Obesity News
Kouzlo zdravé stravy tkví ve správné tepelné úpravě

Kouzlo zdravé stravy tkví ve správné tepelné úpravě

PhDr. Karolína Hlavatá

Aby se strava stala naším lékem, je potřeba nejen vybírat kvalitní suroviny, respektovat výživová doporučení, ale také umět jídlo správně tepelně upravit. Známý je například vztah mezi vařením v páře, pečením bez tuku a nižší hmotností, zdravějšími cévami a menším rizikem vzniku cukrovky druhého typu nebo dokonce i nádorovými onemocněními.

Vaření v páře

Vaření v páře je ideální zejména pro úpravu zeleniny. Ta zůstává křehká, nerozváří se a zachovává si svou chuť, barvu a maximum vitaminů, minerálních látek a bioflavonoidů (látky s antioxidačním účinkem).

Za nejšetrnější způsob tepelné úpravy je považováno vaření v páře. Ztráty živin vyluhováním jsou minimální, není třeba používat žádný tuk, nehrozí tedy ani jeho přepalování. Vařením v páře se téměř nepřenáší pachy a při vlastní úpravě není třeba přidávat koření nebo sůl. Tento způsob tepelné úpravy je výhodný i z hlediska zachování nízkého glykemického indexu. Vaření v páře je ideální zejména pro úpravu zeleniny. Ta zůstává křehká, nerozváří se a zachovává si svou chuť, barvu a maximum vitaminů, minerálních látek a bioflavonoidů (látky s antioxidačním účinkem). K dochucení stačí použít olivový olej, čerstvé máslo a trochu soli. Kombinace zeleniny vařené v páře a dresinku z tvarohu, jogurtu a oblíbeného koření nebo bylinek může představovat dobrou večeři. Kromě zeleniny je vaření v páře vhodné i pro úpravu ryb.

Vaření ve vodě a dušení

Velmi šetrný způsob s minimálním rizikem přepalování tuků představuje také vaření ve vodě a dušení. Dušená a vařená jídla jsou rychlá, dobře stravitelná a může je jíst celá rodina.

Velmi šetrný způsob s minimálním rizikem přepalování tuků představuje také vaření ve vodě a dušení. Dušená a vařená jídla jsou rychlá, dobře stravitelná a může je jíst celá rodina. Určitou nevýhodou může být menší chuťová výraznost. Při vaření proto používejte různé druhy zeleniny, nebojte se vyzkoušet méně známé koření. Vařte pod těsně přiléhající pokličkou, ušetříte nejen energii, ale zamezíte i ztrátám chuťových a aromatických látek. Ze stejných důvodů omezte míchání. Kromě masa určeného na vývar vkládejte potraviny až do vroucí vody. Potraviny zbytečně nepřevářejte, protože louhováním a dlouhým vařením dochází k velkým ztrátám vitaminů a minerálních látek, snižuje se i senzorická kvalita (chuť, barva).

Opékání

Snadný způsob tepelné úpravy na malém množství tuku znamená opékání. Při použití vhodných nádob je možné připravovat jídla zcela bez tuku. To s sebou přináší hlavně menší energetickou hodnotu výsledného pokrmu a nižší riziko vzniku zdraví škodlivých látek. Pro účely opékání je dobré používat tepelně stabilnější tuky, které se nepřepalují. Jako nejvhodnější se jeví tuky s převahou mononenasycených mastných kyselin (např. olivový olej). Pro rychlé opečení se hodí i margarín s vyšším obsahem tuku.

Přečteno:  5264×

Vyšlo:  16. 4. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2017