Obesity News
Jak na redukci váhy? Stejně jako na údržbu motoru

Jak na redukci váhy? Stejně jako na údržbu motoru

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., Mgr. Jaroslav Koreš

Představme si lidské tělo jako jakýkoliv stroj – ve formě potravy mu dodáváme palivo a ono ho přemění na energii pro vykonávání práce, využije ho k vlastnímu provozu a část uvolní ve formě tepla. Zřejmé je, že tělo nemůže dlouhodobě vydávat více energie, než mu dodáváme, jinak by se jednalo o perpetuum mobile.

Většina strojů ke své činnosti využívá teplo. Prvním z tepelných motorů na světě byl parní stroj, jehož účinnost byla zpočátku menší než 1 %. Snaha o porozumění principu jeho fungování a tedy i neustálé zvyšování efektivity pozvedla tuto účinnost zhruba na 20 %. To znamená, že pochopení, jak motory fungují, nám je umožnilo zdokonalovat.

Snižování hmotnosti auta má stejný význam jako redukování váhy těla

Moderní motory mají účinnost přes 30 %, což znamená, že z litru benzinu spálením sice získáme velké množství energie, ale k pohonu automobilu je využita jen její třetina. Zbytek se ve formě tepla uvolní do okolí. I když technologie motorů prošla výrazným vývojem, je jejich účinnost stále velmi malá, navíc ji není prakticky (a ani teoreticky) možné nijak výrazně zvýšit. Výrobci automobilů se neustále snaží co nejvíce snížit spotřebu motorů, a to tím, že redukují hmotnost automobilu – čím nižší totiž je, tím méně energie je potřeba k jeho pohybu. Podobné to je při snižování tělesné váhy. U plánovaného redukčního režimu je tedy nutné počítat s tím, že s vyšší hmotností roste spotřeba energie při pohybu. Hlavně zpočátku může být i 30 minut chůze energeticky náročné. Protože se ale organismus adaptuje, stávají se svaly (motor) po několika týdnech efektivnější a při stejné činnosti se „spaluje“ čím dál tím méně. Z tohoto důvodu je třeba změnit typ pohybu, aby jeho efekt byl dostatečný k hubnutí.

Motor automobilu, stejně jako každý jiný stroj, je vyroben pro určité nasazení a jeho životnost i spotřebu ovlivňujeme provozováním. Proto je vhodné udržovat otáčky motoru ve výrobcem udaných hodnotách – tak dosáhneme nejefektivnějšího provozu, a to jak ve spotřebě, tak i v životnosti. Podobné je to se svaly. Pokud je soustavně přetěžujeme více, než jsou aktuálně připraveny (bez adekvátního tréninku), může se stát, že dojde k poškození (nejčastěji při prudkém rozeběhnutí třeba při tenise). Na rozdíl od motorů, ale není jednoduché součástku vyměnit. Mírnou výhodou je, že sval má šanci se zregenerovat, ale chce to poměrně dlouhý čas.

Pouze jednu součást pohybového aparátu vyměnit lze, a to klouby (např. kyčelní nebo kolenní), i když se tak nemůže dít samozřejmě příliš často. Artróza nosných kloubů je dána nejen poškozením kloubní chrupavky, ale také nedostatkem mezikloubní tekutiny, resp. mazu. Ten se vytváří za předpokladu, že je kloub v pohybu. Abychom při počínajícím artrotickém postižení mohli kloubem volně hýbat, je potřeba pohyb s minimální zátěží, např. jízda na kole na volnoběh nebo chůze po rovině.

Zázračné tabletky na spalování energie se jen tak nedočkáme

Motor chceme co nejúčinnější, to znamená minimální spotřebu s maximálním výkonem. Pohyb v redukci hmotnosti je nejméně účinný, pokud dochází k maximální spotřebě s minimálním výkonem.

Organismus je sice schopen podávat vysoký výkon, ale potřebuje k tomu kvalitní materiál (sval). Ten musíme nejprve vyrobit a pak ho teprve můžeme používat. V případě dlouhodobějšího nepoužívání je třeba při opětovném začátku začít pozvolna. Stejně tak když přetěžujeme svaly, dochází k velkému výkonu a s ním je spojeno často i vyšší riziko (vysoký krevní tlak, onemocnění srdce atd.). Snahou vědců je připravit „tabletku“ umožňující uvolnit energii, kterou přijmeme (ve formě jídla a pití), v podobě tepla. Dokonce existují tzv. termogenní léky. Bohužel jsou vždy spojeny se zvýšenou srdeční, resp. tepovou frekvencí, a tak i se zvýšeným rizikem srdečně- -cévních onemocnění, jako jsou infarkty, cévní mozkové příhody apod. Veškeré volně prodejné spalovače jsou tedy neúčinné, protože by musely zvedat srdeční frekvenci a tím by se vesměs staly nebezpečnými. Žádný také nepopisuje jakou formou je energie z těla uvolněna, protože jak je známo, zákon zachování energie platí ve všech systémech.

Přečteno:  4938×

Vyšlo:  16. 4. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2017