Obesity News
Aby děti byly štíhlé

Aby děti byly štíhlé

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Troufnu si tvrdit, že žádný z rodičů si nepřeje, aby jeho děti byly obézní. Jak víme, ne vždy se to podaří. Mnohdy děláme, my dospělí, řadu chyb, aniž bychom si to plně uvědomovali. Děti nás totiž mají tendenci v mnoha směrech kopírovat, tedy i naše jídelní zvyklosti. I z tohoto důvodu můžeme čas od času vidět rodinu, jejíž každý člen je obézní.

V poslední době se v praxi setkáváme se zvyšujícím se počtem případů poruch příjmu potravy u dětí. Jedná se opět o přejatý způsob chování od rodiče (v tomto případě většinou od matky), který neustále drží tzv. zaručené diety. V důsledku toho se z dítěte stává rovněž chronický dietář, který je vystaven velkému riziku obezity (držení přísné diety je kombinováno s obdobím přejídání), nebo pacient s poruchami příjmu potravy. Jak postupovat, aby vaše dítě mělo zdravou, „normální“ váhu, se vám – nejen jako lékařka, ale také jako matka dvou malých dětí – pokusím přiblížit v následujícím výčtu zásad.

1. Dítě musí jíst pravidelně, a to minimálně 5× denně

Vždy by mělo snídat a my s ním. Snídaně by měly být pestré. Pokud totiž máme ke snídani stále to samé, např. jogurt, může se stát, že se dítěti toto jídlo „ojí“ a v důsledku toho začne snídani odmítat. Ideální snídaní je jogurt s müsli. Pozor na cereálie tzv. speciálně určené pro děti – mohli byste být nepříjemně překvapeni vysokým obsahem sacharidů. Další možnou variantou snídaní je pečivo se sýrem (nikdy taveným, jelikož obsahuje velké množství soli, což může v dospělosti vést k vysokému krevnímu tlaku) nebo se šunkou – vždy ale sledujte procentní zastoupení masa v šunce – kvalitní šunka obsahuje min. 80 %, ideálně více než 90 % masa – a nenechte se ošálit názvy typu dětská šunka, dětské párky atd. K snídani by dítě mělo vždy konzumovat ještě ovoce či zeleninu (podle typu snídaně). K pití doporučuji hořký čaj nebo mléko. Pozor na pití džusů (tedy pokud si je sami nevymačkáte), neboť obsahují velké množství sacharidů a mohou u dítěte způsobit překyselení žaludku.

2. Nevynechávejte svačiny

Dítě by mělo pravidelně jíst svačiny s obsahem ovoce či zeleniny (podle typu snídaně), jogurtu a pečiva. K pití by ideálně mělo být mléko nebo čaj, ne však sladké limonády.

3. Nenechte se dítětem přesvědčit, že obědy ve školní jídelně jsou špatné

Bývá to jen výmluva, aby do jídelny dítě nemuselo chodit. Pravdou je, že jídlo podávané ve školách podléhá přísným normám, které vždy berou v úvahu stáří a potřeby dítěte a zcela jistě jsou pro dítě hodnotnější potravou než např. hranolky s tatarskou omáčkou.

4. Děti by neměly být vegetariány

Pokud je vegetariánem rodič, je to jeho svobodná volba, děti však pro svůj zdravý vývoj a růst maso potřebují (tím nemyslím uzeniny, bůček a jiná relativně nezdravá masa). Rybí, drůbeží a případně hovězí maso by mělo být pravidelnou součástí dětského jídelníčku.

5. Dbejte na společné večeře

Argument ze strany rodičů, že to nelze, protože chodí domů pozdě z práce a že už se jim nechce nic vařit, nepovažuji za směrodatný. Například já jsem to vyřešila tak, že připravuji večeře o den dříve. Vždy tak na nás po příchodu z práce čeká jídlo v lednici. Tato varianta mi připadá přijatelnější, než po návratu z práce rychle připravovat pokrmy, které jsou sice hotové do 10 minut, ale obsahují velké množství solí, škrobů a jiných zdraví neprospěšných přísad.

6. Děti milují pohyb, proto by se měly věnovat pohybové aktivitě nejlépe každý den

Že to není možné? Ale je! Pokud dítě navštěvuje školu, tak má minimálně 2× týdně tělocvik, k tomu je možné přidat alespoň 2 hodiny cvičení např. v Sokole, kde nejsou ceny nijak závratně vysoké a dítě se zde učí všestranné dovednosti.

7. Vyvarujte se light produktů, omezte smažené pokrmy, umělá sladidla, uzeniny a instantní pokrmy

(např. polévky či sladkosti).

8. Neodepírejte dětem sladkosti, které tolik milují

Vždy ale sledujte množství sladkostí, které dítě zkonzumuje. Ke konzumaci sladkostí dětmi existuje celá řada přístupů, např. ve skandinávských zemích nakoupí rodiče sladkosti, které si dítě vybere, 1× týdně. Ty dítě doma sní najednou, poté si vyčistí zuby a další sladkosti konzumuje opět až za týden. Jiný model je, že dítěti dovolíme malé množství sladkostí denně – např. kousek čokolády nebo bonbony. I zde však pečlivě čtěte složení dané sladkosti, neboť i taková čokoládová tyčinka, z jejíhož obalu se na vás šťastně směje dítě, není pro děti vůbec vhodná. Pozor na čokoládové pochoutky – pokud čokoládu, tak minimálně s 30% obsahem kakaové hmoty.

Přečteno:  7243×

Vyšlo:  14. 9. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita u dětí

 
© Aleš Krupička 2007–2018