Obesity News
Ananasová (enzymová) dieta

Ananasová (enzymová) dieta

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Jak název napovídá, principem diety je konzumace ananasu a z něj vyrobené šťávy. Denně se doporučuje konzumovat dvě až tři kila ananasu, což je cca 1000 kcal/4200 kJ. Dále jsou z ovoce povoleny ještě papája a kiwi, které údajně obsahují enzymy (bromelin) napomáhající odbourávat bílkoviny (to znamená, že přicházíme o svalovou hmotu) a cíleně rozpouštějící tuky.

O této teorii lze velmi pochybovat, neboť kdyby byla nalezena látka, která rozpouští tuky, měl by výskyt obezity na světě klesající a ne stoupající tendenci. Dále enzymy, které přijímáme ze syrového ananasu či z ananasových kapslí, nevedou k redukci váhy.

Špatný příjem důležitých látek

Ananasová dieta se doporučuje držet 3–7 dní a její úspěch je údajně zaručený. Hlavní účinek této diety spočívá v tom, že silně omezíte příjem kalorií. Při podrobnějším prostudování jistě sami zjistíte, že v ní nejsou doporučeny téměř žádné přílohy – brambory, těstoviny, chléb aj., kromě posledního dne, kdy je povoleno 30 g rýže. Tato dieta je, stejně jako ostatní jednostranné diety (bramborová, jablková, nudlová), extrémní formou diety, která vede ke špatnému nebo nedostačujícímu příjmu důležitých látek do organismu.

Nedostatek bílkovin

Úspěch této diety tkví v tom, že je velmi nízkoenergetická, max. energetický příjem je 4200 kJ. Problémem je, že se nedá držet dlouhodobě. Při jejím porušení automaticky začneme přijímat daleko kaloričtější potraviny a zredukovaná kila se nám logicky vrátí zpět. Též konzumace většího množství ananasu může vést k podráždění žaludku. Při jejím dlouhodobém držení může navíc dojít k nedostatku bílkovin (ty jsou obsaženy např. v mase, mléce a mléčných výrobcích).

Kvůli nízkému příjmu bílkovin, které naše tělo potřebuje pro správnou funkci, slouží jako náhradní zdroj bílkovin svalová hmota. Dále tato dieta vede k nedostatku uhlohydrátů (výše zmiňovaný nedostatek příloh), tuků, vitaminů (zejména B12), minerálních látek a některých prvků, jako například železa, jódu a zinku. Též je diskutabilní, zda by velký příjem ananasu či ovoce a zeleniny nemohl vyvolat u pacientů obstrukční ileus – tzn. neprůchodnost střev.

Co říci na závěr

Rozhodně nedoporučujeme dlouhodobé držení této diety, protože může vést k poškození zdraví. Pro ty, kteří "věří na pilulky", máme špatnou zprávu: kupování ananasových kapslí vám hmotnost nesníží!

Vzorový jídelníček, který se doporučuje při ananasové dietě:

1. den

Snídaně (pokaždé stejná): ovocný salát – 100 g ananasu, 1 velká mandarinka, 1 středně velké jablko, 1 polévková lžíce pšeničných klíčků, 1 čajová lžička medu

Svačina (pokaždé stejná): 150 g ananasu nebo 1 kelímek bílého nízkokalorického jogurtu rozmíchejte s 1 polévkovou lžící ovesných vloček

Oběd: drůbeží pánev – 100 g kuřecích nebo krůtích prsíček bez kůže, 1 stonek pórku, 1 polévková lžíce rostlinného oleje, 100 g čerstvého ananasu, 100 g konzervovaných malých žampionů, 1 čajová lžička sójové omáčky, ½ salátové okurky, citronová šťáva, bylinky (petrželka, řeřicha, koriandr)

Večeře: salát devíti chutí – 60 g eidamu (max. 30 % tuku), ½ hlávky ledového salátu, 1 rajče (přibližně 100 g), 1 žlutá paprika (přibližně 100 g), 1 malá cibulka, 100 g ananasu, 1–2 čajové lžičky rostlinného oleje, citronová šťáva, bylinky (petrželka, řeřicha)

2. den

Oběd: sendvič Portoriko – 100 g libového zadního masa, 1 malá cibulka, 1 malý vaječný žloutek, 1 polévková lžíce nasekané petrželky, 1 čajová lžička rostlinného oleje, 2 tenké plátky ananasu (cca 150 g), 1 plátek toastového sýra light, 1 mletá paprika, sůl, bylinky

Večeře: garnátový koktejl – 1 list ledového salátu, ½ salátové okurky, 2 polévkové lžíce bílého jogurtu (2,5 % tuku), 1 čajová lžička majonézy light, 1 čajová lžička kečupu, pár kapek tabaska, 100 g garnátů (nebo vařené tresky), 150 g ananasu, bylinky (koriandr, kopr)

3. den

Oběd: vepřový řízek Panama – 30 g rýže, 120 g libové vepřové kýty (lze nahradit telecí kýtou, králičím, krůtím nebo kuřecím masem bez kůže), 1 polévková lžíce rostlinného oleje, 100 g čerstvého ananasu, citronová šťáva, bylinky, sůl

Večeře: ananasový tvaroh – 200 g netučného tvarohu, polévková lžíce minerální vody bez příchutě, 100 g ananasu, badyán, mletá skořice, polévková lžíce slunečnicových semínek (vcelku nebo mletých)

Přečteno:  11908×

Vyšlo:  4. 10. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018