Obesity News
Těstovinová dieta

Těstovinová dieta

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

V rámci našeho seriálu o tzv. zázračných dietách se tento krát zaměříme na těstovinovou dietu. Těstoviny se v naší kotlině těší poměrně velké oblibě, a to jak pro jejich dobré chuťové vlastnosti, tak pro téměř univerzální použitelnost. Navíc se jedná o snadno dostupnou a upravi telnou potravinu, která je navíc, např. v porovnání s klasic kými knedlíky, dietnější.

Než se do těstovinové diety pustíme podrobněji, je užitečné si říci, s jakými druhy těstovin se na našem trhu vlastně můžeme setkat. Jsou to zejména bezvaječné (pro jejich výrobu může být použita klasická bílá, ale i pro tělo hodnotnější celozrnná mouka), vaječné (z dietního hlediska jsou výhodnější, a to pro vyšší příjem bílkovin, které mají sytící schopnost) a ostatní typy těstovin, v nichž je místo mouky použita např. rýže nebo amarant a další. Zajímavou a díky vysokému obsahu bílkovin také pro redukci hmotnosti ideální skupinu těstovin vyvinul tým odborníků z Výzkumného ústavu potravinářského v Praze pod vedením Karla Kýhose.

Jízdní řád těstovinové diety

SNÍDANĚ

Snídaně existují ve třech základních variantách, které lze každý den měnit.

Varianta 1: 30 g ovesných vloček opražte na pánvi, nechte vychladnout. Přidejte lžíci lněného semínka, 1 nakrájenou mandarinku a 150 g nízkotučného zakysaného jogurtu.

Varianta 2: 100 g tvarohového sýra a půl svazku ředkviček, 1 lžička pažitky. Smíchejte a naneste na krajíc celozrnného chleba lehce namazaného hořčicí.

Varianta 3: Dvě půlky krajíce celozrnného chleba, 1 lžíce roztíratelného sýra nebo sýrové pomazánky. Přikusujte polovinu jablka.

Všechny tři varianty jsou poměrně dobře vyvážené, jen bych zaměnila nízkotučný jogurt za 1,5%, který má vyšší sytivost a nižší obsah škrobu. Příjem zeleniny můžete zvýšit klidně o 100 %.

SVAČINA – DOPOLEDNÍ A ODPOLEDNÍ

Varianta 1: Rozpulte 3 menší rajčata, pokryjte 100 g sýru feta, posypte bazalkou a pepřem.

Varianta 2: 150 g hroznového vína.

Varianta 3: Opražte na pánvi 30 g ovesných vloček, nechte vychladnout a smíchejte se lžící lněného semínka. Přidejte jednu mandarinku a 150 g nízkotučného tvarohu.

Svačiny se jeví také jako docela vyvážené, i když odpoledne budete mít zřejmě hlad. Z toho důvodu je přípustné doplnit svačinu celozrnným pečivem, které více zasytí.

OBĚD

Špagety s krevetami

Špagety s krevetami

Uvařte 50 g špaget. Najemno nakrájejte jarní cibulku a napulte 150 g cherry rajčátek. Cibulku osmažte v olivovém oleji. Přidejte 75 g vyloupaných krevet a dva na plátky nakrájené stroužky česneku. Lehce přisolte a opepřete. Nakonec na pánev přidejte špagety a cherry rajčátka a vše řádně promíchejte. Na talíři posypte čerstvou bazalkou.


Chilli hovězí nudličky se špagetami

Chilli hovězí nudličky se špagetami

Uvařte 40 g špaget, naporcujte 100 g hovězího steaku na tenké proužky, nakrájejte 175 g pórku na kroužky. Maso opečte v pánvi na olivovém oleji, posolte, přidejte chilli a promíchejte s 1 lžičkou rajčatového protlaku. Přidejte pórek, 50 g ananasu na kostičky a 75 ml zeleninového vývaru. Duste asi tři minuty a poté nalijte přímo na těstoviny.


Těstovinový salát s rybím filé

Rozmačkejte stroužek česneku, přidejte do 75 g bílého jogurtu. Promíchejte se dvěma lžičkami směsi bylinek, 50 ml zeleninového vývaru, špetkou soli, pepře, chilli a zázvoru. Uvařte 75 g těstovin a promíchejte s marinádou. Polovinu uschovejte v lednici na čtvrtý den. Přidejte 50 g nakrájených žampionů a 75 g nastrouhané okurky. 150 g osoleného, opepřeného a citronovou šťávou pokapaného rybího filé opečte na pánvi. Poté je vložte do pekáčku, přidejte směs s těstovinami a navrch položte plátky jednoho rajčete. V troubě při teplotě 200 °C zapékejte asi 10 minut.


