Obesity News
Co jsou bílkoviny a proč je vlastně potřebujeme?

Co jsou bílkoviny a proč je vlastně potřebujeme?

Bc. Kristýna Skalická

Bílkoviny se skládají z aminokyselin a jsou základními stavebními kameny našeho organismu. Ve střevě jsou štěpeny a pak postupně vstřebávány. V těle jsou aminokyseliny využívány pro novotvorbu bílkovin, které plní funkci stavební a transportní. Zajišťují nám pohyb (ve formě svalů) a podílí se na obranyschopnosti organismu. Jejich dostatek je důležitý i při různých dalších procesech, jako například hojení ran.

V nemocnicích, kdy je často větší potřeba bílkovin, se můžeme občas setkat s obézním pacientem, který je tzv. podvyživený (nemá dostatek bílkovin). V běžném životě je takový případ spíše vzácný. Většinou se pak jedná o lidi, kteří drží opakované přísné redukční diety a prakticky se nepohybují.

Zdroje bílkovin rozlišujeme na rostlinné a živočišné. Snažit bychom se měli o dostatečný přísun z obou zdrojů. Ideální poměr je tedy 1:1. Navzájem se totiž dokážou vhodně doplňovat a jejich biologická hodnota je vyšší, než kdybychom je přijímali odděleně. Za zdroje živočišných bílkovin považujeme maso jatečných zvířat, drůbež, zvěřinu, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky. Mezi zdroje rostlinných bílkovin řadíme sóju, luštěniny, brambory, obilniny (pšenice, žito, oves, rýže a další) a produkty z nich vyrobené.

Jaký je optimální příjem bílkovin?

Minimální hranice denního příjmu bílkovin je 0,6 g/1 kg tělesné váhy. Odborníky je nejčastěji doporučován příjem 0,8–1 g/1 kg hmotnosti. U vrcholových sportovců, zvláště pak u těch, kteří potřebují nabírat svalovou hmotu, může být ještě bezpečný příjem až okolo 2–2,5 g/kg hmotnosti. Nadměrný příjem bílkovin, se kterým se setkáváme občas v posilovnách u některých „sportovců“, často přesahuje i 3–4 g/kg. To již většinou nejde bez speciálních doplňků stravy. Takový příjem je však pro organismus již škodlivý. Toto množství nedokáže tělo dostatečně využít a přebytečné bílkoviny pak nadměrně zatěžují játra a ledviny. Ani anabolické steroidy, které jsou často zneužívány v různých posilovnách a které podporují růst svalu, nepomůžou, a navíc vedou k dalším nežádoucím efektům, jako například k hypertrofii srdce (neadekvátní zesílení srdeční stěny).

Proč jsou bílkoviny prospěšné při hubnutí a proč na jejich příjem klademe velký důraz

Výhodou bílkovin je, že zpomalují trávení, např. tím, že snižují vzestup hladiny cukru po požití (snižují glykemický index). V běžném životě to pro nás znamená, že se cítíme déle sytí. Proto je velice vhodné dopolední ovocnou svačinku doplnit potravinou s vyšším obsahem bílkovin (např. tvarohem či kysaným nápojem). Předejdeme tak „vlčímu hladu“, který je způsoben rychlým poklesem krevního cukru (vlivem konzumace ovoce), a bez obtíží pak vydržíme sytí až do oběda.

Bílkoviny jsou i zásadním zdrojem pro stavební kameny svalů. Z toho je zřejmé, že provozujeme-li pravidelně pohybovou aktivitu, pro růst svalů je prostě potřebujeme.

Kde zjistíme obsah bílkovin v potravinách?

POZOR
Lidé s onemocněním ledvin často musí množství bílkovin ve své stravě omezit. Vždy by se měli poradit se svým lékařem.

Důležité je uvědomit si, že 50 g masa neznamená 50 g bílkovin, a to i přesto, že se jedná o kvalitní maso. Obsahuje totiž i jiné složky – tuk, vodu a další. Obsah bílkovin zjistíme na obalech jednotlivých potravin, kde jsou bílkoviny uváděny na 100 g potraviny. Musíme si však uvědomit, kolik pro nás znamená jedna porce, a z té odvodit příjem bílkovin. V dnešní době je také mnoho internetových serverů či brožurek, které nás informují o nutričních hodnotách potravin. Dočteme se v nich nejen obsah bílkovin, ale i informace o množství sacharidů, tuků a energetické hodnotě.

Přečteno:  5733×

Vyšlo:  16. 4. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2017