Obesity News
Redukční dieta a úsporná žárovka – co mají společného?

Redukční dieta a úsporná žárovka – co mají společného?

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., Mgr. Jaroslav Koreš

Dieta, dieta a zase ta dieta! To je neustálý evergreen… alespoň v lifestylových časopisech. Proč však u někoho redukční dieta funguje od prvních okamžiků a k tomu, aby snížil hmotnost o potřebné kilogramy, mu stačí jen pár dnů či týdnů a někdo se (opravdu) snaží celé týdny a měsíce a úbytky v kilogramech se dají spočítat na prstech jedné ruky.

Mohou za to genetické vlohy. Ty totiž dokážou adaptovat organismus na nedostatek potravy (snížený energetický příjem), a někteří z nás by díky nim dokázali přežít i hladomor. Organismus díky nim umí snížit svůj klidový energetický příjem až o 25–30 %. Začne šetřit. A co ta žárovka? I její konstrukce (geny) určuje, jak bude využita energie do ní vložená, tj. jakou část přemění na světlo a jakou nevyužije.

Omezovat energetický příjem? Ano. Hýbat se? Rozhodně ano!

Redukční dieta a úsporná žárovka – co mají společného?

Máte např. 10 kilogramů nadváhy, které byste rádi shodili. Dostanete doporučení snížit svůj energetický příjem o 20 % z 10 000 na 8 000 kJ. Nejraději byste shodili 10 kg tuku (přičemž v jednom kilogramu tukové tkáně je ukryto cca 30 000 kJ energie! Což je pro zajímavost energie, kterou získáme spálením litru benzínu). Jednoduchým výpočtem byste tedy mohli dojít k závěru, že za jeden měsíc se vaše hmotnost sníží o 2 kilogramy tukové tkáně… Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není. Velmi záleží například na tom, zda držíte jen dietu nebo se i více hýbete. Pokud budete jen omezovat jídlo, je velmi pravděpodobné, že organismus bude brát přednostněji energii z bílkovin. Tím se sníží objem aktivní tělesné hmoty (svalů) a kromě únavy budete v době klidu méně vydávat. Tento děj trvá přibližně 3 až 6 měsíců, pokud není mírná redukční dieta doprovázena zvýšenou pohybovou aktivitou. Dalším důvodem pro snížení aktivní tělesné hmoty je i to, že při snížené hmotnosti a zachované pohybové aktivitě pro „přesun“ břemene (chůze z místa na místo) je potřeba energie výrazně méně. Je zřejmé, že abychom udržely stávající objem svalů, musíme neustále zvyšovat pohybovou aktivitu. Není třeba o moc, ale zvyšovat. Pokud opět užijeme příměru se žárovkou, tak můžeme své náklady za svícení (tedy energii, kterou platíme za osvětlení) regulovat. Nejjednodušší je přirozeně méně svítit (méně jíst), avšak toto řešení může být nakonec kontraproduktivní. Sice budeme odebírat méně energie, avšak riskujeme jak úrazy ve tmě, tak i zkažení očí. Navíc časté rozsvěcování a zhasínání má dopad na životnost žárovky. Proto je dobré nesoustředit se pouze na dobu svícení, ale také na co nejefektivnější využívání energie. A jelikož klasická žárovka má při stejném osvětlení 5× větší spotřebu než úsporná, a dokonce 10× vyšší než LED žárovka, je rozumné klasické žárovky nahradit úspornými. Navíc v dnešní době je životnost úsporných žárovek tak vysoká, že se nám během jejího používání vyšší počáteční investice nejenže vrátí, ale i několikanásobně zaplatí. Například u 60W žárovky vyděláme za každou hodinu 19 haléřů, při použití LED osvětlení to dělá už haléřů 20. Úsporná žárovka má totiž minimálně 10× a LED žárovka dokonce 50× delší životnost. Za celou dobu životnosti úsporné žárovky (10 000 hodin, což je 13 měsíců nepřetržitého svícení) ušetříme 1 900 Kč, u LED osvětlení (životnost 50 000 hodin, tedy 65 měsíců) dokonce až 10 000 Kč. Za dobu životnosti klasické žárovky (1 000 hod.) jsou u 60W žárovky celkové náklady 250 Kč, ovšem za stejně dlouhý provoz „úsporky“ utratíme celkem 60 Kč a u LED osvětlení dokonce jen 46 Kč. Upozorňujeme, že uvedená čísla vycházejí z údajů od výrobců.

