí k tomu, aby došlo např. ke snížení obvodu pasu, aby vám letní šaty nebyly tak úzké. Samozřejmě, že u někoho kdo váží 75 kg budou i tři kg vidět, na druhou stranu u lidí, kteří zahajují se sto deseti to jde zpočátku rychleji.

Důležité je, abyste v nastoupeném režimu pokračovali, neboť jedině tak zabráníte nechvalně známému jo-jo efektu. Zařadit pohybovou aktivitu hned na začátek má smysl nejen v tom, že vydáváte více energie, ale dostáváte se tak do větší negativní energetické bilance. Velmi důležitou roli zde hraje i stimulace podkožního svalstva, která podporuje stahování kůže (přizpůsobení se menší konfekční velikosti) a zabraňuje tak vzniku kožních laloků.

Pokud jste si jisti, že nastoupený trend pravděpodobně nevydržíte, má smysl i to, že se před dovolenou připravíte mírně redukčním režimem na „dovolenou ve stravovacích zvycích“ a tím zabráníte přírůstku 2-3 kg, který by nastal, pokud byste neredukovali před tím. Je to velmi podobné, jako když před Vánoci v posledních týdnech začínáte držet dietu, abyste se mohli pořádně najíst o svátcích. Není to sice správné, ale je to lepší, než kdybyste před tím žádný režim nedrželi a o Vánocích, resp. o dovolené získali další kilogramy navíc.

Přečteno:  8793×

Vyšlo:  6. 9. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2017