Houbová pánev s jehněčím filé

Houbová pánev s jehněčím filé

Uvařte 100 g těstovin penne, slijte je a polovinu schovejte na den pátý. Nakrájejte 75 g hub a 75 g lišek (mohou být i žampiony) na menší kousky, cibuli na kostičky. 100 g jehněčích filet osmažte v olivovém oleji, okořeňte. Maso vytáhněte a na tom samém oleji smažte 4 minuty houby a cibuli. Polovinu houbové směsi promíchejte s těstovinami, druhou polovinou přelijte maso položené na těstovinách. Obědy lze bez výhrad doporučit, jelikož obsahují všechny složky potravy.


VEČEŘE

Vaječný sendvič s okurkovým salátem

Vaječný sendvič s okurkovým salátem

Zhruba 150 g okurky nastrouhejte, posolte, opepřete, přidejte lžíci nasekaného kopru a zalijte dvěma lžícemi zakysané smetany. Uvařte vejce natvrdo, po vychladnutí oloupejte a nakrájejte na tenké plátky. Krajíc celozrnného toastového chleba namažte hořčicí, poklaďte plátky vejce a posolte. Přikryjte druhým plátkem chleba a můžete servírovat.
Těstoviny s masovými kuličkami

Těstoviny s masovými kuličkami

Na kostky nakrájené rajče, 75 g kukuřice, 50 g plátků žampionů a 100 g okurky na kostičky smíchejte s těstovinovým salátem připraveným ze třetího dne. Z 75 g mletého kuřecího masa se solí a špetkou chilli vytvořte mini karbanátky a opečte na olivovém oleji. Poté je servírujte s připravenou směsí.
Pomazánka z krabích tyčinek

Pomazánka z krabích tyčinek

Jedno velké rajče nakrájejte na kostičky, přidejte chilli, sůl, pepř a čerstvý nasekaný kopr. 150 g krabího masa lehce zahřejte v zeleninovém vývaru, nakrájejte na kousky a promíchejte s rajčatovou směsí. Naneste na krajíc celozrnného chleba lehce namazaného máslem.
Salát z mořských plodů

Salát z mořských plodů

Na pánvi zahřejte 125 g kupované mořské směsi. Dle chuti přidejte plátky česneku. Rajče nakrájejte na kostičky a promíchejte s natrhaným ledovým salátem. Ochuťte citronovou šťávou, špetkou soli, pepřem a dle chuti i chilli kořením. Jako příloha se hodí jeden kus celozrnného pečiva nebo toast.
Sendvič s roastbeefem a okurkou

Sendvič s roastbeefem a okurkou

Opečte tři plátky celozrnného toastu, dva potřete kečupem, jeden hořčicí. 100 g okurky nakrájejte na plátky. Na spodní toast rozložte polovinu plátků okurky a 20 g nakrájeného roastbeefu. Přikryjte toastem namazaným hořčicí a naklaďte na něj zbytek. Nahoru dejte poslední toast. K tomuto jídlu vypijte 150 ml rajčatové šťávy dochucené chilli.

Večeře jsou rovněž více méně dobře koncipované. Problém může nastat snad jen u lidí alergických na „mořské potvory“, které se zde objevují poměrně často.

Těstovinovou dietu považuji za poměrně vyváženou. Díky tomu, že obsahuje všechny typy živin a že při jejím držení nebudete trpět hladem, je i riziko jo-jo efektu po jejím ukončení relativně malé. Doporučit rovněž mohu zařazení jednotlivých receptů z těstovinové diety do svého normálního jídelníčku, neboť splňují kritéria racionální diety. Při těstovinové dietě kombinujte jednotlivé druhy těstovin. Dosáhnete tak větší pestrosti stravy a podstatně snížíte pravděpodobnost jednostrannosti diety. A vyvarujte se příjmu těsto vin složených „pouze“ z bílé mouky a vody, které jsou nutričně nejméně cenné (a také nejlevnější).

Přečteno:  8660×

Vyšlo:  15. 6. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018