Obesity News
Láska prochází žaludkem

Láska prochází žaludkem

PhDr. Karolína Hlavatá

Na 14. února připadá svátek všech zamilovaných „Valentýn“, který si získává stále více příznivců. A to je dobře, čím více dnů budeme věnovat lásce, tím lépe bude na světě. Láska bývá častým důvodem – jak u žen, tak i u mužů – k zahájení „boje“ s nadbytečnými kilogramy. Z tohoto pohledu by svátek lásky mohl být dobrou příležitostí, jak společně začít s hubnutím nebo alespoň s ozdravěním jídelníčku.

Podle jiného rčení jde ve dvou vždycky všechno líp, což v případě redukčního úsilí platí dvojnásob. Vědomí podpory ze strany partnera je neocenitelné nejen v začátcích, kdy je potřeba hledat motivaci k hubnutí, ale hlavně později, kdy elánu mnohdy ubývá. Partnerské hubnutí přináší mnoho radosti z objevování zdravých jídel, sportovních aktivit a samozřejmě i ze sdílení dosažených úspěchů. Partner je i určitým konkurentem, takže nás nutí zdolávat vyšší cíle.

Zdravá večeře ve dvou jako počátek úspěšné změny životního stylu

Vědomí podpory ze strany partnera je neocenitelné nejen v začátcích, kdy je potřeba hledat motivaci k hubnutí, ale především později, když ubývá tolik potřebný elán.

Prvním krokem ke zdravějšímu životnímu stylu může být i slavnostní večeře ve dvou. Jako předkrm si můžete dopřát např. sladký meloun se šunkou nebo rajčata s mozarellou, rozhodně si čekání na lahodnou krmi nekraťte pojídáním bagety s máslem. Zbytečně byste přijímali kalorie navíc. Jako hlavní chod zvolte jídlo, které se běžně nevyskytuje ve vašem jídelníčku, např. lososa, máslovou rybu či dobrý steak, přílohou by měla být dušená zelenina či zeleninový salát. Brambory, těstoviny a podobné tradiční přílohy přenechejte raději někomu jinému. Nepřehánějte to s alkoholem, je poměrně energetický a rovněž „nabourává“ vaše dobrá předsevzetí. Ti, kteří již hubnou, by si měli předem rozmyslet, zda si raději dají sklenku alkoholu nebo sladkou „tečku“. Dobrou volbou může být ledová káva se zmrzlinou nebo palačinka s ovocem.

Pokud zvolíte večeři v teple domova, můžete si připravit např. kuřecí závitky se sýrem a se zeleninou připravenou v páře jako přílohou. Pro milovníky sladkostí by jako dobrý tip mohly posloužit palačinky s přídavkem celozrnné mouky, vanilkovým tvarohem a ovocem.

Nesestoupit z nastoleného redukčního režimu

Tím bychom měli slavnostní zahájení úpravy životního stylu za sebou. Vedle motivace je důležité si stanovit reálné cíle hmotnostní redukce a pamatovat na následující výživová doporučení:

  • zaveďte a dodržujte pravidelný stravovací režim
  • preferujte celozrnné pečivo, neloupanou rýži, popř. celozrnné těstoviny
  • jezte dostatek polotučných mléčných výrobků (nejlépe 3 porce denně, přičemž 1 porce se rovná 250 ml mléka, 200 g jogurtu nebo 55 g sýra)
  • upřednostňujte libové maso, viditelné části tuku odstraňujte
  • zeleninu jezte takřka bez omezení, s ovocem však buďte opatrnější (kvůli zvýšenému obsahu cukrů ve vybraných druzích – konzumujte do 250 g za den)
  • dvakrát týdně zařazujte do jídelníčku ryby
  • alespoň jednou týdně si dopřejte luštěniny
  • při tepelné úpravě šetřete s tukem, smažení omezte na minimum
  • pamatujte na pitný režim v průběhu celého dne.

A nezapomeňte se z redukčních úspěchů společně radovat s partnerem.

Přeji hodně úspěchů v boji s nadbytečnými kilogramy a měsíc únor plný lásky.

Jak změnit „takové to domácí mlsání“?

Vhodnou variantou, a to nejen k televizi, je zelenina nakrájená na proužky (např. mrkev, okurka, řapíkatý celer či paprika) s tvarohovo-jogurtovou zálivkou s bylinkami nebo kořením dle vlastního výběru. Milovníci pikantních chutí si mohou dopřát sterilovanou zeleninu (typu Kunjovanka, Moravanka apod.). K mlsání si můžete rovněž nakrájet ovoce, ale v menším množství. K dostání jsou také „zdravé chipsy“, připravené ze zeleniny.

Přečteno:  7672×

Vyšlo:  16. 2. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018