Obesity News
Sportem proti špatné náladě

Sportem proti špatné náladě

Mgr. Renata Větrovská

Pomalu ale jistě jsme se přehoupli do dalšího ročního období – do podzimu. Pro někoho to může být barevný a krásný podzim, pro jiné (a těch je možná více) symbol deprese a špatné nálady. Pro ty z vás, kteří nejste velcí fanoušci podzimu a hledáte všechny možné způsoby, jak se udržet alespoň trochu v dobré náladě, máme radu: zkuste si zasportovat.

Existuje řada výzkumů, které prokazují, že pohybová aktivita působí na psychiku člověka velmi příznivě. Je to spojeno, mimo jiné, s vyplavením takzvaných hormonů dobré nálady – endorfinů, které pozitivně ovlivňují fyzický a psychický stav člověka. Mají vliv na zvýšení imunity, tlumí bolest a mohou ovlivňovat také onemocnění srdce a cév. Dokonce bylo prokázáno, že pravidelná pohybová aktivita může nahradit užívání některých léků proti depresi a zároveň funguje i jako výborný preventivní prostředek proti vzniku depresivních nálad v budoucnosti.

Pohybem ku zdraví těla i ducha

Pravidelná pohybová aktivita může dokonce nahradit užívání některých léků proti depresi.

Každý si samozřejmě musí vybrat takovou pohybovou aktivitu, která mu bude vyhovovat nejvíce – někdo dá přednost individuálnímu tréninku, pro jiné bude vhodnější sportovat ve skupině lidí. V tomto případě, tj. vyberete-li si nějaký kolektivní sport či třeba skupinovou cvičební lekci, přidáte ke sportování ještě další důležitý rozměr, totiž sociální. A právě společný čas a aktivita prováděná s lidmi, kteří mají podobné zájmy a jdou si s vámi zasportovat, vám může pomoci lépe překonávat špatné podzimní nálady. Přitom nezáleží na tom, zda se jedná o přátele, rodinu nebo jen další cvičence. Důležité je ale vědět, že, abyste se cítili lépe, nemusíte zrovna překonávat sportovní rekordy. Zkuste třeba hodinovou procházku v rychlejším tempu, jízdu na kole či aqua aerobik. Je prokázáno, že toto středně intenzivní cvičení pomáhá ve vašem mozku velmi dobře uvolnit chemikálie potřebné k dobré náladě. Ale i lekce jógy či některé pomalejší formy cvičení zaměřené na strečink a správné dýchání snižují napětí a stres, čímž velmi příznivě ovlivňují psychiku. Pohybová aktivita má nezanedbatelný vliv samozřejmě i na fyzickou stránku. A protože, jak všichni víme, tělo a duch jdou společně ruku v ruce, je zřejmé, že, jestliže se budete cítit dobře po stránce fyzické, vaše psychika se určitě také vylepší. Pravidelná pohybová aktivita aerobního charakteru (např. rychlá chůze, jízda na kole či tanec) vám pomůže zredukovat nadbytečné kilogramy, posilovací lekce vám zpevní ochablé svaly a pomalé kompenzační cvičení vám pomůže správně nastavit celkové držení těla. Všechno společně zapříčiní například to, že vás přestane bolet v oblasti krční a bederní pátře a budete zase o krok blíže dobré náladě.

Noste hlavu pěkně zpříma a dýchejte zhluboka

Již samo špatné držení těla, například v důsledku podzimních chmurných nálad, předurčuje ke špatnému dýchání, k bolestem zad a hlavy a k dalšímu prohlubování mizerné nálady.

Nesmírně důležité je správné nastavení polohy těla. Člověka, který je neustále špatně naladěn, trpí úzkostmi nebo dokonce depresemi, poznáme podle charakteristického držení těla: celý se snaží být jakoby v úkrytu, hlava má předsunutou dopředu a co nejvíce vnořenou mezi zvednutá ramena, záda má vyhrbená a břicho povolené. Snaží se být co nejmenší a nejuzavřenější, nejlépe neviditelný. Už jen tato pozice předurčuje ke špatnému dýchání, k bolestem zad a hlavy a k dalšímu prohlubování mizerné nálady. A proto – přestože je do jara daleko, slunečných dnů ubývá a vstáváme do tmy a do zimy – udělejte se svým tělem uplný opak: vytáhněte hlavu z páteře do výšky, ať jste co nejvyšší, stáhněte ramena a lopatky zeširoka dozadu a dolů, zhluboka dýchejte nejen do hrudníku, ale i do břicha. Uvidíte, že s lepším držením těla, přijde i lepší nálada. A když k tomu přidáte menší či větší úspěchy, které vám přinese pravidelná pohybová aktivita – od doběhnutí autobusu bez většího zadýchání či uspěšně shozeného kilogramu tuku až po snížení krevního tlaku či zlepšení některých metabolických parametrů - máte nad podzimní depresí určitě vyhráno.

Přečteno:  5868×

Vyšlo:  19. 10. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2017