Obesity News
Detoxikační jídelníček aneb pravidla hladovky

Detoxikační jídelníček aneb pravidla hladovky

PhDr. Karolína Hlavatá

Kdo by nechtěl být krásný, zdravý a plný vitality? A jaké cesty k tomuto „ideálu“ vedou? To jsou otázky, kterými se jistě zabývá nejeden z našich čtenářů. Pojďme si na ně odpovědět. Vězte, že to není žádná věda, ale spíše příběh o osobní vůli a pocitu odpovědnosti.

V první řadě je dobré zapomenout na kouření, nepřehánět to s konzumací alkoholu, pečovat o své nitro, věnovat se pravidelně pohybu a samozřejmě zaměřit pozornost i na stravu.

Pravidla hladovky

Mnozí si pod pojmem detoxikace představují hladovějícího, do meditace pohrouženého člověka, který žije vírou, že je takový způsob správný. Jistě že není dobré se přejídat, ale hladovění rozhodně žádoucí není. U řady lidí se v jeho důsledku totiž dostavují nepříjemné pocity pramenící z hypoglykémie (třes, nervozita, pocení, pocity hladu), jiní zase po skončení této „asketické kůry“ dohání nízký energetický příjem zvýšenou konzumací jídla. Pokud přesto chcete takový způsob detoxikace podstoupit, je na místě respektovat určitá pravidla.

Pozor na nedostatečný příjem bílkovin

Hladovka by neměla trvat déle než tři dny a v jejím průběhu byste nikdy neměli zapomínat na zvýšený příjem tekutin. Jezte hodně čerstvé nebo v páře připravené zeleniny, připravujte si z ní i šťávy, stejně jako z čerstvého ovoce. Rizikem hladovek bývá nízký příjem bílkovin, které jsou pro organismus nepostradatelné. Jejich nedostatečný přísun může být značně rizikový, zejména pokud nejste zcela zdraví nebo máte již delší dobu nevhodně sestavený jídelníček o nízkém obsahu bílkovin. Z těchto důvodů zařazujte i v rámci detoxikace proteiny, zejména pak ze zakysaných mléčných výrobků. Ty jsou známým elixírem zdraví, jednak pro obsažené bílkoviny, především pak ale pro přítomné lactobacily a bifidobakterie.

Pamatujte na n-3 mastné kyseliny

Velký význam pro zdraví mají i n-3 mastné kyseliny, které se v hojném množství nacházejí v mořských rybách a darech moře. Pro zajištění jejich optimálního příjmu je doporučováno denně sníst alespoň 25 g sleďů. V tomto množství je uložena jejich doporučená denní dávka, která činí 1 g. Kromě zeleniny, ovoce, zakysaných mléčných výrobků a ryb jsou velmi prospěšné i ořechy. Zde ovšem pozor na jejich zkonzumované množství – 100g sáček představuje denní příjem tuků. Za přiměřenou denní dávku je považováno 20 g. Ořechy si můžete dopřát jako chutnou a dobře sytící svačinku, především v kombinaci se zeleným čajem. Zelený čaj, káva, kakao i víno vykazují významné antioxidační účinky, proto je nezatracujte. Ale stejně jako se vším, i zde platí rčení „všeho s mírou“.

  • V první řadě je dobré zapomenout na kouření, nepřehánět to s konzumací alkoholu, pečovat o své nitro, věnovat se pravidelně pohybu a samozřejmě zaměřit pozornost i na stravu.
  • V režimu detoxikace zařazujte do svého jídelníčku proteiny, zejména pak ze zakysaných mléčných výrobků. Ty jsou známým elixírem zdraví, jednak pro obsažené bílkoviny, především pak ale pro přítomné lactobacily a bifidobakterie.
  • Pro zajištění optimálního příjmu n-3 mastných kyselin je doporučováno denně sníst alespoň 25 g sleďů. V tomto množství je uložena jejich doporučená denní dávka, která činí 1 g.

Přečteno:  5305×

Vyšlo:  19. 9. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2017