Obesity News
Aby podzim nebyl obdobím splínů a depresí

Aby podzim nebyl obdobím splínů a depresí

PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

K podzimu patří sběr kaštanů, barevné listí, pouštění draků i výstava Zahrada Čech (která se koná každoročně v mých rodných Litoměřicích), což jsou aktivity veskrze pozitivní. Podzimní čas ale také u mnohých lidí vyvolává pocit špatné nálady, ztrátu energie, splín. Mezi lidmi se ujal název podzimní deprese. Ale pozor, je nutné rozlišovat mezi depresí jako psychopatologickým stavem a onou „depkou“, jak ji cítí většina z nás.

Depku můžeme popsat jako krátkodobý pocit nepříznivé nálady a ztráty energie, kterou potřebujeme ke zvládání každodenních činností. Podobný výkyv nálady obvykle odezní sám od sebe nebo je odklonitelný jinými příjemnými činnostmi, např. nakupováním či posezením s přáteli. Pokud je stav nenálady dlouhodobý, nelze se z něho dostat obvyklými způsoby. Je-li navíc doprovázený nechutenstvím, poruchami spánku a ztrátou zájmu, jedná se o depresi jako nemoc, kterou již musí řešit odborník. Deprese se může objevit kdykoliv, někdy je to reakce na vnější příčinu (trauma), jindy se může vyskytnout i bez zjevné příčiny (tzv. endogenní deprese).

Co má vliv na rozvoj tradiční podzimní depky?

1. Uvědomme si, že je méně slunce, více deště, sychravo, nemáme z čeho brát energii. Navíc po krásném létě plném zážitků, bezstarostné zábavy přichází podzim, s kratšími dny, slunce se vyskytuje jen sporadicky a hodně prší. Jak víme, tak slunce je zdrojem vitalizující energie, která má pozitivní vliv na organismus. Pokud je světla méně, můžeme se cítít více unavení, máme častěji špatnou náladu, jsme přecitlivělí – dochází k nedostatku serotoninu a endorfinu. Co s tím? Nejjednodušší je hodně svítit, abychom světla měli co možná nejvíce.

2. Zatímco v létě nevíme co dělat dřív, v čase podzimním se začíná ozývat naše lenost a výmluvy typu „dnes prší nebo je zima“ či „nemohu jít sportovat“ jsou takřka na denním pořádku. Nesmíme zapomínat, že pohyb je jedním ze zdrojů endorfinů a tedy jedním z nejúčinnějších léků na podzimní nálady. Pohyb nám pomůže odreagovat se od problémů, které nás trápí. Takže když ne do tělocvičny, tak vyražte aspoň na ty kaštany.

Deprese se může objevit kdykoliv, někdy je to reakce na vnější příčinu (trauma), jindy se může vyskytnout i bez zjevné příčiny (tzv. endogenní deprese).

3. Podzim je z pohledu barev jedno z nejkrásnějších období – ale jen na začátku, kdy listy mění barvu den ze dne a pohled do listnaté aleje plné oranžových, žlutých a sem tam ještě zelených ploch v mnohých z nás vyvolává pocit nadšení. Jak podzim postupuje dále, listy opadávají, obloha je po většinu času šedá a pohled do aleje opadaných stromů spíše vyvolá pocit sklíčenosti. Je třeba si pomoci. Opusťme ve svém šatníku černou barvu, která možná zeštíhluje, ale rozhodně neposiluje naši mysl. Dejme přednost oblečení pestrých barev, které máme rádi a které nás rozveselí. I v domácnosti se obklopme svěžími barvami. Pomůže nám to být aktivnější.

4. S přicházející zimou je také zkoušena naše imunita. Po létě, kdy bylo ovoce i zeleniny dostatek a stačilo jen vyjít před dům na zahradu, případně na farmářské trhy před obchodní centra, je nyní ovoce hůře dostupné. I tak bychom na ně neměli v jídelíčku zapomínat a obohacovat si jím denní příjem a posilovat odolnost organismu.

Dejme přednost pestrým barvám, které máme rádi a které nás rozveselí, a to jak v oblečení, tak i v domácnosti. Pomůže nám to být aktivnější.

5. Pokud je venku ošklivé počasí, sychravo nebo prší, máme tendence zalézt do postele a být sami. Samota je často prospěšná, máme čas se zklidnit, promyslet si důležité věci – může být ale také zrádná… Můžeme propadat sebelítosti, splínům, špatné náladě. Jedním z léků je aktivita, přátelé. Je třeba si plánovat každý den, ať je to cvičení, výstava, divadlo nebo „jen“ kafíčko s dobrou kamarádkou. Pokud tedy není vaše deprese závažnou nemocí (příznaky v úvodu článku), potom pro vás podzim nemusí znamenat období nenálad a splínů, ale docela pěkné období plné aktivity a kontaktů a těšení se na zimní radovánky. A dáte-li si občas k tomu těšení i čtvereček kvalitní čokolády, nebude se na vás zlobit ani váš obezitolog :-)

Přečteno:  5618×

Vyšlo:  19. 10. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2017