Aby se nám investice do úspor vrátila

Světelná účinnost klasické žárovky se dnes pohybuje zhruba na úrovni 6 %. To znamená, že za 1 korunu svícení získáme světlo za 6 haléřů a zbytek jsme nevyužili. U úsporné žárovky prosvítíme z jedné koruny 30 haléřů, a u LED osvětlení dokonce 60 haléřů. Je však potřeba říci, že jsou situace, kdy se nám vyplatí používat žárovky klasické – a to právě kvůli jejich velkým ztrátám. Například akvaristi jistě velmi dobře vědí, že osvětlení akvária také ohřívá vodu a udržuje tak vhodné klima.

Denní energetický výdej se skládá ze tří složek: klidového energetického výdeje, pohybové aktivity a energie spotřebované na trávení. Klidový energetický výdej u běžného člověka (nikoliv vrcholového sportovce) činí 60–70 % celkového energetického výdeje. V absolutních číslech to může znamenat klidně 6–7 tisíc kJ. Vlivem neuvážené diety se však může snížit i na 4–5 tisích kJ, čímž v podstatě dochází k zastavení hubnutí. Jak tomu můžeme v průběhu redukčního režimu zabránit? No přece aktivním pohybem – to je jediná cesta jak se vyhnout nástupu šetřícího metabolismu a udržet redukční dietu po několik týdnů efektivní. Bojujeme tedy proti tolik výhodné genetické výbavě, která umožnila našim předkům přežít těžká období. U žárovek se dodaná energie přeměňuje jak na světelnou, tak zejména tepelnou. Pokud tedy chceme žárovkou pouze svítit, a ne topit, pak je vhodné vybrat si takový zdroj světla, který přeměňuje co nejvíce dodané energie na světlo. Neboli má co největší (světelnou) účinnost. Avšak toto samozřejmě není (pokud se zaměříme jen na finanční dopady svícení) jediným kritériem výběru. Otázkou je také pořizovací cena a životnost. Teprve pak můžeme zodpovědně říci, kdy se nám investice do úspor vrátí.

Zamýšlet se nad dopady svého konání

Jediná cesta, jak se vyhnout nástupu šetřícího metabolismu a udržet redukční dietu po několik týdnů efektivní, je aktivní pohyb.

Nic tedy není tak jednoduché, k tomu je vždy na místě zamyslet se nad dopady svého konání. A pokud by nás zajímaly ty ekologické, pak není vůbec jisté, zda snížení spotřeby energie díky úsporným žárovkám vyrovná ekologické dopady jejich výroby a také recyklace, a to zejména kvůli obsahu rtuti. Ať už je dnešní hospodářská a finanční krize v Evropě jakákoliv, asi jen těžko bude doprovázena hladomorem. Proto není potřeba akumulovat energii do tukových zásob. A zatímco při snižování hmotnosti se snažíme, aby naše tělo nespořilo, při spotřebě energie v domácnosti je situace zcela opačná. Pokud by vás tedy zajímalo, kolik můžete ročně ušetřit vhodnou volbou zdroje světla, můžete vyjít z výše uvedených čísel. A jeden příklad na závěr: Máme 9 místností, které jsou osvíceny 60W žárovkami, z nichž každá svítí průměrně hodinu denně. Náklady na svícení (včetně ceny svítidel) jsou následující: klasická žárovka 820 Kč, úsporná žárovka 200 Kč a LED osvětlení 150 Kč. A to už stojí za zvážení.

Přečteno:  5278×

Vyšlo:  14. 3. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2017