Obesity News
Průběh artrózy můžeme zásadně změnit vlastním přičiněním

Průběh artrózy můžeme zásadně změnit vlastním přičiněním

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Obezita představuje ve vyspělých zemích závažný zdravotní problém. Mezi její komplikace patří i artróza (resp. osteoartróza) neboli bolestivé degenerativní poškození kloubů, ke kterému dochází v důsledku nepoměru mezi zátěží a odolností kloubu. Onemocnění postihuje převážně osoby nad 50 let věku. Postiženy bývají především velké klouby (kolena, kyčle, ramena), páteř, ušetřeny ale nejsou ani malé klouby rukou.

Má-li být léčba artrózy účinná, musí na straně pacienta dojít k celému komplexu změn v každodenním režimu. Hlavním cílem léčby je zmírnění zátěže kloubu, projevující se bolesti i další projevy zánětu a samozřejmě zachování pohyblivosti.

Rozhodně se vyplatí hubnout pod odborným dohledem, nejlépe za účasti fyzioterapeuta, který má zkušenosti s ortopedickými pacienty.

V medikamentózní léčbě se využívá několik typů léků, a to analgetika, která snižují bolest, protizánětlivé léky v případě zánětu či svalového spasmu, svalové relaxanty a další kloub vyživující léky. Pro snížení zátěže kloubu je samozřejmě zásadní redukce hmotnosti, nápomocny mohou být také zdravotnické pomůcky (hole, berle, ortézy). V konečném stadiu artrózy kyčle nebo kolena zbývá v podstatě jediné řešení, a to umělý kloub, odborně nazývaný jako totální endoprotéza.

V následujícím desateru naleznete základní přístupy, kterými sami můžete významně průběh artrózy pozitivně ovlivnit.

Desatero artrotického pacienta

1. Závazně se rozhodněte zlepšit stav svých nosných kloubů.

2. Sestavte si (sami nebo s pomocí odborníka) realistický plán redukce hmotnosti – každý kilogram nadváhy představuje za rok cca 4000 tun navíc pro každý nosný kloub.

3. Každodenním pravidelným cvičením zmírňujte kloubní bolest – jednoduché cvičení bez zátěže může nejen mírnit bolesti, ale zlepšuje i kloubní pohyblivost a mírní pocity deprese, provázející artrózu. Vhodné je plavání, aqua-aerobik, chůze s holemi (nordic walking), tai-či, jóga, cyklistika či cvičení na Orbitreku. Omezte jogging, sporty na tvrdém povrchu nebo ty s výskoky.

4. Posilujte – jednoduché posilovací cviky mohou zlepšit svalovou sílu i zvětšit množství aktivní tělesné hmoty v každém věku. Dojde k celkovému zlepšení metabolismu i stability kloubů. Vhodné je kloub před cvičením prohřát a po cvičení ledovat – zmírníte projevy přetížení a bolestivost.

5. Noste vhodnou obuv, tím výrazně zmírníte zátěž přenášenou při chůzi na nosné klouby – jedná se o obuv, která má stélku i podešev z materiálů, které absorbují nárazy vznikající při chůzi. Tento efekt je možné zvýšit pomocí vhodně zvolené podpatěnky.

Nejúčinnější formou podpory chrupavky jsou preparáty, které se aplikují přímo do kloubu – mechanickým působením kloub skutečně dobře promažou.

6. Užívejte ortézu nebo speciální ortopedické vložky – při zvýšené viklavosti kloubu, která se objevuje u pokročilejší artrózy, může vhodná ortéza s postranními dlahami zmírnit zátěž kloubu. Subjektivní pocit stability pomůže zlepšit elastická či lehká neoprénová bandáž. Pokud máte významnější osovou odchylku dolních končetin, může přetížení určité časti kloubu zmírnit speciální ortopedická vložka do boty, která pomocí klínků koriguje osu zátěže. Nutná je však konzultace s ortopedem a zhodnocení situace pomocí snímků v zátěži.

7. Uvážlivě užívejte správné léky ve správném dávkování – existuje velké množství léků tlumících zánět a bolesti, dnes již i volně prodejných. Konzultujte se svým lékařem seznam všech léků, které užíváte, mnohé se nesmí spolu kombinovat. Některé léky mohou mít při dlouhodobém užívání závažné nežádoucí účinky, zejména na gastrointestinální trakt (krvácení). Výhodná je lokální aplikace léčiva – gely, spreje, masti. Velmi silný protizánětlivý účinek má lokální aplikace kortikosteroidu (obstřik), ten musí být prováděn za přísných aseptických podmínek k minimalizaci rizika infekce kloubu a ne vícekrát než 4× za rok.

8. Zvažte užívání chondroprotektiv neboli léků a potravinových doplňků na obnovu chrupavky – jedině léky předepsané lékařem garantují složení i účinnost aktivních látek a navíc mohou vést ke zlepšení metabolismu chrupavky. Bez ostatních režimových opatření jsou však neúčinné. Potravinové doplňky neublíží, nicméně určitě se vyplatí jejich užívání konzultovat s lékařem.

9. Zvažte užívání antioxidantů, vitaminů a minerálů – antioxidanty minimalizují buněčné škody způsobené „volnými radikály“ a mohou mírnit projevy poškození chrupavky. Rovněž některé vitaminy (např. C a E) se uplatňují při metabolismu chrupavky. Progresi artrózy mohou zpomalit selen a bór. K dispozici jsou mnohé potraviny zdravé výživy, ale i multivitaminové preparáty.

10. Absolvujte pravidelné kontroly u svého ortopeda – budujte si vztah založený na důvěře, vaše léčba může být vhodně upravena, někdy je nutné včas indikovat intenzivnější léčbu, včetně operační.

Z předloženého desatera vyplývá, že 7 z 10 opatření je při léčbě artrózy zcela ve vaší režii (lékař je zapotřebí v bodech 6, 7 a 8). Proto určitě stojí za to zamyslet se nad svým životním stylem a zvážit jeho případnou změnu.

A jedna malá povzbudivá zpráva na závěr: Před Vánocemi mi volala jedna z prvních klientek naší poradny a rušila svůj termín na totální protézu kolena. Zhubla přes 10 kg a ačkoliv v práci „běhá“ celý den 4 patra nahoru a dolů, už rok neměla výpotek v koleni a nemusí užívat žádné léky. To mi dala velice pěkný dárek :-).

Přečteno:  9314×

Vyšlo:  16. 2. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Přidružená onemocnění

 
© Aleš Krupička 2007–2017